Elon Musks infrastrukturbolag The Boring Company har fått klartecken för en 17 kilometer lång biltunnel under Dubai (med planer för fler tunnlar i projekt Dubai Loop). Tunneln som bara har ett körfält i varje riktning kan liknas vid en asfalterad tunnelbana där elbilar ska kunna köra i upp till 160 km/h. De första 17 km ska ha 11 ”stationer” för in- och utfart och en kapacitet att transportera 20.000 människor i timmen. Målet är att bygga ut Dubai Loop till att kunna transportera totalt 100.000 människor i timmen.
Elon Musks infrastrukturbolag The Boring Company har fått klartecken för en 17 kilometer lång biltunnel under Dubai (med planer för fler tunnlar i projekt Dubai Loop). Tunneln som bara har ett körfält i varje riktning kan liknas vid en asfalterad tunnelbana där elbilar ska kunna köra i upp till 160 km/h. De första 17 km ska ha 11 ”stationer” för in- och utfart och en kapacitet att transportera 20.000 människor i timmen. Målet är att bygga ut Dubai Loop till att kunna transportera totalt 100.000 människor i timmen.
Efter en miljarduppgörelse med Svenska kraftnät är Malmös gaseldade Öresundsverket redo för återstart. Verket, som lades ned 2016 på grund av olönsamhet, har nu genomgått en omfattande upprustning och ett 30-tal personer har nyanställts. – Det har gått väldigt bra och vi har börjat testköra, sa Uniper Sveriges vd Johan Svenningsson till DI i februari. Trots återöppningen planeras ingen kontinuerlig elproduktion. Gaspriserna är för höga för att nå lönsam drift annat än vid ”extremt höga elpriser”, enligt vd:n.
Efter en miljarduppgörelse med Svenska kraftnät är Malmös gaseldade Öresundsverket redo för återstart. Verket, som lades ned 2016 på grund av olönsamhet, har nu genomgått en omfattande upprustning och ett 30-tal personer har nyanställts. – Det har gått väldigt bra och vi har börjat testköra, sa Uniper Sveriges vd Johan Svenningsson till DI i februari. Trots återöppningen planeras ingen kontinuerlig elproduktion. Gaspriserna är för höga för att nå lönsam drift annat än vid ”extremt höga elpriser”, enligt vd:n.
Efter en miljarduppgörelse med Svenska kraftnät är Malmös gaseldade Öresundsverket redo för återstart. Verket, som lades ned 2016 på grund av olönsamhet, har nu genomgått en omfattande upprustning och ett 30-tal personer har nyanställts. – Det har gått väldigt bra och vi har börjat testköra, sa Uniper Sveriges vd Johan Svenningsson till DI i februari. Trots återöppningen planeras ingen kontinuerlig elproduktion. Gaspriserna är för höga för att nå lönsam drift annat än vid ”extremt höga elpriser”, enligt vd:n.
Det centrala kvarteret Kniven i Partille ska omvandlas enligt ett förslag till ny detaljplan. Planerna inkluderar bland annat ett nytt hotell med 13 våningar, nybygge för centrumverksamheter och ett mobilitetshus i anslutning till Partilles tågstation. Samtidigt ska de två äldsta byggnaderna som vetter mot stationen och Stationsvägen bevaras. Promenadstråket Årundan utmed Säveån nedanför kvarteret bevaras också, och i anslutning till det planeras ytor för uteserveringar, boulebanor och odling.
Det centrala kvarteret Kniven i Partille ska omvandlas enligt ett förslag till ny detaljplan. Planerna inkluderar bland annat ett nytt hotell med 13 våningar, nybygge för centrumverksamheter och ett mobilitetshus i anslutning till Partilles tågstation. Samtidigt ska de två äldsta byggnaderna som vetter mot stationen och Stationsvägen bevaras. Promenadstråket Årundan utmed Säveån nedanför kvarteret bevaras också, och i anslutning till det planeras ytor för uteserveringar, boulebanor och odling.
Det centrala kvarteret Kniven i Partille ska omvandlas enligt ett förslag till ny detaljplan. Planerna inkluderar bland annat ett nytt hotell med 13 våningar, nybygge för centrumverksamheter och ett mobilitetshus i anslutning till Partilles tågstation. Samtidigt ska de två äldsta byggnaderna som vetter mot stationen och Stationsvägen bevaras. Promenadstråket Årundan utmed Säveån nedanför kvarteret bevaras också, och i anslutning till det planeras ytor för uteserveringar, boulebanor och odling.
Att vi dukar med förrättens bestick ytterst och dessertbestick ovanför tallriken är rätt basic, men när det gäller vilket glas som ”ska” stå var på en formell middag kan vi nog alla behöva friska upp minnet. Ordningen från vänster till höger bör vara: Sött, Rött, Vitt, Snaps, Vatten.
Att vi dukar med förrättens bestick ytterst och dessertbestick ovanför tallriken är rätt basic, men när det gäller vilket glas som ”ska” stå var på en formell middag kan vi nog alla behöva friska upp minnet. Ordningen från vänster till höger bör vara: Sött, Rött, Vitt, Snaps, Vatten.
Att vi dukar med förrättens bestick ytterst och dessertbestick ovanför tallriken är rätt basic, men när det gäller vilket glas som ”ska” stå var på en formell middag kan vi nog alla behöva friska upp minnet. Ordningen från vänster till höger bör vara: Sött, Rött, Vitt, Snaps, Vatten.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö