Vad Om- och tillbyggnad av Göteborgs konstmuseum
Var Götaplatsen
När Stänger för ombyggnad 2027 och återöppnar 2031
Göteborgs konstmuseum ska byggas ut. Enligt det vinnande förslaget i den nyligen avgjorda arkitekttävlingen får den välkända framsidan mot Götaplatsen vara kvar, samtidigt som museets ytor att visa konst på fördubblas med en ny tillbyggnad på baksidan. Detta eftersom tidigare stängda ytor i det befintliga huset kommer att bli publika. Dessutom byggs huvudentrén om för att förbättra tillgängligheten och anpassas för fler besökare.
Enligt tidplanen stänger konstmuseet 2027 och öppnar igen 2031.
Göteborgs konstmuseum ska byggas ut. Enligt det vinnande förslaget i den nyligen avgjorda arkitekttävlingen får den välkända framsidan mot Götaplatsen vara kvar, samtidigt som museets ytor att visa konst på fördubblas med en ny tillbyggnad på baksidan. Detta eftersom tidigare stängda ytor i det befintliga huset kommer att bli publika. Dessutom byggs huvudentrén om för att förbättra tillgängligheten och anpassas för fler besökare.
Enligt tidplanen stänger konstmuseet 2027 och öppnar igen 2031.
Den nya testanläggningen för batteriteknik och elfordon, Seel, har nu öppnat på Säve i Göteborg. Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) var en av huvudtalarna på invigningen i september. – Seel har goda förutsättningar att bli ett världsledande testcenter för elektromobilitet, och därmed ett viktigt redskap för att leda den globala utvecklingen mot ökad hållbarhet, sa hon. Volvobolagen, Cevt och Scania är aktiva partners i eltestlabbet, som ägs gemensamt av Chalmers och Rise. Investeringen uppgår till totalt 1,3 miljarder kronor.
Den nya testanläggningen för batteriteknik och elfordon, Seel, har nu öppnat på Säve i Göteborg. Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) var en av huvudtalarna på invigningen i september. – Seel har goda förutsättningar att bli ett världsledande testcenter för elektromobilitet, och därmed ett viktigt redskap för att leda den globala utvecklingen mot ökad hållbarhet, sa hon. Volvobolagen, Cevt och Scania är aktiva partners i eltestlabbet, som ägs gemensamt av Chalmers och Rise. Investeringen uppgår till totalt 1,3 miljarder kronor.
Den nya testanläggningen för batteriteknik och elfordon, Seel, har nu öppnat på Säve i Göteborg. Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) var en av huvudtalarna på invigningen i september. – Seel har goda förutsättningar att bli ett världsledande testcenter för elektromobilitet, och därmed ett viktigt redskap för att leda den globala utvecklingen mot ökad hållbarhet, sa hon. Volvobolagen, Cevt och Scania är aktiva partners i eltestlabbet, som ägs gemensamt av Chalmers och Rise. Investeringen uppgår till totalt 1,3 miljarder kronor.
Bokningstrycket har ökat på Stena Lines färjor under sommaren i spåren av den försvagade kronan. Under sommarmånaderna ökade antalet danska resenärer med 41 procent, trots det regniga vädret, rapporterar GP. Färjebolaget har därför satt in in extra morgonavgångar från danska Fredrikshamn till Göteborg. – Det är första gången det händer egentligen och vi kommer att fortsätta med det under överskådlig tid, säger Ulf Staff, kommersiell chef på Stena Line.
Bokningstrycket har ökat på Stena Lines färjor under sommaren i spåren av den försvagade kronan. Under sommarmånaderna ökade antalet danska resenärer med 41 procent, trots det regniga vädret, rapporterar GP. Färjebolaget har därför satt in in extra morgonavgångar från danska Fredrikshamn till Göteborg. – Det är första gången det händer egentligen och vi kommer att fortsätta med det under överskådlig tid, säger Ulf Staff, kommersiell chef på Stena Line.
Bokningstrycket har ökat på Stena Lines färjor under sommaren i spåren av den försvagade kronan. Under sommarmånaderna ökade antalet danska resenärer med 41 procent, trots det regniga vädret, rapporterar GP. Färjebolaget har därför satt in in extra morgonavgångar från danska Fredrikshamn till Göteborg. – Det är första gången det händer egentligen och vi kommer att fortsätta med det under överskådlig tid, säger Ulf Staff, kommersiell chef på Stena Line.
I tio år har Chalmers lett EU:s största forskningsprogram någonsin kring den tunnaste formen av kol, grafen. I september träffades entreprenörer och forskare under Grafenveckan i Gothia Towers för att visa upp sina resultat. Projektet har lett till en mängd nya bolag, produkter och patent – i allt från avancerade batterier till sensorer för självkörande bilar. – Vi har sjutton spin off-företag som fått över 130 miljoner euro i privat finansiering – att någon investerar sina egna pengar är det verkliga exemplet på att man litar på att teknologin fungerar, säger Jari Kinaret, professor på Chalmers och initiativtagare till projektet.
I tio år har Chalmers lett EU:s största forskningsprogram någonsin kring den tunnaste formen av kol, grafen. I september träffades entreprenörer och forskare under Grafenveckan i Gothia Towers för att visa upp sina resultat. Projektet har lett till en mängd nya bolag, produkter och patent – i allt från avancerade batterier till sensorer för självkörande bilar. – Vi har sjutton spin off-företag som fått över 130 miljoner euro i privat finansiering – att någon investerar sina egna pengar är det verkliga exemplet på att man litar på att teknologin fungerar, säger Jari Kinaret, professor på Chalmers och initiativtagare till projektet.
I tio år har Chalmers lett EU:s största forskningsprogram någonsin kring den tunnaste formen av kol, grafen. I september träffades entreprenörer och forskare under Grafenveckan i Gothia Towers för att visa upp sina resultat. Projektet har lett till en mängd nya bolag, produkter och patent – i allt från avancerade batterier till sensorer för självkörande bilar. – Vi har sjutton spin off-företag som fått över 130 miljoner euro i privat finansiering – att någon investerar sina egna pengar är det verkliga exemplet på att man litar på att teknologin fungerar, säger Jari Kinaret, professor på Chalmers och initiativtagare till projektet.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö