Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Riskkapitalbolaget Nordic Capital säljer det Malmöbaserade fintechföretaget Macrobond till amerikanska Francisco Partners. Nordic Capital förvärvade Macrobond för fem år sedan och har sedan dess arbetat med att utveckla bolagets produkt och kundbas. Med en amerikansk ägare hoppas företaget expandera ytterligare i USA. – Samarbetet med Francisco Partners kommer att hjälpa Macrobond med sin tillväxt och innovation, säger vd Tomas Liljeborg. Affären slutförs under det tredje kvartalet i år.
Riskkapitalbolaget Nordic Capital säljer det Malmöbaserade fintechföretaget Macrobond till amerikanska Francisco Partners. Nordic Capital förvärvade Macrobond för fem år sedan och har sedan dess arbetat med att utveckla bolagets produkt och kundbas. Med en amerikansk ägare hoppas företaget expandera ytterligare i USA. – Samarbetet med Francisco Partners kommer att hjälpa Macrobond med sin tillväxt och innovation, säger vd Tomas Liljeborg. Affären slutförs under det tredje kvartalet i år.
Riskkapitalbolaget Nordic Capital säljer det Malmöbaserade fintechföretaget Macrobond till amerikanska Francisco Partners. Nordic Capital förvärvade Macrobond för fem år sedan och har sedan dess arbetat med att utveckla bolagets produkt och kundbas. Med en amerikansk ägare hoppas företaget expandera ytterligare i USA. – Samarbetet med Francisco Partners kommer att hjälpa Macrobond med sin tillväxt och innovation, säger vd Tomas Liljeborg. Affären slutförs under det tredje kvartalet i år.
Sportbilstillverkaren Koenigsegg har i sommar öppnat sin nya fabrik utanför Ängelholm. Företagets vd och grundare Christian von Koenigsegg säger till TT att man nu kan gå från att bygga ”en bil i veckan till en bil om dagen”. – Det är nog den första nya bilfabriken i Sverige på 50 år så det känns såklart jätteroligt, lägger han till. Koenigsegg har på tre år fördubblat antalet anställda från 300 till 600. Företaget räknar med att anställa ytterligare 150 personer under de två kommande åren, enligt nyhetsbyrån.
Sportbilstillverkaren Koenigsegg har i sommar öppnat sin nya fabrik utanför Ängelholm. Företagets vd och grundare Christian von Koenigsegg säger till TT att man nu kan gå från att bygga ”en bil i veckan till en bil om dagen”. – Det är nog den första nya bilfabriken i Sverige på 50 år så det känns såklart jätteroligt, lägger han till. Koenigsegg har på tre år fördubblat antalet anställda från 300 till 600. Företaget räknar med att anställa ytterligare 150 personer under de två kommande åren, enligt nyhetsbyrån.
Sportbilstillverkaren Koenigsegg har i sommar öppnat sin nya fabrik utanför Ängelholm. Företagets vd och grundare Christian von Koenigsegg säger till TT att man nu kan gå från att bygga ”en bil i veckan till en bil om dagen”. – Det är nog den första nya bilfabriken i Sverige på 50 år så det känns såklart jätteroligt, lägger han till. Koenigsegg har på tre år fördubblat antalet anställda från 300 till 600. Företaget räknar med att anställa ytterligare 150 personer under de två kommande åren, enligt nyhetsbyrån.
Det svenska mjukvarubolaget Neo4J har ökat sina intäkter i USA till över 1,6 miljarder kronor, enligt uppgifter till Dagens Industri. Det innebär en tillväxt på 50 procent sedan 2021. Neo4J, som har ett utvecklingskontor i Malmö, har länge lyfts fram som en möjlig börskandidat på Wall Street. Men i nuläget har bolaget ”gott om pengar på banken”. – Det är klart att vi kommer att gå till börsen någon gång, det är inget snack om saken, men i dag behöver jag inte tänka på det alls, säger vd Emil Eifrém till tidningen.
Det svenska mjukvarubolaget Neo4J har ökat sina intäkter i USA till över 1,6 miljarder kronor, enligt uppgifter till Dagens Industri. Det innebär en tillväxt på 50 procent sedan 2021. Neo4J, som har ett utvecklingskontor i Malmö, har länge lyfts fram som en möjlig börskandidat på Wall Street. Men i nuläget har bolaget ”gott om pengar på banken”. – Det är klart att vi kommer att gå till börsen någon gång, det är inget snack om saken, men i dag behöver jag inte tänka på det alls, säger vd Emil Eifrém till tidningen.
Det svenska mjukvarubolaget Neo4J har ökat sina intäkter i USA till över 1,6 miljarder kronor, enligt uppgifter till Dagens Industri. Det innebär en tillväxt på 50 procent sedan 2021. Neo4J, som har ett utvecklingskontor i Malmö, har länge lyfts fram som en möjlig börskandidat på Wall Street. Men i nuläget har bolaget ”gott om pengar på banken”. – Det är klart att vi kommer att gå till börsen någon gång, det är inget snack om saken, men i dag behöver jag inte tänka på det alls, säger vd Emil Eifrém till tidningen.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö