
Sportbilstillverkaren Koenigsegg, med bas i Ängelholm, har tagit in en investering på cirka en halv miljard kronor och får därmed en ny delägare. Den New York-baserade fonden Chieftain Capital Management har investerat 50 miljoner euro i samband med en nyemission, vilket ger fonden en ägarandel på under 10 procent.
Grundaren Christian von Koenigsegg säger samtidigt att företaget fortsatt behåller majoritetsägandet.
– Tillsammans siktar vi på att ta Koenigsegg till nya höjder, samtidigt som vi fortsätter att vårda vår familjekultur.
Sportbilstillverkaren Koenigsegg, med bas i Ängelholm, har tagit in en investering på cirka en halv miljard kronor och får därmed en ny delägare. Den New York-baserade fonden Chieftain Capital Management har investerat 50 miljoner euro i samband med en nyemission, vilket ger fonden en ägarandel på under 10 procent.
Grundaren Christian von Koenigsegg säger samtidigt att företaget fortsatt behåller majoritetsägandet.
– Tillsammans siktar vi på att ta Koenigsegg till nya höjder, samtidigt som vi fortsätter att vårda vår familjekultur.

Corem har avyttrat två fastigheter i Köpenhamn för omkring 3,9 miljarder svenska kronor. Försäljningen inkluderar Codanhuset på Gammel Kongevej 60 och en fastighet på Kalvebod Brygge 32, med en total uthyrningsbar yta på över 61 000 kvadratmeter. – Det är glädjande att se att det i dessa tider finns en god efterfrågan på högkvalitativa kontorsfastigheter. Detta är en av de största fastighetstransaktionerna i Danmark under året, säger Peeter Kinnunen, transaktionschef på Corem.

Corem har avyttrat två fastigheter i Köpenhamn för omkring 3,9 miljarder svenska kronor. Försäljningen inkluderar Codanhuset på Gammel Kongevej 60 och en fastighet på Kalvebod Brygge 32, med en total uthyrningsbar yta på över 61 000 kvadratmeter. – Det är glädjande att se att det i dessa tider finns en god efterfrågan på högkvalitativa kontorsfastigheter. Detta är en av de största fastighetstransaktionerna i Danmark under året, säger Peeter Kinnunen, transaktionschef på Corem.

Corem har avyttrat två fastigheter i Köpenhamn för omkring 3,9 miljarder svenska kronor. Försäljningen inkluderar Codanhuset på Gammel Kongevej 60 och en fastighet på Kalvebod Brygge 32, med en total uthyrningsbar yta på över 61 000 kvadratmeter. – Det är glädjande att se att det i dessa tider finns en god efterfrågan på högkvalitativa kontorsfastigheter. Detta är en av de största fastighetstransaktionerna i Danmark under året, säger Peeter Kinnunen, transaktionschef på Corem.

Lundabaserade Active Biotech ska göra en företrädesemission om 51 miljoner kronor. Syftet är enligt bolaget bland annat att få ”den finansiella uthållighet” som krävs för att genomföra planerade kliniska studier och invänta utfallet av pågående tester. Active Biotech fokuserar på utveckling av behandlingar för cancer och inflammatoriska sjukdomar, med tre huvudprojekt. Bioteknikföretaget bildades 1998 som en avknoppning från Pharmacia & Upjohn, och är idag listat på Stockholmsbörsens small cap-lista.

Lundabaserade Active Biotech ska göra en företrädesemission om 51 miljoner kronor. Syftet är enligt bolaget bland annat att få ”den finansiella uthållighet” som krävs för att genomföra planerade kliniska studier och invänta utfallet av pågående tester. Active Biotech fokuserar på utveckling av behandlingar för cancer och inflammatoriska sjukdomar, med tre huvudprojekt. Bioteknikföretaget bildades 1998 som en avknoppning från Pharmacia & Upjohn, och är idag listat på Stockholmsbörsens small cap-lista.

Lundabaserade Active Biotech ska göra en företrädesemission om 51 miljoner kronor. Syftet är enligt bolaget bland annat att få ”den finansiella uthållighet” som krävs för att genomföra planerade kliniska studier och invänta utfallet av pågående tester. Active Biotech fokuserar på utveckling av behandlingar för cancer och inflammatoriska sjukdomar, med tre huvudprojekt. Bioteknikföretaget bildades 1998 som en avknoppning från Pharmacia & Upjohn, och är idag listat på Stockholmsbörsens small cap-lista.
_1.jpeg)
Läkemedelsjätten Novo Nordisk investerar drygt 42 miljarder danska kronor på att bygga ut sin fabrik i Kalundborg. Satsningen görs för att öka tillverkningen av läkemedel mot allvarliga kroniska sjukdomar, inklusive GLP-1-produkter som används vid behandling av fetma och diabetes. – Den här investeringen visar att vi tror på vår nuvarande och framtida produktportfölj, säger produktchef Henrik Wulff. Investeringen kommer i samband med att Novo Nordisk firar sitt 100-årsjubileum.
_1.jpeg)
Läkemedelsjätten Novo Nordisk investerar drygt 42 miljarder danska kronor på att bygga ut sin fabrik i Kalundborg. Satsningen görs för att öka tillverkningen av läkemedel mot allvarliga kroniska sjukdomar, inklusive GLP-1-produkter som används vid behandling av fetma och diabetes. – Den här investeringen visar att vi tror på vår nuvarande och framtida produktportfölj, säger produktchef Henrik Wulff. Investeringen kommer i samband med att Novo Nordisk firar sitt 100-årsjubileum.
_1.jpeg)
Läkemedelsjätten Novo Nordisk investerar drygt 42 miljarder danska kronor på att bygga ut sin fabrik i Kalundborg. Satsningen görs för att öka tillverkningen av läkemedel mot allvarliga kroniska sjukdomar, inklusive GLP-1-produkter som används vid behandling av fetma och diabetes. – Den här investeringen visar att vi tror på vår nuvarande och framtida produktportfölj, säger produktchef Henrik Wulff. Investeringen kommer i samband med att Novo Nordisk firar sitt 100-årsjubileum.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö