
Wilmar Internationals ”R&D Headquarters” i Singapore bygger inte på höjden, utan smälter snarare in med naturen. Ritat av Eric Parry Architects och stod klart 2021. 6 terrasserade våningar med böljande former och glas från golv till tak får de 20 000 kvadratmeter kontors- och labbyta att likna ett superskurknäste från en Bond-film. På ett bra sätt! Bottenplan har en öppen innergård med pelare formade som trädstammar och ett ljusinsläpp som låter solen skära genom byggnaden.
Wilmar Internationals ”R&D Headquarters” i Singapore bygger inte på höjden, utan smälter snarare in med naturen. Ritat av Eric Parry Architects och stod klart 2021. 6 terrasserade våningar med böljande former och glas från golv till tak får de 20 000 kvadratmeter kontors- och labbyta att likna ett superskurknäste från en Bond-film. På ett bra sätt! Bottenplan har en öppen innergård med pelare formade som trädstammar och ett ljusinsläpp som låter solen skära genom byggnaden.

Swerock testar under hösten helelektriska tunga maskiner från Volvo i ett pilotprojekt i Helsingborg. Under två månader används en 20-tons hjullastare och en eldriven Volvo FMX-lastbil i ett VA-arbete för MVB Syd. Målet är att se hur maskinerna fungerar i praktiken – hur länge de kan köras, hur ofta de behöver laddas och hur effektiva de är. – Det här är ett viktigt steg i vårt arbete med att elektrifiera anläggningsarbeten och leda den gröna omställningen i branschen, säger Linus Delin, arbetschef på Swerock.

Swerock testar under hösten helelektriska tunga maskiner från Volvo i ett pilotprojekt i Helsingborg. Under två månader används en 20-tons hjullastare och en eldriven Volvo FMX-lastbil i ett VA-arbete för MVB Syd. Målet är att se hur maskinerna fungerar i praktiken – hur länge de kan köras, hur ofta de behöver laddas och hur effektiva de är. – Det här är ett viktigt steg i vårt arbete med att elektrifiera anläggningsarbeten och leda den gröna omställningen i branschen, säger Linus Delin, arbetschef på Swerock.

Swerock testar under hösten helelektriska tunga maskiner från Volvo i ett pilotprojekt i Helsingborg. Under två månader används en 20-tons hjullastare och en eldriven Volvo FMX-lastbil i ett VA-arbete för MVB Syd. Målet är att se hur maskinerna fungerar i praktiken – hur länge de kan köras, hur ofta de behöver laddas och hur effektiva de är. – Det här är ett viktigt steg i vårt arbete med att elektrifiera anläggningsarbeten och leda den gröna omställningen i branschen, säger Linus Delin, arbetschef på Swerock.

Cetasol har tagit in 2,3 miljoner euro för att snabba på lanseringen av sin AI-plattform som minskar bränsleförbrukning och utsläpp till sjöss. Företaget, grundat 2020, använder så kallade digitala tvillingar – virtuella modeller av fartyg som analyserar realtidsdata – och kan på så sätt spara 10-25 procent bränsle för mindre fartyg. – Det här bekräftar att vårt AI-drivna arbetssätt för maritim hållbarhet både behövs och har förtroende, säger vd och grundare Ethan Faghani. Finansieringsrundan leddes av Backing Minds och franska Shift4Good.

Cetasol har tagit in 2,3 miljoner euro för att snabba på lanseringen av sin AI-plattform som minskar bränsleförbrukning och utsläpp till sjöss. Företaget, grundat 2020, använder så kallade digitala tvillingar – virtuella modeller av fartyg som analyserar realtidsdata – och kan på så sätt spara 10-25 procent bränsle för mindre fartyg. – Det här bekräftar att vårt AI-drivna arbetssätt för maritim hållbarhet både behövs och har förtroende, säger vd och grundare Ethan Faghani. Finansieringsrundan leddes av Backing Minds och franska Shift4Good.

Cetasol har tagit in 2,3 miljoner euro för att snabba på lanseringen av sin AI-plattform som minskar bränsleförbrukning och utsläpp till sjöss. Företaget, grundat 2020, använder så kallade digitala tvillingar – virtuella modeller av fartyg som analyserar realtidsdata – och kan på så sätt spara 10-25 procent bränsle för mindre fartyg. – Det här bekräftar att vårt AI-drivna arbetssätt för maritim hållbarhet både behövs och har förtroende, säger vd och grundare Ethan Faghani. Finansieringsrundan leddes av Backing Minds och franska Shift4Good.

Späda skott från ormbunken strutsbräken (Matteuccia struthiopteris) kan ätas som en delikatess, likt sparris. De kallas ”fiddleheads” på engelska eftersom de liknar huvudet på en fiol. För att äta dem ska man plocka de små skotten, koka dem och sedan servera med smör, salt och citron.

Späda skott från ormbunken strutsbräken (Matteuccia struthiopteris) kan ätas som en delikatess, likt sparris. De kallas ”fiddleheads” på engelska eftersom de liknar huvudet på en fiol. För att äta dem ska man plocka de små skotten, koka dem och sedan servera med smör, salt och citron.

Späda skott från ormbunken strutsbräken (Matteuccia struthiopteris) kan ätas som en delikatess, likt sparris. De kallas ”fiddleheads” på engelska eftersom de liknar huvudet på en fiol. För att äta dem ska man plocka de små skotten, koka dem och sedan servera med smör, salt och citron.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö