
Elon Musks infrastrukturbolag The Boring Company har fått klartecken för en 17 kilometer lång biltunnel under Dubai (med planer för fler tunnlar i projekt Dubai Loop). Tunneln som bara har ett körfält i varje riktning kan liknas vid en asfalterad tunnelbana där elbilar ska kunna köra i upp till 160 km/h. De första 17 km ska ha 11 ”stationer” för in- och utfart och en kapacitet att transportera 20.000 människor i timmen. Målet är att bygga ut Dubai Loop till att kunna transportera totalt 100.000 människor i timmen.
Elon Musks infrastrukturbolag The Boring Company har fått klartecken för en 17 kilometer lång biltunnel under Dubai (med planer för fler tunnlar i projekt Dubai Loop). Tunneln som bara har ett körfält i varje riktning kan liknas vid en asfalterad tunnelbana där elbilar ska kunna köra i upp till 160 km/h. De första 17 km ska ha 11 ”stationer” för in- och utfart och en kapacitet att transportera 20.000 människor i timmen. Målet är att bygga ut Dubai Loop till att kunna transportera totalt 100.000 människor i timmen.

Intill stationen i Hjärup växer den nya stadsdelen Västerstad fram, som fullt utbyggd ska innehålla 1 300 nya bostäder och två centrumkvarter. Nu byggs den första etappen i form av delområdet Klippängen. Här blir det totalt 67 radhus med 5 eller 6 rum, trädgård, fristående förråd och solceller på taken. Inflyttning i de nya radhusen väntas kunna börja våren 2026. Västerstad planeras stå helt färdigt 2032.

Intill stationen i Hjärup växer den nya stadsdelen Västerstad fram, som fullt utbyggd ska innehålla 1 300 nya bostäder och två centrumkvarter. Nu byggs den första etappen i form av delområdet Klippängen. Här blir det totalt 67 radhus med 5 eller 6 rum, trädgård, fristående förråd och solceller på taken. Inflyttning i de nya radhusen väntas kunna börja våren 2026. Västerstad planeras stå helt färdigt 2032.

Intill stationen i Hjärup växer den nya stadsdelen Västerstad fram, som fullt utbyggd ska innehålla 1 300 nya bostäder och två centrumkvarter. Nu byggs den första etappen i form av delområdet Klippängen. Här blir det totalt 67 radhus med 5 eller 6 rum, trädgård, fristående förråd och solceller på taken. Inflyttning i de nya radhusen väntas kunna börja våren 2026. Västerstad planeras stå helt färdigt 2032.

Selleri (Apium graveolens)är en tvåårig, starkt doftande ört, som växer vilt i Europa, västra Asien och Nordafrika. Selleri har en lång historia som krydd- och medicinalväxt och den äts även som grönsak och rotfrukt. Selleri är väldigt näringsrikt. Grönsaken innehåller bland annat fibrer, C-vitamin, A-vitamin, E-vitamin, folat, B-vitaminer (B1, B2, B3 och B6), fosfor, kalcium, magnesium, kalium, selen och zink.

Selleri (Apium graveolens)är en tvåårig, starkt doftande ört, som växer vilt i Europa, västra Asien och Nordafrika. Selleri har en lång historia som krydd- och medicinalväxt och den äts även som grönsak och rotfrukt. Selleri är väldigt näringsrikt. Grönsaken innehåller bland annat fibrer, C-vitamin, A-vitamin, E-vitamin, folat, B-vitaminer (B1, B2, B3 och B6), fosfor, kalcium, magnesium, kalium, selen och zink.

Selleri (Apium graveolens)är en tvåårig, starkt doftande ört, som växer vilt i Europa, västra Asien och Nordafrika. Selleri har en lång historia som krydd- och medicinalväxt och den äts även som grönsak och rotfrukt. Selleri är väldigt näringsrikt. Grönsaken innehåller bland annat fibrer, C-vitamin, A-vitamin, E-vitamin, folat, B-vitaminer (B1, B2, B3 och B6), fosfor, kalcium, magnesium, kalium, selen och zink.

Foodtech-bolaget Re:meat i Malmö satsar på odlat kött och siktar på att bli först i Skandinavien. Genom att ”brygga” kött från celler i stora tankar hoppas de kunna erbjuda hållbara alternativ till traditionellt kött. – Fixar vi inte maten, fixar vi inte klimatet, säger bolagets medgrundare och kommersiella chef Gittan Schiöld till DI Digital. Bolaget har bland annat samarbetat med Ica och fått stöd från Vinnova. Till 2027 planeras en pilotanläggning i Skåne, och samma år väntas de första produkterna nå marknaden.

Foodtech-bolaget Re:meat i Malmö satsar på odlat kött och siktar på att bli först i Skandinavien. Genom att ”brygga” kött från celler i stora tankar hoppas de kunna erbjuda hållbara alternativ till traditionellt kött. – Fixar vi inte maten, fixar vi inte klimatet, säger bolagets medgrundare och kommersiella chef Gittan Schiöld till DI Digital. Bolaget har bland annat samarbetat med Ica och fått stöd från Vinnova. Till 2027 planeras en pilotanläggning i Skåne, och samma år väntas de första produkterna nå marknaden.

Foodtech-bolaget Re:meat i Malmö satsar på odlat kött och siktar på att bli först i Skandinavien. Genom att ”brygga” kött från celler i stora tankar hoppas de kunna erbjuda hållbara alternativ till traditionellt kött. – Fixar vi inte maten, fixar vi inte klimatet, säger bolagets medgrundare och kommersiella chef Gittan Schiöld till DI Digital. Bolaget har bland annat samarbetat med Ica och fått stöd från Vinnova. Till 2027 planeras en pilotanläggning i Skåne, och samma år väntas de första produkterna nå marknaden.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö