Det var i en lokal på Östra Förstadsgatan som allting började – när Lisa Starks tog över Malmös äldsta hattbutik 2018 hade det funnits en sådan på adressen i 114 år, ända sedan Olof Åkessons hattar och mössor öppnade 1904.
I oktober förra året valde Lisa Starks att stänga hattbutiken Westerblads, bland annat på grund av den kraftigt höjda hyran. Kvar blev Lilla Hattbutiken i Lund.
– Men jag har hållit ögonen öppna för en ny adress i Malmö. Jag gick runt och rekade i höstas, bland annat i lokalen där La Leia tidigare legat på Hamngatan, och när de lämnade hörde de därför av sig till mig.
I april slår hon åter upp dörrarna, den här gången under namnet ”Hattbutiken”.
– I butiken hittar man hattar, kepsar och baskrar för herrar och damer. Jag har verkstad också, och så gör jag hattar på beställning, lagar och reparerar.
Det rosa golvet är ett minne blott. Stark flyttar med de gamla möblerna och har satt upp en vintagetapet. De gamla kunderna kommer att känna igen sig.
– Det är faktiskt Malmös äldsta hattbutik och den är värd en sådan här pampig adress! konstaterar Lisa Starks glatt.
Det var i en lokal på Östra Förstadsgatan som allting började – när Lisa Starks tog över Malmös äldsta hattbutik 2018 hade det funnits en sådan på adressen i 114 år, ända sedan Olof Åkessons hattar och mössor öppnade 1904.
I oktober förra året valde Lisa Starks att stänga hattbutiken Westerblads, bland annat på grund av den kraftigt höjda hyran. Kvar blev Lilla Hattbutiken i Lund.
– Men jag har hållit ögonen öppna för en ny adress i Malmö. Jag gick runt och rekade i höstas, bland annat i lokalen där La Leia tidigare legat på Hamngatan, och när de lämnade hörde de därför av sig till mig.
I april slår hon åter upp dörrarna, den här gången under namnet ”Hattbutiken”.
– I butiken hittar man hattar, kepsar och baskrar för herrar och damer. Jag har verkstad också, och så gör jag hattar på beställning, lagar och reparerar.
Det rosa golvet är ett minne blott. Stark flyttar med de gamla möblerna och har satt upp en vintagetapet. De gamla kunderna kommer att känna igen sig.
– Det är faktiskt Malmös äldsta hattbutik och den är värd en sådan här pampig adress! konstaterar Lisa Starks glatt.
Fläsksida är grisens magparti bestående av hud (svål), hudfett (späck), bakre delen av revbenen (tunna revbenen) och muskler (kött). Fläsksida säljs vanligtvis rak- skuren med svål och fettkappa, med eller utan ben. Generellt sett har fläsksida större andel fett än kött. Bland annat görs sidfläsk och bacon av fläsksidan.
Fläsksida är grisens magparti bestående av hud (svål), hudfett (späck), bakre delen av revbenen (tunna revbenen) och muskler (kött). Fläsksida säljs vanligtvis rak- skuren med svål och fettkappa, med eller utan ben. Generellt sett har fläsksida större andel fett än kött. Bland annat görs sidfläsk och bacon av fläsksidan.
Fläsksida är grisens magparti bestående av hud (svål), hudfett (späck), bakre delen av revbenen (tunna revbenen) och muskler (kött). Fläsksida säljs vanligtvis rak- skuren med svål och fettkappa, med eller utan ben. Generellt sett har fläsksida större andel fett än kött. Bland annat görs sidfläsk och bacon av fläsksidan.
Designkonceptet för en ny bro över Göta älv har fått politiskt klartecken. Planerna skulle innebära att en cirka 400 meter lång gång- och cykelbro byggs mellan Packhuskajen på södra sidan och Hugo Hammars kaj på Lindholmen. Den öppningsbara bron planeras ha ska ha en minsta farledsbredd på 30 meter och en segelfri höjd på 5,5 meter. Bron är tänkt att stå klar om åtta år men bygget är beroende av miljötillstånd och vattendom.
Designkonceptet för en ny bro över Göta älv har fått politiskt klartecken. Planerna skulle innebära att en cirka 400 meter lång gång- och cykelbro byggs mellan Packhuskajen på södra sidan och Hugo Hammars kaj på Lindholmen. Den öppningsbara bron planeras ha ska ha en minsta farledsbredd på 30 meter och en segelfri höjd på 5,5 meter. Bron är tänkt att stå klar om åtta år men bygget är beroende av miljötillstånd och vattendom.
Designkonceptet för en ny bro över Göta älv har fått politiskt klartecken. Planerna skulle innebära att en cirka 400 meter lång gång- och cykelbro byggs mellan Packhuskajen på södra sidan och Hugo Hammars kaj på Lindholmen. Den öppningsbara bron planeras ha ska ha en minsta farledsbredd på 30 meter och en segelfri höjd på 5,5 meter. Bron är tänkt att stå klar om åtta år men bygget är beroende av miljötillstånd och vattendom.
Efter ett år med fallande aktiekurs och sviktande försäljning vill Polestars nya vd Michael Lohscheller vända utvecklingen – med en rakare säljstrategi. I en intervju med Göteborgs-Posten markerar han att showroom-eran är förbi: – Man kan inte bara visa bilar och hoppas att folk ska köpa dem online. Nu ska elbilstillverkaren satsa på traditionell försäljning genom återförsäljare. Med det nya greppet hoppas Lohscheller återvinna mark och nå vinst redan i år. De närmaste tre åren är Polestars mål att öka försäljningsvolymen med 30-35 procent.
Efter ett år med fallande aktiekurs och sviktande försäljning vill Polestars nya vd Michael Lohscheller vända utvecklingen – med en rakare säljstrategi. I en intervju med Göteborgs-Posten markerar han att showroom-eran är förbi: – Man kan inte bara visa bilar och hoppas att folk ska köpa dem online. Nu ska elbilstillverkaren satsa på traditionell försäljning genom återförsäljare. Med det nya greppet hoppas Lohscheller återvinna mark och nå vinst redan i år. De närmaste tre åren är Polestars mål att öka försäljningsvolymen med 30-35 procent.
Efter ett år med fallande aktiekurs och sviktande försäljning vill Polestars nya vd Michael Lohscheller vända utvecklingen – med en rakare säljstrategi. I en intervju med Göteborgs-Posten markerar han att showroom-eran är förbi: – Man kan inte bara visa bilar och hoppas att folk ska köpa dem online. Nu ska elbilstillverkaren satsa på traditionell försäljning genom återförsäljare. Med det nya greppet hoppas Lohscheller återvinna mark och nå vinst redan i år. De närmaste tre åren är Polestars mål att öka försäljningsvolymen med 30-35 procent.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö