
Kålrot (Brassica napus, Napobrassica-gruppen) är en kålväxt som används som rotfrukt. Växten är släkt med raps, har sitt ursprung i Norden och anses ha uppstått genom en korsning av kål och rova. I Tyskland kallades den för Schwedische Rübe på 1600-talet och i Storbritannien kallas växten ofta för ”swede” efter Swedish turnip. På annat håll, bland annat i Frankrike och i USA, kallas den däremot rutabaga, efter det västgötska dialektordet rotabagge. I Sverige har kålroten använts flitigt till rotmos och i Skottland finns ett liknande tillbehör (till Haggis) som kallas ”neeps and tatties” efter turnips and potatoes. Kålrot är rik på Vitamin C och Vitamin B9.
Kålrot (Brassica napus, Napobrassica-gruppen) är en kålväxt som används som rotfrukt. Växten är släkt med raps, har sitt ursprung i Norden och anses ha uppstått genom en korsning av kål och rova. I Tyskland kallades den för Schwedische Rübe på 1600-talet och i Storbritannien kallas växten ofta för ”swede” efter Swedish turnip. På annat håll, bland annat i Frankrike och i USA, kallas den däremot rutabaga, efter det västgötska dialektordet rotabagge. I Sverige har kålroten använts flitigt till rotmos och i Skottland finns ett liknande tillbehör (till Haggis) som kallas ”neeps and tatties” efter turnips and potatoes. Kålrot är rik på Vitamin C och Vitamin B9.

Det danska logistikföretaget DSV, som bland annat har verksamhet i Landskrona, har skrivit ett samarbetsavtal om att köpa 300 eldrivna, tunga lastbilar från Volvo Lastvagnar. ”Affären är en av våra största kommersiella beställningarna hittills”, enligt Volvo. DSV får i sin tur en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa. I affären ingår även 500 Volvolastbilar med bränsleeffektiva diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar ska levereras mellan 2024 och 2026.

Det danska logistikföretaget DSV, som bland annat har verksamhet i Landskrona, har skrivit ett samarbetsavtal om att köpa 300 eldrivna, tunga lastbilar från Volvo Lastvagnar. ”Affären är en av våra största kommersiella beställningarna hittills”, enligt Volvo. DSV får i sin tur en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa. I affären ingår även 500 Volvolastbilar med bränsleeffektiva diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar ska levereras mellan 2024 och 2026.

Det danska logistikföretaget DSV, som bland annat har verksamhet i Landskrona, har skrivit ett samarbetsavtal om att köpa 300 eldrivna, tunga lastbilar från Volvo Lastvagnar. ”Affären är en av våra största kommersiella beställningarna hittills”, enligt Volvo. DSV får i sin tur en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa. I affären ingår även 500 Volvolastbilar med bränsleeffektiva diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar ska levereras mellan 2024 och 2026.

Fastighetsbolaget Brinova har skrivit avtal om att förvärva en samhällsfastighet i Malmö, till ett underliggande värde om 115 miljoner kronor. Fastigheten omfattar ett särskilt boende för äldre med 72 lägenheter i Segevång. I samband med köpet har ett 10-årigt hyresavtal tecknats med den befintliga operatören, vilket innebär att den nuvarande verksamheten kan fortsätta utan avbrott. – Ett utmärkt förvärv av en fastighet på fantastiskt läge, säger vd Per Johansson. Tillträdet är planerat till den 1 oktober.

Fastighetsbolaget Brinova har skrivit avtal om att förvärva en samhällsfastighet i Malmö, till ett underliggande värde om 115 miljoner kronor. Fastigheten omfattar ett särskilt boende för äldre med 72 lägenheter i Segevång. I samband med köpet har ett 10-årigt hyresavtal tecknats med den befintliga operatören, vilket innebär att den nuvarande verksamheten kan fortsätta utan avbrott. – Ett utmärkt förvärv av en fastighet på fantastiskt läge, säger vd Per Johansson. Tillträdet är planerat till den 1 oktober.

Fastighetsbolaget Brinova har skrivit avtal om att förvärva en samhällsfastighet i Malmö, till ett underliggande värde om 115 miljoner kronor. Fastigheten omfattar ett särskilt boende för äldre med 72 lägenheter i Segevång. I samband med köpet har ett 10-årigt hyresavtal tecknats med den befintliga operatören, vilket innebär att den nuvarande verksamheten kan fortsätta utan avbrott. – Ett utmärkt förvärv av en fastighet på fantastiskt läge, säger vd Per Johansson. Tillträdet är planerat till den 1 oktober.
.jpeg)
Lundaföretaget Elonroad, Øresundsbro Konsortiet och Lunds universitet ska undersöka möjligheterna för att skapa en elväg över Öresundsbron för eldrivna fordon. En markbaserad elskena i vägbanan skulle göra det möjligt för lastbilar och personbilar att ladda sina batterier under färd. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tror att en elväg på bron skulle kunna påskynda omställningen till gröna transporter i Öresundsregionen. – Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ”call to action” att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen, säger hon till Dagens Industri.
.jpeg)
Lundaföretaget Elonroad, Øresundsbro Konsortiet och Lunds universitet ska undersöka möjligheterna för att skapa en elväg över Öresundsbron för eldrivna fordon. En markbaserad elskena i vägbanan skulle göra det möjligt för lastbilar och personbilar att ladda sina batterier under färd. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tror att en elväg på bron skulle kunna påskynda omställningen till gröna transporter i Öresundsregionen. – Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ”call to action” att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen, säger hon till Dagens Industri.
.jpeg)
Lundaföretaget Elonroad, Øresundsbro Konsortiet och Lunds universitet ska undersöka möjligheterna för att skapa en elväg över Öresundsbron för eldrivna fordon. En markbaserad elskena i vägbanan skulle göra det möjligt för lastbilar och personbilar att ladda sina batterier under färd. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tror att en elväg på bron skulle kunna påskynda omställningen till gröna transporter i Öresundsregionen. – Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ”call to action” att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen, säger hon till Dagens Industri.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö