
Det var i en lokal på Östra Förstadsgatan som allting började – när Lisa Starks tog över Malmös äldsta hattbutik 2018 hade det funnits en sådan på adressen i 114 år, ända sedan Olof Åkessons hattar och mössor öppnade 1904.
I oktober förra året valde Lisa Starks att stänga hattbutiken Westerblads, bland annat på grund av den kraftigt höjda hyran. Kvar blev Lilla Hattbutiken i Lund.
– Men jag har hållit ögonen öppna för en ny adress i Malmö. Jag gick runt och rekade i höstas, bland annat i lokalen där La Leia tidigare legat på Hamngatan, och när de lämnade hörde de därför av sig till mig.
I april slår hon åter upp dörrarna, den här gången under namnet ”Hattbutiken”.
– I butiken hittar man hattar, kepsar och baskrar för herrar och damer. Jag har verkstad också, och så gör jag hattar på beställning, lagar och reparerar.
Det rosa golvet är ett minne blott. Stark flyttar med de gamla möblerna och har satt upp en vintagetapet. De gamla kunderna kommer att känna igen sig.
– Det är faktiskt Malmös äldsta hattbutik och den är värd en sådan här pampig adress! konstaterar Lisa Starks glatt.
Det var i en lokal på Östra Förstadsgatan som allting började – när Lisa Starks tog över Malmös äldsta hattbutik 2018 hade det funnits en sådan på adressen i 114 år, ända sedan Olof Åkessons hattar och mössor öppnade 1904.
I oktober förra året valde Lisa Starks att stänga hattbutiken Westerblads, bland annat på grund av den kraftigt höjda hyran. Kvar blev Lilla Hattbutiken i Lund.
– Men jag har hållit ögonen öppna för en ny adress i Malmö. Jag gick runt och rekade i höstas, bland annat i lokalen där La Leia tidigare legat på Hamngatan, och när de lämnade hörde de därför av sig till mig.
I april slår hon åter upp dörrarna, den här gången under namnet ”Hattbutiken”.
– I butiken hittar man hattar, kepsar och baskrar för herrar och damer. Jag har verkstad också, och så gör jag hattar på beställning, lagar och reparerar.
Det rosa golvet är ett minne blott. Stark flyttar med de gamla möblerna och har satt upp en vintagetapet. De gamla kunderna kommer att känna igen sig.
– Det är faktiskt Malmös äldsta hattbutik och den är värd en sådan här pampig adress! konstaterar Lisa Starks glatt.

Dubai ska få sitt andra operahus i området Azizi Venice som håller på att anläggas intill Al Maktoum International Airport. Operahuset med 2 000 sittplatser ska ligga mitt i bostadsområdet som en kronjuvel, omgiven av vatten. De 34 000 lägenheterna och 109 husen i Azizi Venice ska stå klara mellan 2025-2028.

Dubai ska få sitt andra operahus i området Azizi Venice som håller på att anläggas intill Al Maktoum International Airport. Operahuset med 2 000 sittplatser ska ligga mitt i bostadsområdet som en kronjuvel, omgiven av vatten. De 34 000 lägenheterna och 109 husen i Azizi Venice ska stå klara mellan 2025-2028.

Dubai ska få sitt andra operahus i området Azizi Venice som håller på att anläggas intill Al Maktoum International Airport. Operahuset med 2 000 sittplatser ska ligga mitt i bostadsområdet som en kronjuvel, omgiven av vatten. De 34 000 lägenheterna och 109 husen i Azizi Venice ska stå klara mellan 2025-2028.

Davidoff har precis släppt Monolith, en humidor täljd ur massiv kalksten. Humidoren rymmer 120 cigarrer i Toro-storlek, har dubbla luftfuktare, inredning i mahogny och dämpare i gångjärnen så locket stänger mjukt.

Davidoff har precis släppt Monolith, en humidor täljd ur massiv kalksten. Humidoren rymmer 120 cigarrer i Toro-storlek, har dubbla luftfuktare, inredning i mahogny och dämpare i gångjärnen så locket stänger mjukt.

Davidoff har precis släppt Monolith, en humidor täljd ur massiv kalksten. Humidoren rymmer 120 cigarrer i Toro-storlek, har dubbla luftfuktare, inredning i mahogny och dämpare i gångjärnen så locket stänger mjukt.

Innan Bugatti Chiron gör sorti som modell passar biltillverkarens Sur Mesure-avdelning på att göra unika specialmodeller. ”55 One of One” är en sån specialare som beställts som en hyllning till Jean Bugattis Type 55 Super Sport från 30-talet. Uppenbar är den svart och gula färgkombon, mindre uppenbart är att den betydligt större Chiron har fått större andel svart färg för att ”krympa” storleksskillnaden. Även framskärmarna har fått svart grafik för att ”smalna av” nosen.

Innan Bugatti Chiron gör sorti som modell passar biltillverkarens Sur Mesure-avdelning på att göra unika specialmodeller. ”55 One of One” är en sån specialare som beställts som en hyllning till Jean Bugattis Type 55 Super Sport från 30-talet. Uppenbar är den svart och gula färgkombon, mindre uppenbart är att den betydligt större Chiron har fått större andel svart färg för att ”krympa” storleksskillnaden. Även framskärmarna har fått svart grafik för att ”smalna av” nosen.

Innan Bugatti Chiron gör sorti som modell passar biltillverkarens Sur Mesure-avdelning på att göra unika specialmodeller. ”55 One of One” är en sån specialare som beställts som en hyllning till Jean Bugattis Type 55 Super Sport från 30-talet. Uppenbar är den svart och gula färgkombon, mindre uppenbart är att den betydligt större Chiron har fått större andel svart färg för att ”krympa” storleksskillnaden. Även framskärmarna har fått svart grafik för att ”smalna av” nosen.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö