
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.

Fastighetsbolaget Trianon stärker sin närvaro i Malmö genom att förvärva fastigheten Nibelungen 1 i södra delen av staden. Affären gäller 97 lägenheter, varav 51 hyrs av Malmö stad. Köpeskillingen uppgår till 113 miljoner kronor före skatt. Säljare är HSB Sundsfastigheter. – Nu är vi återigen på köpsidan och vi ser fram emot att göra ytterligare förvärv, säger Trianons vd Olof Andersson. Tillträdet är i oktober och finansieringen sker via bolagets kassa samt nya lån.

Fastighetsbolaget Trianon stärker sin närvaro i Malmö genom att förvärva fastigheten Nibelungen 1 i södra delen av staden. Affären gäller 97 lägenheter, varav 51 hyrs av Malmö stad. Köpeskillingen uppgår till 113 miljoner kronor före skatt. Säljare är HSB Sundsfastigheter. – Nu är vi återigen på köpsidan och vi ser fram emot att göra ytterligare förvärv, säger Trianons vd Olof Andersson. Tillträdet är i oktober och finansieringen sker via bolagets kassa samt nya lån.

Fastighetsbolaget Trianon stärker sin närvaro i Malmö genom att förvärva fastigheten Nibelungen 1 i södra delen av staden. Affären gäller 97 lägenheter, varav 51 hyrs av Malmö stad. Köpeskillingen uppgår till 113 miljoner kronor före skatt. Säljare är HSB Sundsfastigheter. – Nu är vi återigen på köpsidan och vi ser fram emot att göra ytterligare förvärv, säger Trianons vd Olof Andersson. Tillträdet är i oktober och finansieringen sker via bolagets kassa samt nya lån.

Malmöbolaget Ascelia Pharma, som utvecklar sårläkemedel inom cancerbehandling, har tagit in cirka 30 miljoner kronor genom en riktad nyemission. Bolaget ger ut drygt 8,5 miljoner nya aktier till kursen 3,50 kronor. Bland investerarna finns både svenska och internationella institutioner. Pengarna ska stärka kassan och räcka fram till slutet av 2026, då bioteknikbolaget väntar besked från den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA.

Malmöbolaget Ascelia Pharma, som utvecklar sårläkemedel inom cancerbehandling, har tagit in cirka 30 miljoner kronor genom en riktad nyemission. Bolaget ger ut drygt 8,5 miljoner nya aktier till kursen 3,50 kronor. Bland investerarna finns både svenska och internationella institutioner. Pengarna ska stärka kassan och räcka fram till slutet av 2026, då bioteknikbolaget väntar besked från den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA.

Malmöbolaget Ascelia Pharma, som utvecklar sårläkemedel inom cancerbehandling, har tagit in cirka 30 miljoner kronor genom en riktad nyemission. Bolaget ger ut drygt 8,5 miljoner nya aktier till kursen 3,50 kronor. Bland investerarna finns både svenska och internationella institutioner. Pengarna ska stärka kassan och räcka fram till slutet av 2026, då bioteknikbolaget väntar besked från den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA.

Hotellsommaren i Sverige slog rekord, visar preliminära siffror från branschorganisationen Visita. Totalt ökade antalet belagda hotellrum med knappt sex procent jämfört med förra året – och Malmö sticker ut. Här såldes nio procent fler hotellrum i augusti, att jämföra med Stockholms ökning på fem procent. Även logiintäkterna steg i landet, med åtta procent under sommaren, främst tack vare stora evenemang. Utländska gästnätter ökade tydligt, särskilt från Norge, Danmark, Finland och USA.

Hotellsommaren i Sverige slog rekord, visar preliminära siffror från branschorganisationen Visita. Totalt ökade antalet belagda hotellrum med knappt sex procent jämfört med förra året – och Malmö sticker ut. Här såldes nio procent fler hotellrum i augusti, att jämföra med Stockholms ökning på fem procent. Även logiintäkterna steg i landet, med åtta procent under sommaren, främst tack vare stora evenemang. Utländska gästnätter ökade tydligt, särskilt från Norge, Danmark, Finland och USA.

Hotellsommaren i Sverige slog rekord, visar preliminära siffror från branschorganisationen Visita. Totalt ökade antalet belagda hotellrum med knappt sex procent jämfört med förra året – och Malmö sticker ut. Här såldes nio procent fler hotellrum i augusti, att jämföra med Stockholms ökning på fem procent. Även logiintäkterna steg i landet, med åtta procent under sommaren, främst tack vare stora evenemang. Utländska gästnätter ökade tydligt, särskilt från Norge, Danmark, Finland och USA.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö