
Hill Helicopters HX50 är en lättviktskärra med tre rotorblad som ska få henne att cruisa i 140 knop med en räckvidd på runt 1 300 km. Interiört har den fem läderklädda stolar och en helt digital cockpit som ska vara både enklare och roligare för piloten. Slimmad, optimerad och designad som en sportbil låter som att den kommer bli dyr, men de 1 300 som är beställda till lanseringen 2026 är prissatta till ca 10 miljoner kronor styck, när andra helikoptrar med liknande prestanda kostar runt 15 miljoner.
Hill Helicopters HX50 är en lättviktskärra med tre rotorblad som ska få henne att cruisa i 140 knop med en räckvidd på runt 1 300 km. Interiört har den fem läderklädda stolar och en helt digital cockpit som ska vara både enklare och roligare för piloten. Slimmad, optimerad och designad som en sportbil låter som att den kommer bli dyr, men de 1 300 som är beställda till lanseringen 2026 är prissatta till ca 10 miljoner kronor styck, när andra helikoptrar med liknande prestanda kostar runt 15 miljoner.

Chalmers ska utbilda fler ingenjörer och anställa fler som kan undervisa och forska inom elektrifiering och batteriteknik. Regeringen ger universitetet 48,5 miljoner kronor för satsningen. – Ingenjörskompetens och spjutspetsforskning inom detta område är avgörande för omställningen till en fossilfri transportsektor, säger Martin Nilsson Jacobi, rektor för Chalmers. Även ingenjörsutbildningarna vid Lunds och Uppsalas universitet får motsvarande tillskott i kassan.

Chalmers ska utbilda fler ingenjörer och anställa fler som kan undervisa och forska inom elektrifiering och batteriteknik. Regeringen ger universitetet 48,5 miljoner kronor för satsningen. – Ingenjörskompetens och spjutspetsforskning inom detta område är avgörande för omställningen till en fossilfri transportsektor, säger Martin Nilsson Jacobi, rektor för Chalmers. Även ingenjörsutbildningarna vid Lunds och Uppsalas universitet får motsvarande tillskott i kassan.

Chalmers ska utbilda fler ingenjörer och anställa fler som kan undervisa och forska inom elektrifiering och batteriteknik. Regeringen ger universitetet 48,5 miljoner kronor för satsningen. – Ingenjörskompetens och spjutspetsforskning inom detta område är avgörande för omställningen till en fossilfri transportsektor, säger Martin Nilsson Jacobi, rektor för Chalmers. Även ingenjörsutbildningarna vid Lunds och Uppsalas universitet får motsvarande tillskott i kassan.

Björn Holmström, grundare av NSS Water Enhancement Technology, är vinnare av Skapa-priset i Västsverige. Företaget utvecklar en lösning för att möta den industriella efterfrågan av rent vatten, till en början för att tillverka halvledare. ”Bristen på vatten är en av vår tids stora utmaningar, och juryn ser här en innovation som kan skapa förändring i en industri som omsätter miljarder”, skriver juryn i sin motivering. Skapa-priset är Sveriges största innovationspris. I november väntar riksfinalen i Stockholm, där vinnaren tilldelas en halv miljon kronor.

Björn Holmström, grundare av NSS Water Enhancement Technology, är vinnare av Skapa-priset i Västsverige. Företaget utvecklar en lösning för att möta den industriella efterfrågan av rent vatten, till en början för att tillverka halvledare. ”Bristen på vatten är en av vår tids stora utmaningar, och juryn ser här en innovation som kan skapa förändring i en industri som omsätter miljarder”, skriver juryn i sin motivering. Skapa-priset är Sveriges största innovationspris. I november väntar riksfinalen i Stockholm, där vinnaren tilldelas en halv miljon kronor.

Björn Holmström, grundare av NSS Water Enhancement Technology, är vinnare av Skapa-priset i Västsverige. Företaget utvecklar en lösning för att möta den industriella efterfrågan av rent vatten, till en början för att tillverka halvledare. ”Bristen på vatten är en av vår tids stora utmaningar, och juryn ser här en innovation som kan skapa förändring i en industri som omsätter miljarder”, skriver juryn i sin motivering. Skapa-priset är Sveriges största innovationspris. I november väntar riksfinalen i Stockholm, där vinnaren tilldelas en halv miljon kronor.

Göteborgsbaserade Lexenergy utvecklar snabb elbilsladdning i stadsmiljö. Nyligen tog startupen in 3 miljoner kronor i innovationsbidrag från Energimyndigheten och ytterligare 4 miljoner i en kapitalrunda, skriver DI Digital. Bland investerarna finns Entreprenör Invest som är ett dotterbolag till Ingvar Kamprads stiftelse. – Vi har tagit fram en lösning som möjliggör ultrasnabb laddning överallt i alla elnät, oberoende av nätkapacitet just där, säger Robin Andersson, som driver företaget tillsammans med Matilda Thorsell. I hösten kommer Lexenergys första snabbladdare att installeras i Hovås.

Göteborgsbaserade Lexenergy utvecklar snabb elbilsladdning i stadsmiljö. Nyligen tog startupen in 3 miljoner kronor i innovationsbidrag från Energimyndigheten och ytterligare 4 miljoner i en kapitalrunda, skriver DI Digital. Bland investerarna finns Entreprenör Invest som är ett dotterbolag till Ingvar Kamprads stiftelse. – Vi har tagit fram en lösning som möjliggör ultrasnabb laddning överallt i alla elnät, oberoende av nätkapacitet just där, säger Robin Andersson, som driver företaget tillsammans med Matilda Thorsell. I hösten kommer Lexenergys första snabbladdare att installeras i Hovås.

Göteborgsbaserade Lexenergy utvecklar snabb elbilsladdning i stadsmiljö. Nyligen tog startupen in 3 miljoner kronor i innovationsbidrag från Energimyndigheten och ytterligare 4 miljoner i en kapitalrunda, skriver DI Digital. Bland investerarna finns Entreprenör Invest som är ett dotterbolag till Ingvar Kamprads stiftelse. – Vi har tagit fram en lösning som möjliggör ultrasnabb laddning överallt i alla elnät, oberoende av nätkapacitet just där, säger Robin Andersson, som driver företaget tillsammans med Matilda Thorsell. I hösten kommer Lexenergys första snabbladdare att installeras i Hovås.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö