Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
3-stjärniga restaurang Alinea i Chicago firar sin 20-årsdag genom att Grant Achatz med sitt team besöker andra städer med sina spektakulära restaurangupplevelser. Varje gästspel ska hylla köket de besöker och gå i linje med dess koncept. Först ut var Olmsted i Brooklyn för att sedan dyka upp på Faena Miami Beach lagom till F1 Miami Grand Prix. Under sommaren är de på Maybourne Beverly Hills i Los Angeles och fler turnéstop ska komma under hösten.
3-stjärniga restaurang Alinea i Chicago firar sin 20-årsdag genom att Grant Achatz med sitt team besöker andra städer med sina spektakulära restaurangupplevelser. Varje gästspel ska hylla köket de besöker och gå i linje med dess koncept. Först ut var Olmsted i Brooklyn för att sedan dyka upp på Faena Miami Beach lagom till F1 Miami Grand Prix. Under sommaren är de på Maybourne Beverly Hills i Los Angeles och fler turnéstop ska komma under hösten.
3-stjärniga restaurang Alinea i Chicago firar sin 20-årsdag genom att Grant Achatz med sitt team besöker andra städer med sina spektakulära restaurangupplevelser. Varje gästspel ska hylla köket de besöker och gå i linje med dess koncept. Först ut var Olmsted i Brooklyn för att sedan dyka upp på Faena Miami Beach lagom till F1 Miami Grand Prix. Under sommaren är de på Maybourne Beverly Hills i Los Angeles och fler turnéstop ska komma under hösten.
Glöm sommaren 2024. Nu är det annat ljud i mannens mode-skälla. Vi blickar tillbaka mot John F Kennedys 60-tal, hyllar Oasis återkomst och låter Netflix och andra streamingjättar styra sommarmodet. Mer generösa shorts, smalare byxor (igen) och linne som material för att hitta den coola looken. Och mest av allt handlar det om de mönstrade skjortor som de flesta upplevde med White Lotus säsong 3.
Glöm sommaren 2024. Nu är det annat ljud i mannens mode-skälla. Vi blickar tillbaka mot John F Kennedys 60-tal, hyllar Oasis återkomst och låter Netflix och andra streamingjättar styra sommarmodet. Mer generösa shorts, smalare byxor (igen) och linne som material för att hitta den coola looken. Och mest av allt handlar det om de mönstrade skjortor som de flesta upplevde med White Lotus säsong 3.
Glöm sommaren 2024. Nu är det annat ljud i mannens mode-skälla. Vi blickar tillbaka mot John F Kennedys 60-tal, hyllar Oasis återkomst och låter Netflix och andra streamingjättar styra sommarmodet. Mer generösa shorts, smalare byxor (igen) och linne som material för att hitta den coola looken. Och mest av allt handlar det om de mönstrade skjortor som de flesta upplevde med White Lotus säsong 3.
På helgerna under sommaren tar naturvinshandlarna på Lille Blå över delar av La Banchinas brygga. Det är popup-bar snarare än restaurang, men smakerna är tydliga: lätta rödviner från Jura, skummande pét-nat från Slovenien och ibland egenimporterade cider. Till det serveras bröd, sardiner eller ost från knivskarpt urval. Solen går ner rakt över bryggan, flaskor går runt. En vinfest i miniformat.
På helgerna under sommaren tar naturvinshandlarna på Lille Blå över delar av La Banchinas brygga. Det är popup-bar snarare än restaurang, men smakerna är tydliga: lätta rödviner från Jura, skummande pét-nat från Slovenien och ibland egenimporterade cider. Till det serveras bröd, sardiner eller ost från knivskarpt urval. Solen går ner rakt över bryggan, flaskor går runt. En vinfest i miniformat.
På helgerna under sommaren tar naturvinshandlarna på Lille Blå över delar av La Banchinas brygga. Det är popup-bar snarare än restaurang, men smakerna är tydliga: lätta rödviner från Jura, skummande pét-nat från Slovenien och ibland egenimporterade cider. Till det serveras bröd, sardiner eller ost från knivskarpt urval. Solen går ner rakt över bryggan, flaskor går runt. En vinfest i miniformat.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö