Göteborgsstartup tar in kapital för grönare sjöfart

Näringsliv
December 2025
Göteborgsstartup tar in kapital för grönare sjöfart

Fakta

Cetasol har tagit in 2,3 miljoner euro för att snabba på lanseringen av sin AI-plattform som minskar bränsleförbrukning och utsläpp till sjöss. Företaget, grundat 2020, använder så kallade digitala tvillingar – virtuella modeller av fartyg som analyserar realtidsdata – och kan på så sätt spara 10-25 procent bränsle för mindre fartyg.
 – Det här bekräftar att vårt AI-drivna arbetssätt för maritim hållbarhet både behövs och har förtroende, säger vd och grundare Ethan Faghani.
 Finansieringsrundan leddes av Backing Minds och franska Shift4Good.

Cetasol har tagit in 2,3 miljoner euro för att snabba på lanseringen av sin AI-plattform som minskar bränsleförbrukning och utsläpp till sjöss. Företaget, grundat 2020, använder så kallade digitala tvillingar – virtuella modeller av fartyg som analyserar realtidsdata – och kan på så sätt spara 10-25 procent bränsle för mindre fartyg.
 – Det här bekräftar att vårt AI-drivna arbetssätt för maritim hållbarhet både behövs och har förtroende, säger vd och grundare Ethan Faghani.
 Finansieringsrundan leddes av Backing Minds och franska Shift4Good.

No items found.
No items found.
Dela artiklen

https://www.galoreweekend.se/artikel/goteborgsstartup-tar-in-kapital-for-gronare-sjofart

Fler artiklar

Läs
Företags­klimatet i Göteborg ska stärkas
Näringsliv
Oktober 2025

Företags­klimatet i Göteborg ska stärkas

Göteborgs Stad har under året lanserat satsningen ”Staden och företagarna” för att förbättra kontakten mellan stadens organisation och det lokala näringslivet. Bakgrunden är att Göteborg i dag rankas lägre än både Malmö och Stockholm i mätningar av företagsklimat. Satsningen ska ge chefer och medarbetare som möter företag ökad kunskap och verktyg för samarbete. – Det är möjligt att både följa lagen och samtidigt underlätta för näringslivet. Chefer behöver leda arbetet med förenkling och stötta medarbetare att hitta lösningar, säger Angelica Winter, chef på miljöförvaltningen.

Företags­klimatet i Göteborg ska stärkas
Näringsliv
Oktober 2025

Företags­klimatet i Göteborg ska stärkas

Göteborgs Stad har under året lanserat satsningen ”Staden och företagarna” för att förbättra kontakten mellan stadens organisation och det lokala näringslivet. Bakgrunden är att Göteborg i dag rankas lägre än både Malmö och Stockholm i mätningar av företagsklimat. Satsningen ska ge chefer och medarbetare som möter företag ökad kunskap och verktyg för samarbete. – Det är möjligt att både följa lagen och samtidigt underlätta för näringslivet. Chefer behöver leda arbetet med förenkling och stötta medarbetare att hitta lösningar, säger Angelica Winter, chef på miljöförvaltningen.

Företags­klimatet i Göteborg ska stärkas
Näringsliv
Oktober 2025

Företags­klimatet i Göteborg ska stärkas

Göteborgs Stad har under året lanserat satsningen ”Staden och företagarna” för att förbättra kontakten mellan stadens organisation och det lokala näringslivet. Bakgrunden är att Göteborg i dag rankas lägre än både Malmö och Stockholm i mätningar av företagsklimat. Satsningen ska ge chefer och medarbetare som möter företag ökad kunskap och verktyg för samarbete. – Det är möjligt att både följa lagen och samtidigt underlätta för näringslivet. Chefer behöver leda arbetet med förenkling och stötta medarbetare att hitta lösningar, säger Angelica Winter, chef på miljöförvaltningen.

Företags­klimatet i Göteborg ska stärkas
Näringsliv
Oktober 2025

Företags­klimatet i Göteborg ska stärkas

Göteborgs Stad har under året lanserat satsningen ”Staden och företagarna” för att förbättra kontakten mellan stadens organisation och det lokala näringslivet. Bakgrunden är att Göteborg i dag rankas lägre än både Malmö och Stockholm i mätningar av företagsklimat. Satsningen ska ge chefer och medarbetare som möter företag ökad kunskap och verktyg för samarbete. – Det är möjligt att både följa lagen och samtidigt underlätta för näringslivet. Chefer behöver leda arbetet med förenkling och stötta medarbetare att hitta lösningar, säger Angelica Winter, chef på miljöförvaltningen.

Läs
Axis bygger ut när säker­hets­behovet ökar
Näringsliv
Oktober 2025

Axis bygger ut när säker­hets­behovet ökar

Det oroliga världsläget stärker efterfrågan på Axis nätverkskameror, säger vd:n Ray Mauritsson till Dagens Industri. I Lund arbetar nu runt 3 000 personer för Axis, som ägs av den japanska kamerajätten Canon, och nästa år invigs en ny byggnad på 27 000 kvadratmeter. – Det här visar att vår ägare fullt ut litar på oss och låter Axis agera självständigt, säger Ray Mauritsson. Omsättningen steg i fjol med 7 procent till 18,7 miljarder kronor, trots komponentbrist. Bolaget investerar stort på forskning och ser även växande efterfrågan från industrin.

Axis bygger ut när säker­hets­behovet ökar
Näringsliv
Oktober 2025

Axis bygger ut när säker­hets­behovet ökar

Det oroliga världsläget stärker efterfrågan på Axis nätverkskameror, säger vd:n Ray Mauritsson till Dagens Industri. I Lund arbetar nu runt 3 000 personer för Axis, som ägs av den japanska kamerajätten Canon, och nästa år invigs en ny byggnad på 27 000 kvadratmeter. – Det här visar att vår ägare fullt ut litar på oss och låter Axis agera självständigt, säger Ray Mauritsson. Omsättningen steg i fjol med 7 procent till 18,7 miljarder kronor, trots komponentbrist. Bolaget investerar stort på forskning och ser även växande efterfrågan från industrin.

Axis bygger ut när säker­hets­behovet ökar
Näringsliv
Oktober 2025

Axis bygger ut när säker­hets­behovet ökar

Det oroliga världsläget stärker efterfrågan på Axis nätverkskameror, säger vd:n Ray Mauritsson till Dagens Industri. I Lund arbetar nu runt 3 000 personer för Axis, som ägs av den japanska kamerajätten Canon, och nästa år invigs en ny byggnad på 27 000 kvadratmeter. – Det här visar att vår ägare fullt ut litar på oss och låter Axis agera självständigt, säger Ray Mauritsson. Omsättningen steg i fjol med 7 procent till 18,7 miljarder kronor, trots komponentbrist. Bolaget investerar stort på forskning och ser även växande efterfrågan från industrin.

Axis bygger ut när säker­hets­behovet ökar
Näringsliv
Oktober 2025

Axis bygger ut när säker­hets­behovet ökar

Det oroliga världsläget stärker efterfrågan på Axis nätverkskameror, säger vd:n Ray Mauritsson till Dagens Industri. I Lund arbetar nu runt 3 000 personer för Axis, som ägs av den japanska kamerajätten Canon, och nästa år invigs en ny byggnad på 27 000 kvadratmeter. – Det här visar att vår ägare fullt ut litar på oss och låter Axis agera självständigt, säger Ray Mauritsson. Omsättningen steg i fjol med 7 procent till 18,7 miljarder kronor, trots komponentbrist. Bolaget investerar stort på forskning och ser även växande efterfrågan från industrin.

Läs
Nytt skånskt investerar­nätverk satsar på tillväxtbolag
Näringsliv
Oktober 2025

Nytt skånskt investerar­nätverk satsar på tillväxtbolag

Efter tjugo år på kapitalförvaltaren Coeli, varav tio som vd, har Pär Davidsson dragit igång investerarnätverket Rydebäck Ventures med sex delägare, rapporterar Rapidus. Kontoret ligger på Hetch i Helsingborg och fokus är investeringar i 10–15 onoterade bolag, gärna i Skåne. Redan nu har fyra satsningar gjorts, bland annat i Helsingborg och Malmö. – Vi har 10 till 20 miljoner i kassan, men med tillgång till mycket mer kapital vid sidan om, säger han till nyhetssajten. Målet är en bred portfölj och avkastning som över tid överträffar börsen.

Nytt skånskt investerar­nätverk satsar på tillväxtbolag
Näringsliv
Oktober 2025

Nytt skånskt investerar­nätverk satsar på tillväxtbolag

Efter tjugo år på kapitalförvaltaren Coeli, varav tio som vd, har Pär Davidsson dragit igång investerarnätverket Rydebäck Ventures med sex delägare, rapporterar Rapidus. Kontoret ligger på Hetch i Helsingborg och fokus är investeringar i 10–15 onoterade bolag, gärna i Skåne. Redan nu har fyra satsningar gjorts, bland annat i Helsingborg och Malmö. – Vi har 10 till 20 miljoner i kassan, men med tillgång till mycket mer kapital vid sidan om, säger han till nyhetssajten. Målet är en bred portfölj och avkastning som över tid överträffar börsen.

Nytt skånskt investerar­nätverk satsar på tillväxtbolag
Näringsliv
Oktober 2025

Nytt skånskt investerar­nätverk satsar på tillväxtbolag

Efter tjugo år på kapitalförvaltaren Coeli, varav tio som vd, har Pär Davidsson dragit igång investerarnätverket Rydebäck Ventures med sex delägare, rapporterar Rapidus. Kontoret ligger på Hetch i Helsingborg och fokus är investeringar i 10–15 onoterade bolag, gärna i Skåne. Redan nu har fyra satsningar gjorts, bland annat i Helsingborg och Malmö. – Vi har 10 till 20 miljoner i kassan, men med tillgång till mycket mer kapital vid sidan om, säger han till nyhetssajten. Målet är en bred portfölj och avkastning som över tid överträffar börsen.

Nytt skånskt investerar­nätverk satsar på tillväxtbolag
Näringsliv
Oktober 2025

Nytt skånskt investerar­nätverk satsar på tillväxtbolag

Efter tjugo år på kapitalförvaltaren Coeli, varav tio som vd, har Pär Davidsson dragit igång investerarnätverket Rydebäck Ventures med sex delägare, rapporterar Rapidus. Kontoret ligger på Hetch i Helsingborg och fokus är investeringar i 10–15 onoterade bolag, gärna i Skåne. Redan nu har fyra satsningar gjorts, bland annat i Helsingborg och Malmö. – Vi har 10 till 20 miljoner i kassan, men med tillgång till mycket mer kapital vid sidan om, säger han till nyhetssajten. Målet är en bred portfölj och avkastning som över tid överträffar börsen.

Om Galore

Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.

Galore

Propellergatan 2
211 15 Malmö

info@galoreweekend.se

Copyright , Galore.