
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.

Investmentbolaget Backahill säljer efter flera års satsningar Foodhills, med fabriken i Bjuv, till Apetit. Det finska bolaget tar därmed över Sveriges största producent av gröna ärtor. – Tidpunkten känns helt rätt för att en industriell ägare med stark branschkompetens ska kunna utveckla Foodhills till nästa nivå, säger Lennart Mauritzson, vd för Backahill. Anläggningen i Bjuv har en kapacitet på cirka 15 000 ton och kan på sikt dubbla produktionen.

Investmentbolaget Backahill säljer efter flera års satsningar Foodhills, med fabriken i Bjuv, till Apetit. Det finska bolaget tar därmed över Sveriges största producent av gröna ärtor. – Tidpunkten känns helt rätt för att en industriell ägare med stark branschkompetens ska kunna utveckla Foodhills till nästa nivå, säger Lennart Mauritzson, vd för Backahill. Anläggningen i Bjuv har en kapacitet på cirka 15 000 ton och kan på sikt dubbla produktionen.

Investmentbolaget Backahill säljer efter flera års satsningar Foodhills, med fabriken i Bjuv, till Apetit. Det finska bolaget tar därmed över Sveriges största producent av gröna ärtor. – Tidpunkten känns helt rätt för att en industriell ägare med stark branschkompetens ska kunna utveckla Foodhills till nästa nivå, säger Lennart Mauritzson, vd för Backahill. Anläggningen i Bjuv har en kapacitet på cirka 15 000 ton och kan på sikt dubbla produktionen.

Kollar just nu på en dansk serie med det lite missvisande namnet Legenden. Man får ju onekligen en smula fantasyvibbar av den titeln men några tomtar och troll är det knappast frågan om här. (Och den engelska titeln är nästan ännu sämre: The Asset, alltså i betydelsen Tillgången. Men det är svårt att bortse från ordet Ass på något sätt). Hursomhelst är titeln det enda som är dåligt med Legenden. Detta är en sån där riktigt högkvalitativ thrillerserie som våra grannar på andra sidan sundet tycks vara så mycket bättre på än oss.

Kollar just nu på en dansk serie med det lite missvisande namnet Legenden. Man får ju onekligen en smula fantasyvibbar av den titeln men några tomtar och troll är det knappast frågan om här. (Och den engelska titeln är nästan ännu sämre: The Asset, alltså i betydelsen Tillgången. Men det är svårt att bortse från ordet Ass på något sätt). Hursomhelst är titeln det enda som är dåligt med Legenden. Detta är en sån där riktigt högkvalitativ thrillerserie som våra grannar på andra sidan sundet tycks vara så mycket bättre på än oss.

Kollar just nu på en dansk serie med det lite missvisande namnet Legenden. Man får ju onekligen en smula fantasyvibbar av den titeln men några tomtar och troll är det knappast frågan om här. (Och den engelska titeln är nästan ännu sämre: The Asset, alltså i betydelsen Tillgången. Men det är svårt att bortse från ordet Ass på något sätt). Hursomhelst är titeln det enda som är dåligt med Legenden. Detta är en sån där riktigt högkvalitativ thrillerserie som våra grannar på andra sidan sundet tycks vara så mycket bättre på än oss.

Den Malmöbaserade digitala vårdgivaren Yazen har utsetts till Europas näst snabbast växande startup, enligt Sifted. Rankningen bygger på bolagens procentuella omsättningstillväxt de senaste tre åren. – Det här är ett oerhört viktigt kvitto på vår resa, säger vd Fredrik Meurling. På ett år har Yazen vuxit från 150 till 250 medarbetare och mer än fördubblat sina intäkter till 350 miljoner kronor. Bolaget uppger att man nu verkar i sju europeiska länder och har behandlat över 40 000 patienter mot obesitas.

Den Malmöbaserade digitala vårdgivaren Yazen har utsetts till Europas näst snabbast växande startup, enligt Sifted. Rankningen bygger på bolagens procentuella omsättningstillväxt de senaste tre åren. – Det här är ett oerhört viktigt kvitto på vår resa, säger vd Fredrik Meurling. På ett år har Yazen vuxit från 150 till 250 medarbetare och mer än fördubblat sina intäkter till 350 miljoner kronor. Bolaget uppger att man nu verkar i sju europeiska länder och har behandlat över 40 000 patienter mot obesitas.

Den Malmöbaserade digitala vårdgivaren Yazen har utsetts till Europas näst snabbast växande startup, enligt Sifted. Rankningen bygger på bolagens procentuella omsättningstillväxt de senaste tre åren. – Det här är ett oerhört viktigt kvitto på vår resa, säger vd Fredrik Meurling. På ett år har Yazen vuxit från 150 till 250 medarbetare och mer än fördubblat sina intäkter till 350 miljoner kronor. Bolaget uppger att man nu verkar i sju europeiska länder och har behandlat över 40 000 patienter mot obesitas.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö