Höghusplan klar vid centralen

Byggnytt
November 2024
Höghusplan klar vid centralen

Fakta

Vad 6 hus upp till 36 våningar och 130 meter
Var Centralstationen
Status Detaljplan fastställd
Byggherre Jernhusen

Mark- och miljööverdomstolen fastställde nyligen detaljplanen för ett cirka 20 000 kvadratmeter stort område precis i anslutning till Göteborgs central.
 Planen för området som kallas ”Norr om Centralstationen” öppnar för sex nya byggnader som en del av stationsområdet. Med en bruttoarea på cirka 140 000 kvadratmeter kan de nya husen kan bli upp till 36 våningar höga.
 Byggnaderna är tänkta att innehålla en blandning av kontor, hotell, butiker, bostäder och kultur.

Mark- och miljööverdomstolen fastställde nyligen detaljplanen för ett cirka 20 000 kvadratmeter stort område precis i anslutning till Göteborgs central.
 Planen för området som kallas ”Norr om Centralstationen” öppnar för sex nya byggnader som en del av stationsområdet. Med en bruttoarea på cirka 140 000 kvadratmeter kan de nya husen kan bli upp till 36 våningar höga.
 Byggnaderna är tänkta att innehålla en blandning av kontor, hotell, butiker, bostäder och kultur.

No items found.
No items found.
Dela artiklen

https://www.galoreweekend.se/artikel/hoghusplan-klar-vid-centralen

Fler artiklar

Läs
Nya hyreshus i Masthuggskajen
Byggnytt
April 2025

Nya hyreshus i Masthuggskajen

I nya stadsdelen Masthuggskajen, som totalt ska innehålla 1300 bostäder samt kontor, restauranger och affärslokaler, planeras ett nybygge med 126 hyresrätter. Huset ska bli totalt tio våningar högt med verksamhetslokaler och restaurang i bottenplan. Högst upp i huset byggs en gemensam terrassvåning med gröna planteringar. Det blir också cykelparkering och tillgång till lånecyklar. Inflyttning planeras till 2026.

Nya hyreshus i Masthuggskajen
Byggnytt
April 2025

Nya hyreshus i Masthuggskajen

I nya stadsdelen Masthuggskajen, som totalt ska innehålla 1300 bostäder samt kontor, restauranger och affärslokaler, planeras ett nybygge med 126 hyresrätter. Huset ska bli totalt tio våningar högt med verksamhetslokaler och restaurang i bottenplan. Högst upp i huset byggs en gemensam terrassvåning med gröna planteringar. Det blir också cykelparkering och tillgång till lånecyklar. Inflyttning planeras till 2026.

Nya hyreshus i Masthuggskajen
Byggnytt
April 2025

Nya hyreshus i Masthuggskajen

I nya stadsdelen Masthuggskajen, som totalt ska innehålla 1300 bostäder samt kontor, restauranger och affärslokaler, planeras ett nybygge med 126 hyresrätter. Huset ska bli totalt tio våningar högt med verksamhetslokaler och restaurang i bottenplan. Högst upp i huset byggs en gemensam terrassvåning med gröna planteringar. Det blir också cykelparkering och tillgång till lånecyklar. Inflyttning planeras till 2026.

Nya hyreshus i Masthuggskajen
Byggnytt
April 2025

Nya hyreshus i Masthuggskajen

I nya stadsdelen Masthuggskajen, som totalt ska innehålla 1300 bostäder samt kontor, restauranger och affärslokaler, planeras ett nybygge med 126 hyresrätter. Huset ska bli totalt tio våningar högt med verksamhetslokaler och restaurang i bottenplan. Högst upp i huset byggs en gemensam terrassvåning med gröna planteringar. Det blir också cykelparkering och tillgång till lånecyklar. Inflyttning planeras till 2026.

Läs
Streamingfeber i dubbel bemärkelse
Underhållning
April 2025

Streamingfeber i dubbel bemärkelse

Jag är sjuk när jag skriver detta. Influensan. Fy bubblan vad segt det är alltså. När man inte är sjuk tänker man ibland att det är lite mysigt att va sjuk. Men det är det ju aldrig. Som ordspråket lyder: Den friske har tusen önskningar, den sjuke bara en. Eller kanske två egentligen. Att bli frisk och att få titta på en massa bra serier. Egentligen borde sjukdomen jag lider av kanske kallas streamimgfeber för jag har verkligen finkammat varje skrymsle och vrå av streamimgtjänterna. En slags betaltjänstinventering kan man säga. Och här följer min redogörelse.

Streamingfeber i dubbel bemärkelse
Underhållning
April 2025

Streamingfeber i dubbel bemärkelse

Jag är sjuk när jag skriver detta. Influensan. Fy bubblan vad segt det är alltså. När man inte är sjuk tänker man ibland att det är lite mysigt att va sjuk. Men det är det ju aldrig. Som ordspråket lyder: Den friske har tusen önskningar, den sjuke bara en. Eller kanske två egentligen. Att bli frisk och att få titta på en massa bra serier. Egentligen borde sjukdomen jag lider av kanske kallas streamimgfeber för jag har verkligen finkammat varje skrymsle och vrå av streamimgtjänterna. En slags betaltjänstinventering kan man säga. Och här följer min redogörelse.

Streamingfeber i dubbel bemärkelse
Underhållning
April 2025

Streamingfeber i dubbel bemärkelse

Jag är sjuk när jag skriver detta. Influensan. Fy bubblan vad segt det är alltså. När man inte är sjuk tänker man ibland att det är lite mysigt att va sjuk. Men det är det ju aldrig. Som ordspråket lyder: Den friske har tusen önskningar, den sjuke bara en. Eller kanske två egentligen. Att bli frisk och att få titta på en massa bra serier. Egentligen borde sjukdomen jag lider av kanske kallas streamimgfeber för jag har verkligen finkammat varje skrymsle och vrå av streamimgtjänterna. En slags betaltjänstinventering kan man säga. Och här följer min redogörelse.

Streamingfeber i dubbel bemärkelse
Underhållning
April 2025

Streamingfeber i dubbel bemärkelse

Jag är sjuk när jag skriver detta. Influensan. Fy bubblan vad segt det är alltså. När man inte är sjuk tänker man ibland att det är lite mysigt att va sjuk. Men det är det ju aldrig. Som ordspråket lyder: Den friske har tusen önskningar, den sjuke bara en. Eller kanske två egentligen. Att bli frisk och att få titta på en massa bra serier. Egentligen borde sjukdomen jag lider av kanske kallas streamimgfeber för jag har verkligen finkammat varje skrymsle och vrå av streamimgtjänterna. En slags betaltjänstinventering kan man säga. Och här följer min redogörelse.

Läs
Öresundsbron förebild för ny bro till Finland
Näringsliv
April 2025

Öresundsbron förebild för ny bro till Finland

Finlands Näringsliv EK, den finska motsvarigheten till Svenskt Näringsliv, vill utreda en fast förbindelse mellan Stockholm och Helsingfors – inspirerad av Öresundsbron. – Bron mellan Sverige och Danmark var också ett radikalt förslag i början, men nu ser man bara positiva effekter, säger EK:s vd Jyri Häkämies till Yle. Förslaget innefattar broar och tunnlar mellan Åbo och Sverige via Åland. Argumenten är både ekonomiska och säkerhetspolitiska, men kostnaderna är ännu oklara.

Öresundsbron förebild för ny bro till Finland
Näringsliv
April 2025

Öresundsbron förebild för ny bro till Finland

Finlands Näringsliv EK, den finska motsvarigheten till Svenskt Näringsliv, vill utreda en fast förbindelse mellan Stockholm och Helsingfors – inspirerad av Öresundsbron. – Bron mellan Sverige och Danmark var också ett radikalt förslag i början, men nu ser man bara positiva effekter, säger EK:s vd Jyri Häkämies till Yle. Förslaget innefattar broar och tunnlar mellan Åbo och Sverige via Åland. Argumenten är både ekonomiska och säkerhetspolitiska, men kostnaderna är ännu oklara.

Öresundsbron förebild för ny bro till Finland
Näringsliv
April 2025

Öresundsbron förebild för ny bro till Finland

Finlands Näringsliv EK, den finska motsvarigheten till Svenskt Näringsliv, vill utreda en fast förbindelse mellan Stockholm och Helsingfors – inspirerad av Öresundsbron. – Bron mellan Sverige och Danmark var också ett radikalt förslag i början, men nu ser man bara positiva effekter, säger EK:s vd Jyri Häkämies till Yle. Förslaget innefattar broar och tunnlar mellan Åbo och Sverige via Åland. Argumenten är både ekonomiska och säkerhetspolitiska, men kostnaderna är ännu oklara.

Öresundsbron förebild för ny bro till Finland
Näringsliv
April 2025

Öresundsbron förebild för ny bro till Finland

Finlands Näringsliv EK, den finska motsvarigheten till Svenskt Näringsliv, vill utreda en fast förbindelse mellan Stockholm och Helsingfors – inspirerad av Öresundsbron. – Bron mellan Sverige och Danmark var också ett radikalt förslag i början, men nu ser man bara positiva effekter, säger EK:s vd Jyri Häkämies till Yle. Förslaget innefattar broar och tunnlar mellan Åbo och Sverige via Åland. Argumenten är både ekonomiska och säkerhetspolitiska, men kostnaderna är ännu oklara.

Om Galore

Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.

Galore

Propellergatan 2
211 15 Malmö

info@galoreweekend.se

Copyright , Galore.