”Flygande” elbåt testas i Göteborgs skärgård

Näringsliv
Oktober 2025
”Flygande” elbåt testas i Göteborgs skärgård

Fakta

Göteborg har i september fått besök av Candelas eldrivna bärplansfärja P-12. Under två veckor trafikerade den sträckan mellan centrala staden och Öckerö.
 Färjan, som rymmer 24 passagerare, beskrivs som världens snabbaste eldrivna i drift med en marschfart på 25 knop och upp till 40 sjömil i räckvidd.
 – Den här färjan är i stort sett byggd för västkusten där fler bor i skärgården, men med kortare avstånd som lämpar sig för direkttrafik, säger Tord Ringen­hall, projektansvarig på startupföretaget, till DI Digital.

Göteborg har i september fått besök av Candelas eldrivna bärplansfärja P-12. Under två veckor trafikerade den sträckan mellan centrala staden och Öckerö.
 Färjan, som rymmer 24 passagerare, beskrivs som världens snabbaste eldrivna i drift med en marschfart på 25 knop och upp till 40 sjömil i räckvidd.
 – Den här färjan är i stort sett byggd för västkusten där fler bor i skärgården, men med kortare avstånd som lämpar sig för direkttrafik, säger Tord Ringen­hall, projektansvarig på startupföretaget, till DI Digital.

No items found.
No items found.
Dela artiklen

https://www.galoreweekend.se/artikel/flygande-elbat-testas-i-goteborgs-skargard

Fler artiklar

Läs
Göteborg seglar upp som Sveriges tillväxtmotor
Näringsliv
Maj 2025

Göteborg seglar upp som Sveriges tillväxtmotor

En ny rapport pekar ut Göteborgsregionen som unikt stark i Sverige – med både växande tillverkning och kunskapsintensiva tjänster. Här har sysselsättningen bland högutbildade ökat snabbare än någon annanstans sedan 2010. – Det har sannolikt bidragit till Göteborgsregionens attraktivitet för stora delar av det kunskapsintensiva näringslivet, säger Martin Andersson, professor i industriell ekonomi och en av författarna till rapporten. Särskilt framträdande är områden som grön teknik, fossilfria transporter och digitalisering.

Göteborg seglar upp som Sveriges tillväxtmotor
Näringsliv
Maj 2025

Göteborg seglar upp som Sveriges tillväxtmotor

En ny rapport pekar ut Göteborgsregionen som unikt stark i Sverige – med både växande tillverkning och kunskapsintensiva tjänster. Här har sysselsättningen bland högutbildade ökat snabbare än någon annanstans sedan 2010. – Det har sannolikt bidragit till Göteborgsregionens attraktivitet för stora delar av det kunskapsintensiva näringslivet, säger Martin Andersson, professor i industriell ekonomi och en av författarna till rapporten. Särskilt framträdande är områden som grön teknik, fossilfria transporter och digitalisering.

Göteborg seglar upp som Sveriges tillväxtmotor
Näringsliv
Maj 2025

Göteborg seglar upp som Sveriges tillväxtmotor

En ny rapport pekar ut Göteborgsregionen som unikt stark i Sverige – med både växande tillverkning och kunskapsintensiva tjänster. Här har sysselsättningen bland högutbildade ökat snabbare än någon annanstans sedan 2010. – Det har sannolikt bidragit till Göteborgsregionens attraktivitet för stora delar av det kunskapsintensiva näringslivet, säger Martin Andersson, professor i industriell ekonomi och en av författarna till rapporten. Särskilt framträdande är områden som grön teknik, fossilfria transporter och digitalisering.

Göteborg seglar upp som Sveriges tillväxtmotor
Näringsliv
Maj 2025

Göteborg seglar upp som Sveriges tillväxtmotor

En ny rapport pekar ut Göteborgsregionen som unikt stark i Sverige – med både växande tillverkning och kunskapsintensiva tjänster. Här har sysselsättningen bland högutbildade ökat snabbare än någon annanstans sedan 2010. – Det har sannolikt bidragit till Göteborgsregionens attraktivitet för stora delar av det kunskapsintensiva näringslivet, säger Martin Andersson, professor i industriell ekonomi och en av författarna till rapporten. Särskilt framträdande är områden som grön teknik, fossilfria transporter och digitalisering.

Läs
Carlsberg samlar lagret i Falkenberg
Näringsliv
Maj 2025

Carlsberg samlar lagret i Falkenberg

Carlsberg Sverige centraliserar sin logistik och väljer Speed Group som ny partner. I Falkenberg byggs nu en 40.000 kvadratmeter stor anläggning med kapacitet för 75.000 pallar. – Genom deras lösning samlar vi all extern lagervolym i en toppmodern anläggning i Falkenberg och kan nu optimera våra logistikflöden, säger Terese Ahlström, logistikdirektör på Carlsberg. Speed ska hantera över 1,4 miljoner pallar årligen och projektet väntas vara i full drift under 2026, uppger bolaget.

Carlsberg samlar lagret i Falkenberg
Näringsliv
Maj 2025

Carlsberg samlar lagret i Falkenberg

Carlsberg Sverige centraliserar sin logistik och väljer Speed Group som ny partner. I Falkenberg byggs nu en 40.000 kvadratmeter stor anläggning med kapacitet för 75.000 pallar. – Genom deras lösning samlar vi all extern lagervolym i en toppmodern anläggning i Falkenberg och kan nu optimera våra logistikflöden, säger Terese Ahlström, logistikdirektör på Carlsberg. Speed ska hantera över 1,4 miljoner pallar årligen och projektet väntas vara i full drift under 2026, uppger bolaget.

Carlsberg samlar lagret i Falkenberg
Näringsliv
Maj 2025

Carlsberg samlar lagret i Falkenberg

Carlsberg Sverige centraliserar sin logistik och väljer Speed Group som ny partner. I Falkenberg byggs nu en 40.000 kvadratmeter stor anläggning med kapacitet för 75.000 pallar. – Genom deras lösning samlar vi all extern lagervolym i en toppmodern anläggning i Falkenberg och kan nu optimera våra logistikflöden, säger Terese Ahlström, logistikdirektör på Carlsberg. Speed ska hantera över 1,4 miljoner pallar årligen och projektet väntas vara i full drift under 2026, uppger bolaget.

Carlsberg samlar lagret i Falkenberg
Näringsliv
Maj 2025

Carlsberg samlar lagret i Falkenberg

Carlsberg Sverige centraliserar sin logistik och väljer Speed Group som ny partner. I Falkenberg byggs nu en 40.000 kvadratmeter stor anläggning med kapacitet för 75.000 pallar. – Genom deras lösning samlar vi all extern lagervolym i en toppmodern anläggning i Falkenberg och kan nu optimera våra logistikflöden, säger Terese Ahlström, logistikdirektör på Carlsberg. Speed ska hantera över 1,4 miljoner pallar årligen och projektet väntas vara i full drift under 2026, uppger bolaget.

Läs
Så blir återuppbyggda Oceana
Byggnytt
Maj 2025

Så blir återuppbyggda Oceana

Den nedbrunna vattenparken Oceana ska återuppbyggas med utgångspunkt i ursprungsritningarna. Dock görs vissa förändringar, den kanske mest märkbara är att det höga attraktionstornet ska få en ljusare färg. Badytan ska liksom tidigare planerat bli cirka 6 000 kvadratmeter inomhus och 4 000 kvadratmeter utomhus. Totalt blir inomhusytan 13 600 kvadratmeter. Det blir plats för 14 olika vattenattraktioner och upp till 1750 gäster. Det återuppbyggda Oceana beräknas stå färdigt kring årsskiftet 2026/2027.

Så blir återuppbyggda Oceana
Byggnytt
Maj 2025

Så blir återuppbyggda Oceana

Den nedbrunna vattenparken Oceana ska återuppbyggas med utgångspunkt i ursprungsritningarna. Dock görs vissa förändringar, den kanske mest märkbara är att det höga attraktionstornet ska få en ljusare färg. Badytan ska liksom tidigare planerat bli cirka 6 000 kvadratmeter inomhus och 4 000 kvadratmeter utomhus. Totalt blir inomhusytan 13 600 kvadratmeter. Det blir plats för 14 olika vattenattraktioner och upp till 1750 gäster. Det återuppbyggda Oceana beräknas stå färdigt kring årsskiftet 2026/2027.

Så blir återuppbyggda Oceana
Byggnytt
Maj 2025

Så blir återuppbyggda Oceana

Den nedbrunna vattenparken Oceana ska återuppbyggas med utgångspunkt i ursprungsritningarna. Dock görs vissa förändringar, den kanske mest märkbara är att det höga attraktionstornet ska få en ljusare färg. Badytan ska liksom tidigare planerat bli cirka 6 000 kvadratmeter inomhus och 4 000 kvadratmeter utomhus. Totalt blir inomhusytan 13 600 kvadratmeter. Det blir plats för 14 olika vattenattraktioner och upp till 1750 gäster. Det återuppbyggda Oceana beräknas stå färdigt kring årsskiftet 2026/2027.

Så blir återuppbyggda Oceana
Byggnytt
Maj 2025

Så blir återuppbyggda Oceana

Den nedbrunna vattenparken Oceana ska återuppbyggas med utgångspunkt i ursprungsritningarna. Dock görs vissa förändringar, den kanske mest märkbara är att det höga attraktionstornet ska få en ljusare färg. Badytan ska liksom tidigare planerat bli cirka 6 000 kvadratmeter inomhus och 4 000 kvadratmeter utomhus. Totalt blir inomhusytan 13 600 kvadratmeter. Det blir plats för 14 olika vattenattraktioner och upp till 1750 gäster. Det återuppbyggda Oceana beräknas stå färdigt kring årsskiftet 2026/2027.

Om Galore

Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.

Galore

Propellergatan 2
211 15 Malmö

info@galoreweekend.se

Copyright , Galore.