
Hill Helicopters HX50 är en lättviktskärra med tre rotorblad som ska få henne att cruisa i 140 knop med en räckvidd på runt 1 300 km. Interiört har den fem läderklädda stolar och en helt digital cockpit som ska vara både enklare och roligare för piloten. Slimmad, optimerad och designad som en sportbil låter som att den kommer bli dyr, men de 1 300 som är beställda till lanseringen 2026 är prissatta till ca 10 miljoner kronor styck, när andra helikoptrar med liknande prestanda kostar runt 15 miljoner.
Hill Helicopters HX50 är en lättviktskärra med tre rotorblad som ska få henne att cruisa i 140 knop med en räckvidd på runt 1 300 km. Interiört har den fem läderklädda stolar och en helt digital cockpit som ska vara både enklare och roligare för piloten. Slimmad, optimerad och designad som en sportbil låter som att den kommer bli dyr, men de 1 300 som är beställda till lanseringen 2026 är prissatta till ca 10 miljoner kronor styck, när andra helikoptrar med liknande prestanda kostar runt 15 miljoner.

Lundaföretaget Elonroad inleder i höst ett samarbete med den europeiska byggjätten Vinci Group för att bygga en elväg i Paris. Planen är att använda konduktiv teknik, där el överförs direkt till fordon genom kontakt mellan en ledning eller en skena. – Det är fantastiskt att se två av världens länder med minst utsläpp, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus. Projektet påbörjas i september och löper under tre år. Investeringarna uppgår till mellan 60 och 80 miljoner kronor.

Lundaföretaget Elonroad inleder i höst ett samarbete med den europeiska byggjätten Vinci Group för att bygga en elväg i Paris. Planen är att använda konduktiv teknik, där el överförs direkt till fordon genom kontakt mellan en ledning eller en skena. – Det är fantastiskt att se två av världens länder med minst utsläpp, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus. Projektet påbörjas i september och löper under tre år. Investeringarna uppgår till mellan 60 och 80 miljoner kronor.

Lundaföretaget Elonroad inleder i höst ett samarbete med den europeiska byggjätten Vinci Group för att bygga en elväg i Paris. Planen är att använda konduktiv teknik, där el överförs direkt till fordon genom kontakt mellan en ledning eller en skena. – Det är fantastiskt att se två av världens länder med minst utsläpp, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus. Projektet påbörjas i september och löper under tre år. Investeringarna uppgår till mellan 60 och 80 miljoner kronor.

Riskkapitalbolaget Nordic Capital säljer det Malmöbaserade fintechföretaget Macrobond till amerikanska Francisco Partners. Nordic Capital förvärvade Macrobond för fem år sedan och har sedan dess arbetat med att utveckla bolagets produkt och kundbas. Med en amerikansk ägare hoppas företaget expandera ytterligare i USA. – Samarbetet med Francisco Partners kommer att hjälpa Macrobond med sin tillväxt och innovation, säger vd Tomas Liljeborg. Affären slutförs under det tredje kvartalet i år.

Riskkapitalbolaget Nordic Capital säljer det Malmöbaserade fintechföretaget Macrobond till amerikanska Francisco Partners. Nordic Capital förvärvade Macrobond för fem år sedan och har sedan dess arbetat med att utveckla bolagets produkt och kundbas. Med en amerikansk ägare hoppas företaget expandera ytterligare i USA. – Samarbetet med Francisco Partners kommer att hjälpa Macrobond med sin tillväxt och innovation, säger vd Tomas Liljeborg. Affären slutförs under det tredje kvartalet i år.

Riskkapitalbolaget Nordic Capital säljer det Malmöbaserade fintechföretaget Macrobond till amerikanska Francisco Partners. Nordic Capital förvärvade Macrobond för fem år sedan och har sedan dess arbetat med att utveckla bolagets produkt och kundbas. Med en amerikansk ägare hoppas företaget expandera ytterligare i USA. – Samarbetet med Francisco Partners kommer att hjälpa Macrobond med sin tillväxt och innovation, säger vd Tomas Liljeborg. Affären slutförs under det tredje kvartalet i år.

Sportbilstillverkaren Koenigsegg har i sommar öppnat sin nya fabrik utanför Ängelholm. Företagets vd och grundare Christian von Koenigsegg säger till TT att man nu kan gå från att bygga ”en bil i veckan till en bil om dagen”. – Det är nog den första nya bilfabriken i Sverige på 50 år så det känns såklart jätteroligt, lägger han till. Koenigsegg har på tre år fördubblat antalet anställda från 300 till 600. Företaget räknar med att anställa ytterligare 150 personer under de två kommande åren, enligt nyhetsbyrån.

Sportbilstillverkaren Koenigsegg har i sommar öppnat sin nya fabrik utanför Ängelholm. Företagets vd och grundare Christian von Koenigsegg säger till TT att man nu kan gå från att bygga ”en bil i veckan till en bil om dagen”. – Det är nog den första nya bilfabriken i Sverige på 50 år så det känns såklart jätteroligt, lägger han till. Koenigsegg har på tre år fördubblat antalet anställda från 300 till 600. Företaget räknar med att anställa ytterligare 150 personer under de två kommande åren, enligt nyhetsbyrån.

Sportbilstillverkaren Koenigsegg har i sommar öppnat sin nya fabrik utanför Ängelholm. Företagets vd och grundare Christian von Koenigsegg säger till TT att man nu kan gå från att bygga ”en bil i veckan till en bil om dagen”. – Det är nog den första nya bilfabriken i Sverige på 50 år så det känns såklart jätteroligt, lägger han till. Koenigsegg har på tre år fördubblat antalet anställda från 300 till 600. Företaget räknar med att anställa ytterligare 150 personer under de två kommande åren, enligt nyhetsbyrån.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö