Ekolution skalar upp sin hampafabrik

Näringsliv
November 2024
Ekolution skalar upp sin hampafabrik

Fakta

Malmöbaserade Ekolution, som utvecklar klimatvänliga byggmaterial av industrihampa, har tagit in 25 miljoner kronor från befintliga investerare, rapporterar Breakit. Fabriken som byggs i Staffanstorp kommer att binda 70 000 ton koldioxid per år vid full kapacitet.
 – Det gör att vi varje år kommer att bidra med att minska hela bygg- och fastighetssveriges utsläpp med en halv procent, säger vd Remi Lorén.
 Sammanlagt har företaget, som grundades 2013, samlat in närmare 200 miljoner kronor i finansiering.

Malmöbaserade Ekolution, som utvecklar klimatvänliga byggmaterial av industrihampa, har tagit in 25 miljoner kronor från befintliga investerare, rapporterar Breakit. Fabriken som byggs i Staffanstorp kommer att binda 70 000 ton koldioxid per år vid full kapacitet.
 – Det gör att vi varje år kommer att bidra med att minska hela bygg- och fastighetssveriges utsläpp med en halv procent, säger vd Remi Lorén.
 Sammanlagt har företaget, som grundades 2013, samlat in närmare 200 miljoner kronor i finansiering.

No items found.
No items found.
Dela artiklen

https://www.galoreweekend.se/artikel/ekolution-skalar-upp-sin-hampafabrik

Fler artiklar

Läs
Malmöbolag beställer nya el-lastcyklar
Näringsliv
Oktober 2025

Malmöbolag beställer nya el-lastcyklar

MoveByBike har beställt åtta el-lastcyklar från Fulpra och sex transportskåp. Investeringen är den första efter att rekonstruktionsplanen godkändes i augusti och ska stärka kapaciteten i bland annat Köpenhamn och Stockholm. – Vi har en tydlig tillväxtresa framför oss. Det här är bara början, säger vd Fredrik Videlycka. Beställningen ingår i en planerad serie investeringar för att möta ökad efterfrågan och förbättra effektiviteten, uppger logistikföretaget.

Malmöbolag beställer nya el-lastcyklar
Näringsliv
Oktober 2025

Malmöbolag beställer nya el-lastcyklar

MoveByBike har beställt åtta el-lastcyklar från Fulpra och sex transportskåp. Investeringen är den första efter att rekonstruktionsplanen godkändes i augusti och ska stärka kapaciteten i bland annat Köpenhamn och Stockholm. – Vi har en tydlig tillväxtresa framför oss. Det här är bara början, säger vd Fredrik Videlycka. Beställningen ingår i en planerad serie investeringar för att möta ökad efterfrågan och förbättra effektiviteten, uppger logistikföretaget.

Malmöbolag beställer nya el-lastcyklar
Näringsliv
Oktober 2025

Malmöbolag beställer nya el-lastcyklar

MoveByBike har beställt åtta el-lastcyklar från Fulpra och sex transportskåp. Investeringen är den första efter att rekonstruktionsplanen godkändes i augusti och ska stärka kapaciteten i bland annat Köpenhamn och Stockholm. – Vi har en tydlig tillväxtresa framför oss. Det här är bara början, säger vd Fredrik Videlycka. Beställningen ingår i en planerad serie investeringar för att möta ökad efterfrågan och förbättra effektiviteten, uppger logistikföretaget.

Malmöbolag beställer nya el-lastcyklar
Näringsliv
Oktober 2025

Malmöbolag beställer nya el-lastcyklar

MoveByBike har beställt åtta el-lastcyklar från Fulpra och sex transportskåp. Investeringen är den första efter att rekonstruktionsplanen godkändes i augusti och ska stärka kapaciteten i bland annat Köpenhamn och Stockholm. – Vi har en tydlig tillväxtresa framför oss. Det här är bara början, säger vd Fredrik Videlycka. Beställningen ingår i en planerad serie investeringar för att möta ökad efterfrågan och förbättra effektiviteten, uppger logistikföretaget.

Läs
Ny simhall på Heleneholm
Byggnytt
Oktober 2025

Ny simhall på Heleneholm

Helenholm blir platsen för Malmös nästa simhall. Med planerad byggstart nästa år ska det bli en anläggning med en 50-metersbassäng samt tre undervisningsbassänger med höj- och sänkbara bottnar. På taket byggs en solcellsanläggning. Tanken är att det nya Heleneholmsbadet ska samla skolors och föreningars simundervisning och sim- idrottsverksamhet. Simhallen förväntas slå upp portarna under hösten 2028.

Ny simhall på Heleneholm
Byggnytt
Oktober 2025

Ny simhall på Heleneholm

Helenholm blir platsen för Malmös nästa simhall. Med planerad byggstart nästa år ska det bli en anläggning med en 50-metersbassäng samt tre undervisningsbassänger med höj- och sänkbara bottnar. På taket byggs en solcellsanläggning. Tanken är att det nya Heleneholmsbadet ska samla skolors och föreningars simundervisning och sim- idrottsverksamhet. Simhallen förväntas slå upp portarna under hösten 2028.

Ny simhall på Heleneholm
Byggnytt
Oktober 2025

Ny simhall på Heleneholm

Helenholm blir platsen för Malmös nästa simhall. Med planerad byggstart nästa år ska det bli en anläggning med en 50-metersbassäng samt tre undervisningsbassänger med höj- och sänkbara bottnar. På taket byggs en solcellsanläggning. Tanken är att det nya Heleneholmsbadet ska samla skolors och föreningars simundervisning och sim- idrottsverksamhet. Simhallen förväntas slå upp portarna under hösten 2028.

Ny simhall på Heleneholm
Byggnytt
Oktober 2025

Ny simhall på Heleneholm

Helenholm blir platsen för Malmös nästa simhall. Med planerad byggstart nästa år ska det bli en anläggning med en 50-metersbassäng samt tre undervisningsbassänger med höj- och sänkbara bottnar. På taket byggs en solcellsanläggning. Tanken är att det nya Heleneholmsbadet ska samla skolors och föreningars simundervisning och sim- idrottsverksamhet. Simhallen förväntas slå upp portarna under hösten 2028.

Läs
Veidekke får uppdrag inom Västlänken
Näringsliv
Oktober 2025

Veidekke får uppdrag inom Västlänken

Veidekke har fått Trafikverkets uppdrag att bygga Stora Hamnkanalen, den fjärde och sista entreprenaden i Västlänkens deletapp Haga i centrala Göteborg. Projektet är värt runt 280 miljoner kronor, och omfattar en tunnel på 70 meter som passerar tvärs kanalen nära Göta älv. Arbetet startar omgående och beräknas vara klart sommaren 2029. – Det är ett kvitto på det goda samarbetet vi har skapat ihop med Trafikverket och den kompetens vi har inom projektorganisationen, säger Fredrik Indevall, regionchef på Veidekke.

Veidekke får uppdrag inom Västlänken
Näringsliv
Oktober 2025

Veidekke får uppdrag inom Västlänken

Veidekke har fått Trafikverkets uppdrag att bygga Stora Hamnkanalen, den fjärde och sista entreprenaden i Västlänkens deletapp Haga i centrala Göteborg. Projektet är värt runt 280 miljoner kronor, och omfattar en tunnel på 70 meter som passerar tvärs kanalen nära Göta älv. Arbetet startar omgående och beräknas vara klart sommaren 2029. – Det är ett kvitto på det goda samarbetet vi har skapat ihop med Trafikverket och den kompetens vi har inom projektorganisationen, säger Fredrik Indevall, regionchef på Veidekke.

Veidekke får uppdrag inom Västlänken
Näringsliv
Oktober 2025

Veidekke får uppdrag inom Västlänken

Veidekke har fått Trafikverkets uppdrag att bygga Stora Hamnkanalen, den fjärde och sista entreprenaden i Västlänkens deletapp Haga i centrala Göteborg. Projektet är värt runt 280 miljoner kronor, och omfattar en tunnel på 70 meter som passerar tvärs kanalen nära Göta älv. Arbetet startar omgående och beräknas vara klart sommaren 2029. – Det är ett kvitto på det goda samarbetet vi har skapat ihop med Trafikverket och den kompetens vi har inom projektorganisationen, säger Fredrik Indevall, regionchef på Veidekke.

Veidekke får uppdrag inom Västlänken
Näringsliv
Oktober 2025

Veidekke får uppdrag inom Västlänken

Veidekke har fått Trafikverkets uppdrag att bygga Stora Hamnkanalen, den fjärde och sista entreprenaden i Västlänkens deletapp Haga i centrala Göteborg. Projektet är värt runt 280 miljoner kronor, och omfattar en tunnel på 70 meter som passerar tvärs kanalen nära Göta älv. Arbetet startar omgående och beräknas vara klart sommaren 2029. – Det är ett kvitto på det goda samarbetet vi har skapat ihop med Trafikverket och den kompetens vi har inom projektorganisationen, säger Fredrik Indevall, regionchef på Veidekke.

Om Galore

Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.

Galore

Propellergatan 2
211 15 Malmö

info@galoreweekend.se

Copyright , Galore.