
Hill Helicopters HX50 är en lättviktskärra med tre rotorblad som ska få henne att cruisa i 140 knop med en räckvidd på runt 1 300 km. Interiört har den fem läderklädda stolar och en helt digital cockpit som ska vara både enklare och roligare för piloten. Slimmad, optimerad och designad som en sportbil låter som att den kommer bli dyr, men de 1 300 som är beställda till lanseringen 2026 är prissatta till ca 10 miljoner kronor styck, när andra helikoptrar med liknande prestanda kostar runt 15 miljoner.
Hill Helicopters HX50 är en lättviktskärra med tre rotorblad som ska få henne att cruisa i 140 knop med en räckvidd på runt 1 300 km. Interiört har den fem läderklädda stolar och en helt digital cockpit som ska vara både enklare och roligare för piloten. Slimmad, optimerad och designad som en sportbil låter som att den kommer bli dyr, men de 1 300 som är beställda till lanseringen 2026 är prissatta till ca 10 miljoner kronor styck, när andra helikoptrar med liknande prestanda kostar runt 15 miljoner.

Volvo Lastvagnar har fått en order på 100 eldrivna lastbilar från den danska logistikjätten DFDS. Därmed fördubblar DFDS nästan antalet ellastbilar från Volvo. – Jag är väldigt stolt över att fortsätta vårt nära samarbete med DFDS. Deras stora flotta av ellastbilar visar att utsläppsfria transporter är en konkurrenskraftig lösning här och nu, säger Volvo Lastvagnars vd Roger Alm. Några av de nya lastbilarna kommer att transportera gods till och från Volvos fabrik utanför Göteborg.

Volvo Lastvagnar har fått en order på 100 eldrivna lastbilar från den danska logistikjätten DFDS. Därmed fördubblar DFDS nästan antalet ellastbilar från Volvo. – Jag är väldigt stolt över att fortsätta vårt nära samarbete med DFDS. Deras stora flotta av ellastbilar visar att utsläppsfria transporter är en konkurrenskraftig lösning här och nu, säger Volvo Lastvagnars vd Roger Alm. Några av de nya lastbilarna kommer att transportera gods till och från Volvos fabrik utanför Göteborg.

Volvo Lastvagnar har fått en order på 100 eldrivna lastbilar från den danska logistikjätten DFDS. Därmed fördubblar DFDS nästan antalet ellastbilar från Volvo. – Jag är väldigt stolt över att fortsätta vårt nära samarbete med DFDS. Deras stora flotta av ellastbilar visar att utsläppsfria transporter är en konkurrenskraftig lösning här och nu, säger Volvo Lastvagnars vd Roger Alm. Några av de nya lastbilarna kommer att transportera gods till och från Volvos fabrik utanför Göteborg.

Lång frånvaro. När den ikoniska fisk- och skaldjursmarknaden stängdes för fyra år sedan kunde nog ingen ana att renoveringen skulle ta så pass lång tid. Men nu är återinvigningen nära! Den omstöpta Feskekôrkan kommer att rymma fyra restauranger och två handlare, som tillsammans förfogar över 28 meter fiskdiskar. Verksamheten ska vara öppen även på måndagar, samt sena kvällar, och under sommaren locka med en jättelik uteservering för 400 gäster. – Verksamhetshetsbeskrivningen stämmer väl överens med vår vision om en utveckling som dockar an till Feskekôrkas historia och själ. Det blir även utökade öppettider, vilket är en viktig förutsättning för både husets fortlevnad och stadsutvecklingen i området, säger Anette Persson, affärsutvecklare hos förvaltaren Higab. Sedan 1874 har Feskekôrkan varit en av Göteborgs mest kända byggnader, ett populärt besöksmål för de som älskar havets delikatesser. Eftersom den är byggnadsminnesförklarad har upprustningen skett varsamt och därför tagit mycket tid i anspråk. I år har Feskekôrkan 150-årsjubileum och öppnar 16 maj.

Lång frånvaro. När den ikoniska fisk- och skaldjursmarknaden stängdes för fyra år sedan kunde nog ingen ana att renoveringen skulle ta så pass lång tid. Men nu är återinvigningen nära! Den omstöpta Feskekôrkan kommer att rymma fyra restauranger och två handlare, som tillsammans förfogar över 28 meter fiskdiskar. Verksamheten ska vara öppen även på måndagar, samt sena kvällar, och under sommaren locka med en jättelik uteservering för 400 gäster. – Verksamhetshetsbeskrivningen stämmer väl överens med vår vision om en utveckling som dockar an till Feskekôrkas historia och själ. Det blir även utökade öppettider, vilket är en viktig förutsättning för både husets fortlevnad och stadsutvecklingen i området, säger Anette Persson, affärsutvecklare hos förvaltaren Higab. Sedan 1874 har Feskekôrkan varit en av Göteborgs mest kända byggnader, ett populärt besöksmål för de som älskar havets delikatesser. Eftersom den är byggnadsminnesförklarad har upprustningen skett varsamt och därför tagit mycket tid i anspråk. I år har Feskekôrkan 150-årsjubileum och öppnar 16 maj.

Lång frånvaro. När den ikoniska fisk- och skaldjursmarknaden stängdes för fyra år sedan kunde nog ingen ana att renoveringen skulle ta så pass lång tid. Men nu är återinvigningen nära! Den omstöpta Feskekôrkan kommer att rymma fyra restauranger och två handlare, som tillsammans förfogar över 28 meter fiskdiskar. Verksamheten ska vara öppen även på måndagar, samt sena kvällar, och under sommaren locka med en jättelik uteservering för 400 gäster. – Verksamhetshetsbeskrivningen stämmer väl överens med vår vision om en utveckling som dockar an till Feskekôrkas historia och själ. Det blir även utökade öppettider, vilket är en viktig förutsättning för både husets fortlevnad och stadsutvecklingen i området, säger Anette Persson, affärsutvecklare hos förvaltaren Higab. Sedan 1874 har Feskekôrkan varit en av Göteborgs mest kända byggnader, ett populärt besöksmål för de som älskar havets delikatesser. Eftersom den är byggnadsminnesförklarad har upprustningen skett varsamt och därför tagit mycket tid i anspråk. I år har Feskekôrkan 150-årsjubileum och öppnar 16 maj.

Göteborgsregionen toppar listan i Intelligent Logistiks årliga ranking av Sveriges bästa logistiklägen. Branschtidningen noterar bland annat att det finns gott om byggklar mark för logistik i regionen, som i Mölndal och omkring Landvetter. – Vi är glada och stolta […] Här finns kompetent arbetskraft, god infrastruktur, byggbar mark redo för etablering både idag och på sikt, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs Hamn. Göteborg delar förstaplatsen med Helsingborg, medan Jönköping och Nässjöregionen är trea.

Göteborgsregionen toppar listan i Intelligent Logistiks årliga ranking av Sveriges bästa logistiklägen. Branschtidningen noterar bland annat att det finns gott om byggklar mark för logistik i regionen, som i Mölndal och omkring Landvetter. – Vi är glada och stolta […] Här finns kompetent arbetskraft, god infrastruktur, byggbar mark redo för etablering både idag och på sikt, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs Hamn. Göteborg delar förstaplatsen med Helsingborg, medan Jönköping och Nässjöregionen är trea.

Göteborgsregionen toppar listan i Intelligent Logistiks årliga ranking av Sveriges bästa logistiklägen. Branschtidningen noterar bland annat att det finns gott om byggklar mark för logistik i regionen, som i Mölndal och omkring Landvetter. – Vi är glada och stolta […] Här finns kompetent arbetskraft, god infrastruktur, byggbar mark redo för etablering både idag och på sikt, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs Hamn. Göteborg delar förstaplatsen med Helsingborg, medan Jönköping och Nässjöregionen är trea.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö