
Einride har tagit in omkring 1 miljard kronor i nytt kapital för att snabba på utrullningen av sina självkörande el-lastbilar världen över. Bolaget, baserat i Göteborg och Stockholm, har en av världens största flottor av tunga elfordon.
– Det här gör att vi kan växa med våra kunder och accelerera utrullningen av vår autonoma teknik, säger vd Roozbeh Charli.
Bland investerarna finns EQT Ventures, vars partner Ted Persson kommenterar att ”nordisk teknik ofta underskattas, tills den tyst förändrar en hel bransch”.
Einride har tagit in omkring 1 miljard kronor i nytt kapital för att snabba på utrullningen av sina självkörande el-lastbilar världen över. Bolaget, baserat i Göteborg och Stockholm, har en av världens största flottor av tunga elfordon.
– Det här gör att vi kan växa med våra kunder och accelerera utrullningen av vår autonoma teknik, säger vd Roozbeh Charli.
Bland investerarna finns EQT Ventures, vars partner Ted Persson kommenterar att ”nordisk teknik ofta underskattas, tills den tyst förändrar en hel bransch”.

Preems raffinaderi i Göteborg nådde under 2024 sin högsta produktion hittills av det förnybara drivmedlet HVO100 och MK1-diesel. Trots marknadsutmaningar och ett längre driftstopp i Lysekil lyckades bolaget öka volymerna. – Vi kan producera en HVO100 som är svår att matcha. Det är något vi kan vara stolta över, säger produktionschef Andreas Hellborg. Drivmedlet är ett förnybart alternativ som kan minska utsläppen av växthusgaser med upp till 90 procent, enligt bolaget.

Preems raffinaderi i Göteborg nådde under 2024 sin högsta produktion hittills av det förnybara drivmedlet HVO100 och MK1-diesel. Trots marknadsutmaningar och ett längre driftstopp i Lysekil lyckades bolaget öka volymerna. – Vi kan producera en HVO100 som är svår att matcha. Det är något vi kan vara stolta över, säger produktionschef Andreas Hellborg. Drivmedlet är ett förnybart alternativ som kan minska utsläppen av växthusgaser med upp till 90 procent, enligt bolaget.

Preems raffinaderi i Göteborg nådde under 2024 sin högsta produktion hittills av det förnybara drivmedlet HVO100 och MK1-diesel. Trots marknadsutmaningar och ett längre driftstopp i Lysekil lyckades bolaget öka volymerna. – Vi kan producera en HVO100 som är svår att matcha. Det är något vi kan vara stolta över, säger produktionschef Andreas Hellborg. Drivmedlet är ett förnybart alternativ som kan minska utsläppen av växthusgaser med upp till 90 procent, enligt bolaget.

Göteborgsregionen toppar nu hela Norden i logistikläge, enligt branschtidningen Dagens logistik. Den välutvecklade infrastrukturen – med Göteborgs hamn i spetsen – lyfts fram som nyckel till framgången. – Vi är glada och stolta över att återigen bli utsedda till inte bara Sveriges utan nu även Nordens bästa logistikläge, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs hamn. Regionen hyllas även för sitt hållbarhetsarbete och nära samarbete mellan aktörer som Landvetter flygplats, Borås stad och Business Region Göteborg.

Göteborgsregionen toppar nu hela Norden i logistikläge, enligt branschtidningen Dagens logistik. Den välutvecklade infrastrukturen – med Göteborgs hamn i spetsen – lyfts fram som nyckel till framgången. – Vi är glada och stolta över att återigen bli utsedda till inte bara Sveriges utan nu även Nordens bästa logistikläge, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs hamn. Regionen hyllas även för sitt hållbarhetsarbete och nära samarbete mellan aktörer som Landvetter flygplats, Borås stad och Business Region Göteborg.

Göteborgsregionen toppar nu hela Norden i logistikläge, enligt branschtidningen Dagens logistik. Den välutvecklade infrastrukturen – med Göteborgs hamn i spetsen – lyfts fram som nyckel till framgången. – Vi är glada och stolta över att återigen bli utsedda till inte bara Sveriges utan nu även Nordens bästa logistikläge, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs hamn. Regionen hyllas även för sitt hållbarhetsarbete och nära samarbete mellan aktörer som Landvetter flygplats, Borås stad och Business Region Göteborg.

Styrelsen för Volvo Cars har utsett Håkan Samuelsson till ny vd och koncernchef med start nu i april. Han efterträder Jim Rowan, som lämnade bolaget sista mars. Samuelsson ledde Volvo Cars mellan 2012 och 2022, och var därefter ordförande för Polestar. – Jag är hedrad över att återvända i ett sådant avgörande ögonblick för Volvo Cars, säger Samuelsson. Utnämningen gäller för en period på två år och ska enligt styrelsen bidra till stabilitet medan sökandet efter en långsiktig efterträdare pågår.

Styrelsen för Volvo Cars har utsett Håkan Samuelsson till ny vd och koncernchef med start nu i april. Han efterträder Jim Rowan, som lämnade bolaget sista mars. Samuelsson ledde Volvo Cars mellan 2012 och 2022, och var därefter ordförande för Polestar. – Jag är hedrad över att återvända i ett sådant avgörande ögonblick för Volvo Cars, säger Samuelsson. Utnämningen gäller för en period på två år och ska enligt styrelsen bidra till stabilitet medan sökandet efter en långsiktig efterträdare pågår.

Styrelsen för Volvo Cars har utsett Håkan Samuelsson till ny vd och koncernchef med start nu i april. Han efterträder Jim Rowan, som lämnade bolaget sista mars. Samuelsson ledde Volvo Cars mellan 2012 och 2022, och var därefter ordförande för Polestar. – Jag är hedrad över att återvända i ett sådant avgörande ögonblick för Volvo Cars, säger Samuelsson. Utnämningen gäller för en period på två år och ska enligt styrelsen bidra till stabilitet medan sökandet efter en långsiktig efterträdare pågår.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö