
Azulik Mobility i Tulum presenterar sitt elektriska konceptfordon EK. Utan dörrar och med en topphastighet på 40 km/h är det varken en bil eller permobil, utan kan snarast liknas vid en golfbil. Samtidigt ska den ha räckvidd på 100 km på en laddning. Idén är att den ska vara miljövänlig och konstrueras av glasfiber med 3D-printade detaljer och ratt i mexikanskt Sapote-trä för naturlig känsla ända ut i händerna.
Azulik Mobility i Tulum presenterar sitt elektriska konceptfordon EK. Utan dörrar och med en topphastighet på 40 km/h är det varken en bil eller permobil, utan kan snarast liknas vid en golfbil. Samtidigt ska den ha räckvidd på 100 km på en laddning. Idén är att den ska vara miljövänlig och konstrueras av glasfiber med 3D-printade detaljer och ratt i mexikanskt Sapote-trä för naturlig känsla ända ut i händerna.

Ingefära (Zingiber officinale) är namnet på en flerårig tropisk ört inom familjen ingefärsväxter (Zingiberaceae). Den grova och knöliga rotstocken används som krydda i särskilt det asiatiska köket. Ingefäran räknas till de äldsta kryddorna och medicinalväxterna. I Kina odlades den och kom till användning redan för 3000 år sedan. Ingefära är en källa till vitamin C, magnesium, järn, kalcium, kalium, natrium och fosfor.

Ingefära (Zingiber officinale) är namnet på en flerårig tropisk ört inom familjen ingefärsväxter (Zingiberaceae). Den grova och knöliga rotstocken används som krydda i särskilt det asiatiska köket. Ingefäran räknas till de äldsta kryddorna och medicinalväxterna. I Kina odlades den och kom till användning redan för 3000 år sedan. Ingefära är en källa till vitamin C, magnesium, järn, kalcium, kalium, natrium och fosfor.

Ingefära (Zingiber officinale) är namnet på en flerårig tropisk ört inom familjen ingefärsväxter (Zingiberaceae). Den grova och knöliga rotstocken används som krydda i särskilt det asiatiska köket. Ingefäran räknas till de äldsta kryddorna och medicinalväxterna. I Kina odlades den och kom till användning redan för 3000 år sedan. Ingefära är en källa till vitamin C, magnesium, järn, kalcium, kalium, natrium och fosfor.

Blåmussla (Mytilus edulis) är ett blötdjur som ingår i gruppen musslor. Skalet består av två skalhalvor, som är mörka med en blåskimrande nyans. I Sverige blir blåmusslorna större på Västkusten än i Östersjön, där de oftast är mindre än genomsnittet. Blåmusslor är hälsosamma eftersom de är en mager källa till högkvalitativt protein, omega-3-fettsyror, vitamin B12, jod och selen. De är även miljövänliga, då de bidrar till att minska övergödning genom att filtrera vattnet och ta upp kväve och fosfor.

Blåmussla (Mytilus edulis) är ett blötdjur som ingår i gruppen musslor. Skalet består av två skalhalvor, som är mörka med en blåskimrande nyans. I Sverige blir blåmusslorna större på Västkusten än i Östersjön, där de oftast är mindre än genomsnittet. Blåmusslor är hälsosamma eftersom de är en mager källa till högkvalitativt protein, omega-3-fettsyror, vitamin B12, jod och selen. De är även miljövänliga, då de bidrar till att minska övergödning genom att filtrera vattnet och ta upp kväve och fosfor.

Blåmussla (Mytilus edulis) är ett blötdjur som ingår i gruppen musslor. Skalet består av två skalhalvor, som är mörka med en blåskimrande nyans. I Sverige blir blåmusslorna större på Västkusten än i Östersjön, där de oftast är mindre än genomsnittet. Blåmusslor är hälsosamma eftersom de är en mager källa till högkvalitativt protein, omega-3-fettsyror, vitamin B12, jod och selen. De är även miljövänliga, då de bidrar till att minska övergödning genom att filtrera vattnet och ta upp kväve och fosfor.

Swerock testar under hösten helelektriska tunga maskiner från Volvo i ett pilotprojekt i Helsingborg. Under två månader används en 20-tons hjullastare och en eldriven Volvo FMX-lastbil i ett VA-arbete för MVB Syd. Målet är att se hur maskinerna fungerar i praktiken – hur länge de kan köras, hur ofta de behöver laddas och hur effektiva de är. – Det här är ett viktigt steg i vårt arbete med att elektrifiera anläggningsarbeten och leda den gröna omställningen i branschen, säger Linus Delin, arbetschef på Swerock.

Swerock testar under hösten helelektriska tunga maskiner från Volvo i ett pilotprojekt i Helsingborg. Under två månader används en 20-tons hjullastare och en eldriven Volvo FMX-lastbil i ett VA-arbete för MVB Syd. Målet är att se hur maskinerna fungerar i praktiken – hur länge de kan köras, hur ofta de behöver laddas och hur effektiva de är. – Det här är ett viktigt steg i vårt arbete med att elektrifiera anläggningsarbeten och leda den gröna omställningen i branschen, säger Linus Delin, arbetschef på Swerock.

Swerock testar under hösten helelektriska tunga maskiner från Volvo i ett pilotprojekt i Helsingborg. Under två månader används en 20-tons hjullastare och en eldriven Volvo FMX-lastbil i ett VA-arbete för MVB Syd. Målet är att se hur maskinerna fungerar i praktiken – hur länge de kan köras, hur ofta de behöver laddas och hur effektiva de är. – Det här är ett viktigt steg i vårt arbete med att elektrifiera anläggningsarbeten och leda den gröna omställningen i branschen, säger Linus Delin, arbetschef på Swerock.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö