
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.

Det finns egentligen bara ett plagg som lyckats hålla stilen genom mannens modehistoria de senaste 70 åren. Kostymen. Idén är till stor del densamma som när Frank Sinatra släppte sitt banbrytande album ”Songs for Young Lovers” 1954. Då var det en hyfsat välsittande, ofta grafitgrå kostym, 2-knapps kavaj, hyfsat figurnära och raka byxor. 40 år senare köpte jag en liknande kostym hos Agnes B i Paris. Modellen kallades då ”Sinatra” och var början för kostymens comeback hos den generation som tidigare klädde sig jeans-ställ. Kostymen som ett basplagg redo att kombineras med randig t-shirt, huvtröja och ökenkängor.

Det finns egentligen bara ett plagg som lyckats hålla stilen genom mannens modehistoria de senaste 70 åren. Kostymen. Idén är till stor del densamma som när Frank Sinatra släppte sitt banbrytande album ”Songs for Young Lovers” 1954. Då var det en hyfsat välsittande, ofta grafitgrå kostym, 2-knapps kavaj, hyfsat figurnära och raka byxor. 40 år senare köpte jag en liknande kostym hos Agnes B i Paris. Modellen kallades då ”Sinatra” och var början för kostymens comeback hos den generation som tidigare klädde sig jeans-ställ. Kostymen som ett basplagg redo att kombineras med randig t-shirt, huvtröja och ökenkängor.

Det finns egentligen bara ett plagg som lyckats hålla stilen genom mannens modehistoria de senaste 70 åren. Kostymen. Idén är till stor del densamma som när Frank Sinatra släppte sitt banbrytande album ”Songs for Young Lovers” 1954. Då var det en hyfsat välsittande, ofta grafitgrå kostym, 2-knapps kavaj, hyfsat figurnära och raka byxor. 40 år senare köpte jag en liknande kostym hos Agnes B i Paris. Modellen kallades då ”Sinatra” och var början för kostymens comeback hos den generation som tidigare klädde sig jeans-ställ. Kostymen som ett basplagg redo att kombineras med randig t-shirt, huvtröja och ökenkängor.

Vollebak har släppt en ”Graphene T Shirt” som ska vara antibakteriell, luftigare och lättare än något annat. (T-shirten väger bara 100g.) Grafen är en allotrop av grundämnet kol och är tvådimensionellt, alltså bara ett atomlager tjockt och mycket lätt, en kvadratmeter väger bara 0,77mg. T-shirten är dock inte gjord enbart på detta ultratunna material, utan det är trådar av polyamid och polyester som är ”infused” med grafen som ska hjälpa till att kyla ner kroppen vid sportande.

Vollebak har släppt en ”Graphene T Shirt” som ska vara antibakteriell, luftigare och lättare än något annat. (T-shirten väger bara 100g.) Grafen är en allotrop av grundämnet kol och är tvådimensionellt, alltså bara ett atomlager tjockt och mycket lätt, en kvadratmeter väger bara 0,77mg. T-shirten är dock inte gjord enbart på detta ultratunna material, utan det är trådar av polyamid och polyester som är ”infused” med grafen som ska hjälpa till att kyla ner kroppen vid sportande.

Vollebak har släppt en ”Graphene T Shirt” som ska vara antibakteriell, luftigare och lättare än något annat. (T-shirten väger bara 100g.) Grafen är en allotrop av grundämnet kol och är tvådimensionellt, alltså bara ett atomlager tjockt och mycket lätt, en kvadratmeter väger bara 0,77mg. T-shirten är dock inte gjord enbart på detta ultratunna material, utan det är trådar av polyamid och polyester som är ”infused” med grafen som ska hjälpa till att kyla ner kroppen vid sportande.

Rolls-Royces SUV får ny look för första gången sen den introducerades 2018. Cullinan Series II har fått mer avskalade linjer, integrerade ledljus i fronten och en upplyst grill. Nytt är även 23-tums fälgarna och hela inredningen inklusive Spirit-infotainmentsytemet.

Rolls-Royces SUV får ny look för första gången sen den introducerades 2018. Cullinan Series II har fått mer avskalade linjer, integrerade ledljus i fronten och en upplyst grill. Nytt är även 23-tums fälgarna och hela inredningen inklusive Spirit-infotainmentsytemet.

Rolls-Royces SUV får ny look för första gången sen den introducerades 2018. Cullinan Series II har fått mer avskalade linjer, integrerade ledljus i fronten och en upplyst grill. Nytt är även 23-tums fälgarna och hela inredningen inklusive Spirit-infotainmentsytemet.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö