Det är mycket som händer kring Järntorget. Snart slår Clarion Hotel Draken upp portarna, en 110 meter hög byggnad med 34 våningar.
– Det känns underbart! Jag har bara väntat och det är fantastiskt att äntligen kunna öppna, säger hotellets marknadschef Niclas Brage Joxelius.
Förutom 474 rum rymmer fastigheten bland annat en takbar, tre restauranger, en fest- och konferensvåning samt en nybyggd mindre biosalong. Framöver öppnas även ett spa. Projektet är en del av nya Masthuggskajen, som ska bli ett fartfyllt område med butiker, bostäder och restauranger.
– Jag som är född och uppvuxen här i Göteborg får gåshud av att se takåsarna i min egen stad uppifrån Brasserie Draken. Avenyn i all ära, men detta är det riktiga hjärtat av Göteborg. Det är här man vill vara. Här kan du vara den du är och alla är välkomna till Draken, fastslår Niclas Brage Joxelius.
Hotel Draken började byggas för fyra år sedan och är ett samarbete mellan Folkets Hus, Balder och Strawberry Hotel Draken. Det öppnar 1 oktober.
Det är mycket som händer kring Järntorget. Snart slår Clarion Hotel Draken upp portarna, en 110 meter hög byggnad med 34 våningar.
– Det känns underbart! Jag har bara väntat och det är fantastiskt att äntligen kunna öppna, säger hotellets marknadschef Niclas Brage Joxelius.
Förutom 474 rum rymmer fastigheten bland annat en takbar, tre restauranger, en fest- och konferensvåning samt en nybyggd mindre biosalong. Framöver öppnas även ett spa. Projektet är en del av nya Masthuggskajen, som ska bli ett fartfyllt område med butiker, bostäder och restauranger.
– Jag som är född och uppvuxen här i Göteborg får gåshud av att se takåsarna i min egen stad uppifrån Brasserie Draken. Avenyn i all ära, men detta är det riktiga hjärtat av Göteborg. Det är här man vill vara. Här kan du vara den du är och alla är välkomna till Draken, fastslår Niclas Brage Joxelius.
Hotel Draken började byggas för fyra år sedan och är ett samarbete mellan Folkets Hus, Balder och Strawberry Hotel Draken. Det öppnar 1 oktober.
Den danska dagligvarukoncernen Salling Group köper Icas baltiska butikskedja Rimi för 1,3 miljarder euro – motsvarande drygt 14 miljarder kronor. Köpet omfattar 314 butiker, e-handel, lager och 11.000 anställda i Estland, Lettland och Litauen. – Vi är mycket stolta över det avtal vi har träffat med Ica om förvärvet av Rimi, som är den största affären i Salling Groups snart 120-åriga historia, säger koncernchef Anders Hagh till Berlingske. För Icas del innebär försäljningen en vinst på omkring 7 miljarder kronor.
Den danska dagligvarukoncernen Salling Group köper Icas baltiska butikskedja Rimi för 1,3 miljarder euro – motsvarande drygt 14 miljarder kronor. Köpet omfattar 314 butiker, e-handel, lager och 11.000 anställda i Estland, Lettland och Litauen. – Vi är mycket stolta över det avtal vi har träffat med Ica om förvärvet av Rimi, som är den största affären i Salling Groups snart 120-åriga historia, säger koncernchef Anders Hagh till Berlingske. För Icas del innebär försäljningen en vinst på omkring 7 miljarder kronor.
Den danska dagligvarukoncernen Salling Group köper Icas baltiska butikskedja Rimi för 1,3 miljarder euro – motsvarande drygt 14 miljarder kronor. Köpet omfattar 314 butiker, e-handel, lager och 11.000 anställda i Estland, Lettland och Litauen. – Vi är mycket stolta över det avtal vi har träffat med Ica om förvärvet av Rimi, som är den största affären i Salling Groups snart 120-åriga historia, säger koncernchef Anders Hagh till Berlingske. För Icas del innebär försäljningen en vinst på omkring 7 miljarder kronor.
Sportbilstillverkaren Koenigsegg blir ett publikt bolag och erbjuder nu sina drygt 800 anställda att bli delägare via ett nytt optionsprogram. – Då kan alla få skin in the game, säger den operativa chefen Halldora von Koenigsegg till Breakit. Förändringen bäddar även för en framtida börsnotering – något makarna Koenigsegg tidigare öppnat för. Intresset är redan stort och aktier i bolaget värderas till omkring 9 miljarder kronor. Nästa steg är ökad produktion och fortsatt fokus från basen i Ängelholm.
Sportbilstillverkaren Koenigsegg blir ett publikt bolag och erbjuder nu sina drygt 800 anställda att bli delägare via ett nytt optionsprogram. – Då kan alla få skin in the game, säger den operativa chefen Halldora von Koenigsegg till Breakit. Förändringen bäddar även för en framtida börsnotering – något makarna Koenigsegg tidigare öppnat för. Intresset är redan stort och aktier i bolaget värderas till omkring 9 miljarder kronor. Nästa steg är ökad produktion och fortsatt fokus från basen i Ängelholm.
Sportbilstillverkaren Koenigsegg blir ett publikt bolag och erbjuder nu sina drygt 800 anställda att bli delägare via ett nytt optionsprogram. – Då kan alla få skin in the game, säger den operativa chefen Halldora von Koenigsegg till Breakit. Förändringen bäddar även för en framtida börsnotering – något makarna Koenigsegg tidigare öppnat för. Intresset är redan stort och aktier i bolaget värderas till omkring 9 miljarder kronor. Nästa steg är ökad produktion och fortsatt fokus från basen i Ängelholm.
Danmark trappar upp sin försvarskapacitet. Det nya konsortiet Danske Flådeskibe K/S planerar att bygga både arktiska patrullfartyg och framtida fregatter för marinen – med bas i Esbjergs hamn. Första leverans väntas 2029. – Dansk produktion av slagkraftiga fartyg till flottan är det snabbaste sättet att leverera kapacitet, säger Hans Schneider, vd för Danske Flådeskibe. Bakom satsningen – som väntas skapa upp till 600 nya jobb – står bland andra Terma, OMT, Pension Danmark och Semco Maritime.
Danmark trappar upp sin försvarskapacitet. Det nya konsortiet Danske Flådeskibe K/S planerar att bygga både arktiska patrullfartyg och framtida fregatter för marinen – med bas i Esbjergs hamn. Första leverans väntas 2029. – Dansk produktion av slagkraftiga fartyg till flottan är det snabbaste sättet att leverera kapacitet, säger Hans Schneider, vd för Danske Flådeskibe. Bakom satsningen – som väntas skapa upp till 600 nya jobb – står bland andra Terma, OMT, Pension Danmark och Semco Maritime.
Danmark trappar upp sin försvarskapacitet. Det nya konsortiet Danske Flådeskibe K/S planerar att bygga både arktiska patrullfartyg och framtida fregatter för marinen – med bas i Esbjergs hamn. Första leverans väntas 2029. – Dansk produktion av slagkraftiga fartyg till flottan är det snabbaste sättet att leverera kapacitet, säger Hans Schneider, vd för Danske Flådeskibe. Bakom satsningen – som väntas skapa upp till 600 nya jobb – står bland andra Terma, OMT, Pension Danmark och Semco Maritime.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö