
Göteborg har i september fått besök av Candelas eldrivna bärplansfärja P-12. Under två veckor trafikerade den sträckan mellan centrala staden och Öckerö.
Färjan, som rymmer 24 passagerare, beskrivs som världens snabbaste eldrivna i drift med en marschfart på 25 knop och upp till 40 sjömil i räckvidd.
– Den här färjan är i stort sett byggd för västkusten där fler bor i skärgården, men med kortare avstånd som lämpar sig för direkttrafik, säger Tord Ringenhall, projektansvarig på startupföretaget, till DI Digital.
Göteborg har i september fått besök av Candelas eldrivna bärplansfärja P-12. Under två veckor trafikerade den sträckan mellan centrala staden och Öckerö.
Färjan, som rymmer 24 passagerare, beskrivs som världens snabbaste eldrivna i drift med en marschfart på 25 knop och upp till 40 sjömil i räckvidd.
– Den här färjan är i stort sett byggd för västkusten där fler bor i skärgården, men med kortare avstånd som lämpar sig för direkttrafik, säger Tord Ringenhall, projektansvarig på startupföretaget, till DI Digital.

När Göteborg i juni stod värd för världens största elfordonskonferens, EVS38, fylldes staden av 3 800 deltagare från över 70 länder. Internationella delegationer från bland annat USA, Nederländerna och Mexiko fick på plats se hur staden driver utvecklingen av hållbara transporter – från induktiv laddning för eltaxi, till projekt där bilar balanserar elnätet. Bakom mottagandet stod Business Region Göteborg, som uppger att man ser mötena som startpunkten för nya investeringar och samarbeten.

När Göteborg i juni stod värd för världens största elfordonskonferens, EVS38, fylldes staden av 3 800 deltagare från över 70 länder. Internationella delegationer från bland annat USA, Nederländerna och Mexiko fick på plats se hur staden driver utvecklingen av hållbara transporter – från induktiv laddning för eltaxi, till projekt där bilar balanserar elnätet. Bakom mottagandet stod Business Region Göteborg, som uppger att man ser mötena som startpunkten för nya investeringar och samarbeten.

När Göteborg i juni stod värd för världens största elfordonskonferens, EVS38, fylldes staden av 3 800 deltagare från över 70 länder. Internationella delegationer från bland annat USA, Nederländerna och Mexiko fick på plats se hur staden driver utvecklingen av hållbara transporter – från induktiv laddning för eltaxi, till projekt där bilar balanserar elnätet. Bakom mottagandet stod Business Region Göteborg, som uppger att man ser mötena som startpunkten för nya investeringar och samarbeten.

Elektro-Centralen, en del av Instalco, har fått uppdraget att utföra el- och teleinstallationer vid ombyggnaden av Konstnärliga fakulteten i Göteborg. Ordervärdet är cirka 190 miljoner kronor och projektet genomförs tillsammans med Akademiska Hus och Skanska. – Projekt genomsyrar hållbarhet och återbruk. Vi kommer att återbruka så mycket som möjligt av befintligt material och även bygga om armaturer på plats, säger Joakim Jörenius, marknadschef på Elektro-Centralen. Slutleverans sker 2028.

Elektro-Centralen, en del av Instalco, har fått uppdraget att utföra el- och teleinstallationer vid ombyggnaden av Konstnärliga fakulteten i Göteborg. Ordervärdet är cirka 190 miljoner kronor och projektet genomförs tillsammans med Akademiska Hus och Skanska. – Projekt genomsyrar hållbarhet och återbruk. Vi kommer att återbruka så mycket som möjligt av befintligt material och även bygga om armaturer på plats, säger Joakim Jörenius, marknadschef på Elektro-Centralen. Slutleverans sker 2028.

Elektro-Centralen, en del av Instalco, har fått uppdraget att utföra el- och teleinstallationer vid ombyggnaden av Konstnärliga fakulteten i Göteborg. Ordervärdet är cirka 190 miljoner kronor och projektet genomförs tillsammans med Akademiska Hus och Skanska. – Projekt genomsyrar hållbarhet och återbruk. Vi kommer att återbruka så mycket som möjligt av befintligt material och även bygga om armaturer på plats, säger Joakim Jörenius, marknadschef på Elektro-Centralen. Slutleverans sker 2028.

Skånska lantbrukare kan snart luta sig mot betydligt säkrare skördeprognoser. En ny avhandling från Lunds universitet visar att kombinationen av satellitdata, klimatmodeller och AI kan förutse hur grödor som vårkorn och höstvete påverkas av vädret. – Mina resultat ger ett robust ramverk för att förbättra jordbruksförvaltningen i södra Sverige. Prognosen gör det möjligt för bönder att optimera bevattning och skördetid, säger forskaren Xueying Li. Det gör även att företag och politiker i förväg kan anpassa handeln, vilket gör matsystemet starkare.

Skånska lantbrukare kan snart luta sig mot betydligt säkrare skördeprognoser. En ny avhandling från Lunds universitet visar att kombinationen av satellitdata, klimatmodeller och AI kan förutse hur grödor som vårkorn och höstvete påverkas av vädret. – Mina resultat ger ett robust ramverk för att förbättra jordbruksförvaltningen i södra Sverige. Prognosen gör det möjligt för bönder att optimera bevattning och skördetid, säger forskaren Xueying Li. Det gör även att företag och politiker i förväg kan anpassa handeln, vilket gör matsystemet starkare.

Skånska lantbrukare kan snart luta sig mot betydligt säkrare skördeprognoser. En ny avhandling från Lunds universitet visar att kombinationen av satellitdata, klimatmodeller och AI kan förutse hur grödor som vårkorn och höstvete påverkas av vädret. – Mina resultat ger ett robust ramverk för att förbättra jordbruksförvaltningen i södra Sverige. Prognosen gör det möjligt för bönder att optimera bevattning och skördetid, säger forskaren Xueying Li. Det gör även att företag och politiker i förväg kan anpassa handeln, vilket gör matsystemet starkare.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö