Från kafé och foodtruck till en matlucka i Majorna. Men det stannar inte där! I fjol öppnade Hasselssons macklucka i Stora saluhallen och nyligen invigdes ännu en vid Skanstorget. Dessa får i april sällskap av en ny restaurang innanför Vallgraven.
– Det ska bli fantastisk roligt att öppna på Drottninggatan. Det känns som ett naturligt steg att ta, tiden är mogen och vi ser verkligen fram emot att få presentera ett Hasselsson ”tvåpunktnoll”, säger delägaren Oliver Bull.
Restaurangen kommer att ha en matprofil som är snarlik syskonet i Majorna. Signaturrätten fish and chips får sällskap av moules frites, räkmackor och annat från havet, allt tillagat i Hasselssons snabbmatsanda.
– Man kan förvänta sig ett bekant Hasselsson om man varit hos oss innan. En del oföränderligt, en del nytt. Kvalitet är viktig men samtidigt arbetar vi med att inte ta oss själva alltför seriöst. Vi älskar att samla mycket människor på stimmiga platser och erbjuda god mat åt folket, så det är precis vad som väntar på Drottninggatan, säger Oliver.
Från kafé och foodtruck till en matlucka i Majorna. Men det stannar inte där! I fjol öppnade Hasselssons macklucka i Stora saluhallen och nyligen invigdes ännu en vid Skanstorget. Dessa får i april sällskap av en ny restaurang innanför Vallgraven.
– Det ska bli fantastisk roligt att öppna på Drottninggatan. Det känns som ett naturligt steg att ta, tiden är mogen och vi ser verkligen fram emot att få presentera ett Hasselsson ”tvåpunktnoll”, säger delägaren Oliver Bull.
Restaurangen kommer att ha en matprofil som är snarlik syskonet i Majorna. Signaturrätten fish and chips får sällskap av moules frites, räkmackor och annat från havet, allt tillagat i Hasselssons snabbmatsanda.
– Man kan förvänta sig ett bekant Hasselsson om man varit hos oss innan. En del oföränderligt, en del nytt. Kvalitet är viktig men samtidigt arbetar vi med att inte ta oss själva alltför seriöst. Vi älskar att samla mycket människor på stimmiga platser och erbjuda god mat åt folket, så det är precis vad som väntar på Drottninggatan, säger Oliver.
Byggteknikbolaget Recoma i Hässleholm har säkrat närmare 64 miljoner kronor för att skala upp sin produktion av miljövänliga byggskivor. Bolaget, som återvinner dryckeskartonger till ett plywoodliknande material, planerar nu att fördubbla kapaciteten och expandera internationellt. – Pengarna räcker till lönsamhet, om allt går enligt plan, säger vd Max Rosenberg till DI Digital. Bland investerarna finns Hilti Danmarks vd Carl Carlander. Även Naturvårdsverkets satsning ”Klimatklivet” bidrar med 33,5 miljoner kronor.
Byggteknikbolaget Recoma i Hässleholm har säkrat närmare 64 miljoner kronor för att skala upp sin produktion av miljövänliga byggskivor. Bolaget, som återvinner dryckeskartonger till ett plywoodliknande material, planerar nu att fördubbla kapaciteten och expandera internationellt. – Pengarna räcker till lönsamhet, om allt går enligt plan, säger vd Max Rosenberg till DI Digital. Bland investerarna finns Hilti Danmarks vd Carl Carlander. Även Naturvårdsverkets satsning ”Klimatklivet” bidrar med 33,5 miljoner kronor.
Byggteknikbolaget Recoma i Hässleholm har säkrat närmare 64 miljoner kronor för att skala upp sin produktion av miljövänliga byggskivor. Bolaget, som återvinner dryckeskartonger till ett plywoodliknande material, planerar nu att fördubbla kapaciteten och expandera internationellt. – Pengarna räcker till lönsamhet, om allt går enligt plan, säger vd Max Rosenberg till DI Digital. Bland investerarna finns Hilti Danmarks vd Carl Carlander. Även Naturvårdsverkets satsning ”Klimatklivet” bidrar med 33,5 miljoner kronor.
Göteborgsbaserade Liquid Wind startar tillsammans med Övik Energi ett nytt elektrobränsleprojekt i Örnsköldsvik – en av Europas största anläggningar för e-metanol. Med start 2025 ska anläggningen producera 100.000 ton e-metanol per år, vilket kan ersätta fossila bränslen. – Vi ser att det finns en mycket stark drivkraft från till exempel rederier, flygbolag och deras kunder att ställa om till grönt flyg och sjöfart, säger Liquid Winds vd Claes Fredriksson. Det är ännu oklart vem som ska äga och finansiera anläggningen i nästa steg.
Göteborgsbaserade Liquid Wind startar tillsammans med Övik Energi ett nytt elektrobränsleprojekt i Örnsköldsvik – en av Europas största anläggningar för e-metanol. Med start 2025 ska anläggningen producera 100.000 ton e-metanol per år, vilket kan ersätta fossila bränslen. – Vi ser att det finns en mycket stark drivkraft från till exempel rederier, flygbolag och deras kunder att ställa om till grönt flyg och sjöfart, säger Liquid Winds vd Claes Fredriksson. Det är ännu oklart vem som ska äga och finansiera anläggningen i nästa steg.
Göteborgsbaserade Liquid Wind startar tillsammans med Övik Energi ett nytt elektrobränsleprojekt i Örnsköldsvik – en av Europas största anläggningar för e-metanol. Med start 2025 ska anläggningen producera 100.000 ton e-metanol per år, vilket kan ersätta fossila bränslen. – Vi ser att det finns en mycket stark drivkraft från till exempel rederier, flygbolag och deras kunder att ställa om till grönt flyg och sjöfart, säger Liquid Winds vd Claes Fredriksson. Det är ännu oklart vem som ska äga och finansiera anläggningen i nästa steg.
I utbyggnadsområdet Kallebäcks Terasser planeras nu delprojektet Stråket. Längs Kallebäcks Torggata och intill Lackarebäcksberget ska det bli totalt 177 lägenheter på ett till fyra rum och kök som tillsammans med verksamhetslokaler byggs kring en gemensam innergård. Det ska också bli ett parkeringsgarage med 36 parkeringsplatser. Nybygget beräknas stå klart för inflyttning under hösten 2027.
I utbyggnadsområdet Kallebäcks Terasser planeras nu delprojektet Stråket. Längs Kallebäcks Torggata och intill Lackarebäcksberget ska det bli totalt 177 lägenheter på ett till fyra rum och kök som tillsammans med verksamhetslokaler byggs kring en gemensam innergård. Det ska också bli ett parkeringsgarage med 36 parkeringsplatser. Nybygget beräknas stå klart för inflyttning under hösten 2027.
I utbyggnadsområdet Kallebäcks Terasser planeras nu delprojektet Stråket. Längs Kallebäcks Torggata och intill Lackarebäcksberget ska det bli totalt 177 lägenheter på ett till fyra rum och kök som tillsammans med verksamhetslokaler byggs kring en gemensam innergård. Det ska också bli ett parkeringsgarage med 36 parkeringsplatser. Nybygget beräknas stå klart för inflyttning under hösten 2027.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö