
Göteborg har i september fått besök av Candelas eldrivna bärplansfärja P-12. Under två veckor trafikerade den sträckan mellan centrala staden och Öckerö.
Färjan, som rymmer 24 passagerare, beskrivs som världens snabbaste eldrivna i drift med en marschfart på 25 knop och upp till 40 sjömil i räckvidd.
– Den här färjan är i stort sett byggd för västkusten där fler bor i skärgården, men med kortare avstånd som lämpar sig för direkttrafik, säger Tord Ringenhall, projektansvarig på startupföretaget, till DI Digital.
Göteborg har i september fått besök av Candelas eldrivna bärplansfärja P-12. Under två veckor trafikerade den sträckan mellan centrala staden och Öckerö.
Färjan, som rymmer 24 passagerare, beskrivs som världens snabbaste eldrivna i drift med en marschfart på 25 knop och upp till 40 sjömil i räckvidd.
– Den här färjan är i stort sett byggd för västkusten där fler bor i skärgården, men med kortare avstånd som lämpar sig för direkttrafik, säger Tord Ringenhall, projektansvarig på startupföretaget, till DI Digital.

Veidekke har fått Trafikverkets uppdrag att bygga Stora Hamnkanalen, den fjärde och sista entreprenaden i Västlänkens deletapp Haga i centrala Göteborg. Projektet är värt runt 280 miljoner kronor, och omfattar en tunnel på 70 meter som passerar tvärs kanalen nära Göta älv. Arbetet startar omgående och beräknas vara klart sommaren 2029. – Det är ett kvitto på det goda samarbetet vi har skapat ihop med Trafikverket och den kompetens vi har inom projektorganisationen, säger Fredrik Indevall, regionchef på Veidekke.

Veidekke har fått Trafikverkets uppdrag att bygga Stora Hamnkanalen, den fjärde och sista entreprenaden i Västlänkens deletapp Haga i centrala Göteborg. Projektet är värt runt 280 miljoner kronor, och omfattar en tunnel på 70 meter som passerar tvärs kanalen nära Göta älv. Arbetet startar omgående och beräknas vara klart sommaren 2029. – Det är ett kvitto på det goda samarbetet vi har skapat ihop med Trafikverket och den kompetens vi har inom projektorganisationen, säger Fredrik Indevall, regionchef på Veidekke.

Veidekke har fått Trafikverkets uppdrag att bygga Stora Hamnkanalen, den fjärde och sista entreprenaden i Västlänkens deletapp Haga i centrala Göteborg. Projektet är värt runt 280 miljoner kronor, och omfattar en tunnel på 70 meter som passerar tvärs kanalen nära Göta älv. Arbetet startar omgående och beräknas vara klart sommaren 2029. – Det är ett kvitto på det goda samarbetet vi har skapat ihop med Trafikverket och den kompetens vi har inom projektorganisationen, säger Fredrik Indevall, regionchef på Veidekke.

Det spelar ingen roll om du är på en bakgata i Seoul eller på en food truck-festival i Malmö – överallt sitter världen fast på trästickor. Corn dogs, satay, cake pops, caprese på tandpetare. Allt ska upp på pinne.

Det spelar ingen roll om du är på en bakgata i Seoul eller på en food truck-festival i Malmö – överallt sitter världen fast på trästickor. Corn dogs, satay, cake pops, caprese på tandpetare. Allt ska upp på pinne.

Det spelar ingen roll om du är på en bakgata i Seoul eller på en food truck-festival i Malmö – överallt sitter världen fast på trästickor. Corn dogs, satay, cake pops, caprese på tandpetare. Allt ska upp på pinne.

Göteborgsbolaget Planima, som utvecklar mjukvara för fastighetsunderhåll, får en ny huvudägare. Riskkapitalbolaget Monterro köper in sig i bolaget, i en affär värd flera hundra miljoner kronor, enligt vad DI erfar. – Vi har blivit marknadsledande i vår nisch genom att nitiskt utmana gamla arbetssätt, säger vd Jens Björk. Han och medgrundaren Anton Klintenberg stannar kvar i sina roller och behåller en minoritetspost ihop med de anställda. Planima växer snabbt och hade i fjol intäkter på 27,5 miljoner kronor, en ökning med 40 procent från året innan.

Göteborgsbolaget Planima, som utvecklar mjukvara för fastighetsunderhåll, får en ny huvudägare. Riskkapitalbolaget Monterro köper in sig i bolaget, i en affär värd flera hundra miljoner kronor, enligt vad DI erfar. – Vi har blivit marknadsledande i vår nisch genom att nitiskt utmana gamla arbetssätt, säger vd Jens Björk. Han och medgrundaren Anton Klintenberg stannar kvar i sina roller och behåller en minoritetspost ihop med de anställda. Planima växer snabbt och hade i fjol intäkter på 27,5 miljoner kronor, en ökning med 40 procent från året innan.

Göteborgsbolaget Planima, som utvecklar mjukvara för fastighetsunderhåll, får en ny huvudägare. Riskkapitalbolaget Monterro köper in sig i bolaget, i en affär värd flera hundra miljoner kronor, enligt vad DI erfar. – Vi har blivit marknadsledande i vår nisch genom att nitiskt utmana gamla arbetssätt, säger vd Jens Björk. Han och medgrundaren Anton Klintenberg stannar kvar i sina roller och behåller en minoritetspost ihop med de anställda. Planima växer snabbt och hade i fjol intäkter på 27,5 miljoner kronor, en ökning med 40 procent från året innan.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö