
Cetasol har tagit in 2,3 miljoner euro för att snabba på lanseringen av sin AI-plattform som minskar bränsleförbrukning och utsläpp till sjöss. Företaget, grundat 2020, använder så kallade digitala tvillingar – virtuella modeller av fartyg som analyserar realtidsdata – och kan på så sätt spara 10-25 procent bränsle för mindre fartyg.
– Det här bekräftar att vårt AI-drivna arbetssätt för maritim hållbarhet både behövs och har förtroende, säger vd och grundare Ethan Faghani.
Finansieringsrundan leddes av Backing Minds och franska Shift4Good.
Cetasol har tagit in 2,3 miljoner euro för att snabba på lanseringen av sin AI-plattform som minskar bränsleförbrukning och utsläpp till sjöss. Företaget, grundat 2020, använder så kallade digitala tvillingar – virtuella modeller av fartyg som analyserar realtidsdata – och kan på så sätt spara 10-25 procent bränsle för mindre fartyg.
– Det här bekräftar att vårt AI-drivna arbetssätt för maritim hållbarhet både behövs och har förtroende, säger vd och grundare Ethan Faghani.
Finansieringsrundan leddes av Backing Minds och franska Shift4Good.

I Selma stad i Backa planeras cirka 70 nya lägenheter i två nybyggda lamellhus. Projektet som uppförs vid Litteraturgatan har fått namnet Kvarteret Återbruket eftersom målsättningen är att minst hälften av det använda byggmaterialet ska komma av återbruk. Utöver hyreslägenheterna i storlekar från ettor till femrummare blir det även en verksamhetslokal. Inflyttning planeras till 2026.

I Selma stad i Backa planeras cirka 70 nya lägenheter i två nybyggda lamellhus. Projektet som uppförs vid Litteraturgatan har fått namnet Kvarteret Återbruket eftersom målsättningen är att minst hälften av det använda byggmaterialet ska komma av återbruk. Utöver hyreslägenheterna i storlekar från ettor till femrummare blir det även en verksamhetslokal. Inflyttning planeras till 2026.

I Selma stad i Backa planeras cirka 70 nya lägenheter i två nybyggda lamellhus. Projektet som uppförs vid Litteraturgatan har fått namnet Kvarteret Återbruket eftersom målsättningen är att minst hälften av det använda byggmaterialet ska komma av återbruk. Utöver hyreslägenheterna i storlekar från ettor till femrummare blir det även en verksamhetslokal. Inflyttning planeras till 2026.

Utbyggnadsplanerna för det 23 år gamla shoppingcentret Fisketorvet i Köpenhamn börjar klarna efter att de ursprungliga planerna har bantats från 70 000 till 43 000 kvadratmeter. Nu ska det bli tillbyggnader på mer än 40 meters höjd med publika lokaler, som restauranger eller butiker, i entréplanet. Enbart nybygget i det sydvästra hörnet ska ge plats åt 9 300 kvadratmeter för bostäder tillsammans med kontor.

Utbyggnadsplanerna för det 23 år gamla shoppingcentret Fisketorvet i Köpenhamn börjar klarna efter att de ursprungliga planerna har bantats från 70 000 till 43 000 kvadratmeter. Nu ska det bli tillbyggnader på mer än 40 meters höjd med publika lokaler, som restauranger eller butiker, i entréplanet. Enbart nybygget i det sydvästra hörnet ska ge plats åt 9 300 kvadratmeter för bostäder tillsammans med kontor.

Utbyggnadsplanerna för det 23 år gamla shoppingcentret Fisketorvet i Köpenhamn börjar klarna efter att de ursprungliga planerna har bantats från 70 000 till 43 000 kvadratmeter. Nu ska det bli tillbyggnader på mer än 40 meters höjd med publika lokaler, som restauranger eller butiker, i entréplanet. Enbart nybygget i det sydvästra hörnet ska ge plats åt 9 300 kvadratmeter för bostäder tillsammans med kontor.

Danmarks regering satsar 800 miljoner danska kronor på en ny digitaliseringsstrategi. Syftet är att stärka den digitala omställningen i näringslivet och säkra tillgången på IT-specialister. Satsningen omfattar 25 initiativ som ska genomföras mellan 2024 och 2027, med fokus på områden som artificiell intelligens och grön omställning. – Digitaliseringen stärker våra företags internationella konkurrenskraft och skapar tillväxt […] Vi rustar för att stå starka även i framtiden, säger näringsminister Morten Bødskov.

Danmarks regering satsar 800 miljoner danska kronor på en ny digitaliseringsstrategi. Syftet är att stärka den digitala omställningen i näringslivet och säkra tillgången på IT-specialister. Satsningen omfattar 25 initiativ som ska genomföras mellan 2024 och 2027, med fokus på områden som artificiell intelligens och grön omställning. – Digitaliseringen stärker våra företags internationella konkurrenskraft och skapar tillväxt […] Vi rustar för att stå starka även i framtiden, säger näringsminister Morten Bødskov.

Danmarks regering satsar 800 miljoner danska kronor på en ny digitaliseringsstrategi. Syftet är att stärka den digitala omställningen i näringslivet och säkra tillgången på IT-specialister. Satsningen omfattar 25 initiativ som ska genomföras mellan 2024 och 2027, med fokus på områden som artificiell intelligens och grön omställning. – Digitaliseringen stärker våra företags internationella konkurrenskraft och skapar tillväxt […] Vi rustar för att stå starka även i framtiden, säger näringsminister Morten Bødskov.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö