Från kafé och foodtruck till en matlucka i Majorna. Men det stannar inte där! I fjol öppnade Hasselssons macklucka i Stora saluhallen och nyligen invigdes ännu en vid Skanstorget. Dessa får i april sällskap av en ny restaurang innanför Vallgraven.
– Det ska bli fantastisk roligt att öppna på Drottninggatan. Det känns som ett naturligt steg att ta, tiden är mogen och vi ser verkligen fram emot att få presentera ett Hasselsson ”tvåpunktnoll”, säger delägaren Oliver Bull.
Restaurangen kommer att ha en matprofil som är snarlik syskonet i Majorna. Signaturrätten fish and chips får sällskap av moules frites, räkmackor och annat från havet, allt tillagat i Hasselssons snabbmatsanda.
– Man kan förvänta sig ett bekant Hasselsson om man varit hos oss innan. En del oföränderligt, en del nytt. Kvalitet är viktig men samtidigt arbetar vi med att inte ta oss själva alltför seriöst. Vi älskar att samla mycket människor på stimmiga platser och erbjuda god mat åt folket, så det är precis vad som väntar på Drottninggatan, säger Oliver.
Från kafé och foodtruck till en matlucka i Majorna. Men det stannar inte där! I fjol öppnade Hasselssons macklucka i Stora saluhallen och nyligen invigdes ännu en vid Skanstorget. Dessa får i april sällskap av en ny restaurang innanför Vallgraven.
– Det ska bli fantastisk roligt att öppna på Drottninggatan. Det känns som ett naturligt steg att ta, tiden är mogen och vi ser verkligen fram emot att få presentera ett Hasselsson ”tvåpunktnoll”, säger delägaren Oliver Bull.
Restaurangen kommer att ha en matprofil som är snarlik syskonet i Majorna. Signaturrätten fish and chips får sällskap av moules frites, räkmackor och annat från havet, allt tillagat i Hasselssons snabbmatsanda.
– Man kan förvänta sig ett bekant Hasselsson om man varit hos oss innan. En del oföränderligt, en del nytt. Kvalitet är viktig men samtidigt arbetar vi med att inte ta oss själva alltför seriöst. Vi älskar att samla mycket människor på stimmiga platser och erbjuda god mat åt folket, så det är precis vad som väntar på Drottninggatan, säger Oliver.
I tio år har Chalmers lett EU:s största forskningsprogram någonsin kring den tunnaste formen av kol, grafen. I september träffades entreprenörer och forskare under Grafenveckan i Gothia Towers för att visa upp sina resultat. Projektet har lett till en mängd nya bolag, produkter och patent – i allt från avancerade batterier till sensorer för självkörande bilar. – Vi har sjutton spin off-företag som fått över 130 miljoner euro i privat finansiering – att någon investerar sina egna pengar är det verkliga exemplet på att man litar på att teknologin fungerar, säger Jari Kinaret, professor på Chalmers och initiativtagare till projektet.
I tio år har Chalmers lett EU:s största forskningsprogram någonsin kring den tunnaste formen av kol, grafen. I september träffades entreprenörer och forskare under Grafenveckan i Gothia Towers för att visa upp sina resultat. Projektet har lett till en mängd nya bolag, produkter och patent – i allt från avancerade batterier till sensorer för självkörande bilar. – Vi har sjutton spin off-företag som fått över 130 miljoner euro i privat finansiering – att någon investerar sina egna pengar är det verkliga exemplet på att man litar på att teknologin fungerar, säger Jari Kinaret, professor på Chalmers och initiativtagare till projektet.
I tio år har Chalmers lett EU:s största forskningsprogram någonsin kring den tunnaste formen av kol, grafen. I september träffades entreprenörer och forskare under Grafenveckan i Gothia Towers för att visa upp sina resultat. Projektet har lett till en mängd nya bolag, produkter och patent – i allt från avancerade batterier till sensorer för självkörande bilar. – Vi har sjutton spin off-företag som fått över 130 miljoner euro i privat finansiering – att någon investerar sina egna pengar är det verkliga exemplet på att man litar på att teknologin fungerar, säger Jari Kinaret, professor på Chalmers och initiativtagare till projektet.
Göteborgs hamn behåller sin position som Sveriges största bilhamn med en ökning på 12 procent av nya fordon under första halvåret. Totalt sett har hamnen fortsatt höga volymer i de flesta godssegment, trots den ekonomiska inbromsningen. Det är tack vare att svensk exportindustri fortsätter leverera, menar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn. – Nu när vi blickar framåt mot hösten ser vi en ytterligare återhämtning på importsidan och ett fortsatt tryck i exporten, säger han.
Göteborgs hamn behåller sin position som Sveriges största bilhamn med en ökning på 12 procent av nya fordon under första halvåret. Totalt sett har hamnen fortsatt höga volymer i de flesta godssegment, trots den ekonomiska inbromsningen. Det är tack vare att svensk exportindustri fortsätter leverera, menar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn. – Nu när vi blickar framåt mot hösten ser vi en ytterligare återhämtning på importsidan och ett fortsatt tryck i exporten, säger han.
Göteborgs hamn behåller sin position som Sveriges största bilhamn med en ökning på 12 procent av nya fordon under första halvåret. Totalt sett har hamnen fortsatt höga volymer i de flesta godssegment, trots den ekonomiska inbromsningen. Det är tack vare att svensk exportindustri fortsätter leverera, menar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn. – Nu när vi blickar framåt mot hösten ser vi en ytterligare återhämtning på importsidan och ett fortsatt tryck i exporten, säger han.
Göteborgsbaserade Griffeye, vars mjukvarutjänst används av polisen i USA och Europa för att analysera bilder och videomaterial, har förvärvats av det kanadensiska säkerhetsbolaget Magnet Forensics. Griffeye vill inte gå ut med prislappen, men det ska handla om en ordentlig summa, uppger Carl Kistenmacher, ordförande på ägarföretaget Safer Society Group. – Om man tittar på liknande transaktioner i branschen fick vi topp-topp-betalt. Det blev en stor påse pengar, säger han till DI.
Göteborgsbaserade Griffeye, vars mjukvarutjänst används av polisen i USA och Europa för att analysera bilder och videomaterial, har förvärvats av det kanadensiska säkerhetsbolaget Magnet Forensics. Griffeye vill inte gå ut med prislappen, men det ska handla om en ordentlig summa, uppger Carl Kistenmacher, ordförande på ägarföretaget Safer Society Group. – Om man tittar på liknande transaktioner i branschen fick vi topp-topp-betalt. Det blev en stor påse pengar, säger han till DI.
Göteborgsbaserade Griffeye, vars mjukvarutjänst används av polisen i USA och Europa för att analysera bilder och videomaterial, har förvärvats av det kanadensiska säkerhetsbolaget Magnet Forensics. Griffeye vill inte gå ut med prislappen, men det ska handla om en ordentlig summa, uppger Carl Kistenmacher, ordförande på ägarföretaget Safer Society Group. – Om man tittar på liknande transaktioner i branschen fick vi topp-topp-betalt. Det blev en stor påse pengar, säger han till DI.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö