
Vägen blev tämligen lång. För ett år sedan började lokalen i Gamlestans fabriker byggas om. I mars kom utrustningen på plats, i somras togs Ego Gin in på Systembolaget och därefter blev serveringstillståndet klart. Nu är det dags för Ego Spritbar!
– Den kommer bli en plats som ingen annan med grymt käk, analog musik och gudomliga cocktails. Det lutar åt öppning i början av november, berättar David de Courcy, som tillsammans med Johan Hagman står bakom Ego Distillers.
Det livliga Slakthusområdet kommer dock inte enbart att berikas med gin. Duon tillverkar även annan slags sprit och lanserade nyligen en absint.
Vägen blev tämligen lång. För ett år sedan började lokalen i Gamlestans fabriker byggas om. I mars kom utrustningen på plats, i somras togs Ego Gin in på Systembolaget och därefter blev serveringstillståndet klart. Nu är det dags för Ego Spritbar!
– Den kommer bli en plats som ingen annan med grymt käk, analog musik och gudomliga cocktails. Det lutar åt öppning i början av november, berättar David de Courcy, som tillsammans med Johan Hagman står bakom Ego Distillers.
Det livliga Slakthusområdet kommer dock inte enbart att berikas med gin. Duon tillverkar även annan slags sprit och lanserade nyligen en absint.

Sjönöt (Trapa natans) är en vattenväxt från Eurasien och Afrika. Den kallas också buffelnöt, fladdermusnöt, Batman-nöt, djävuls-pod eller mustaschnöt. Den sista platsen i Sverige som sjönöten växte vilt var i Ranviken, sjön Immeln i nordöstra Skåne.

Sjönöt (Trapa natans) är en vattenväxt från Eurasien och Afrika. Den kallas också buffelnöt, fladdermusnöt, Batman-nöt, djävuls-pod eller mustaschnöt. Den sista platsen i Sverige som sjönöten växte vilt var i Ranviken, sjön Immeln i nordöstra Skåne.

Sjönöt (Trapa natans) är en vattenväxt från Eurasien och Afrika. Den kallas också buffelnöt, fladdermusnöt, Batman-nöt, djävuls-pod eller mustaschnöt. Den sista platsen i Sverige som sjönöten växte vilt var i Ranviken, sjön Immeln i nordöstra Skåne.

Investmentbolaget Backahill säljer efter flera års satsningar Foodhills, med fabriken i Bjuv, till Apetit. Det finska bolaget tar därmed över Sveriges största producent av gröna ärtor. – Tidpunkten känns helt rätt för att en industriell ägare med stark branschkompetens ska kunna utveckla Foodhills till nästa nivå, säger Lennart Mauritzson, vd för Backahill. Anläggningen i Bjuv har en kapacitet på cirka 15 000 ton och kan på sikt dubbla produktionen.

Investmentbolaget Backahill säljer efter flera års satsningar Foodhills, med fabriken i Bjuv, till Apetit. Det finska bolaget tar därmed över Sveriges största producent av gröna ärtor. – Tidpunkten känns helt rätt för att en industriell ägare med stark branschkompetens ska kunna utveckla Foodhills till nästa nivå, säger Lennart Mauritzson, vd för Backahill. Anläggningen i Bjuv har en kapacitet på cirka 15 000 ton och kan på sikt dubbla produktionen.

Investmentbolaget Backahill säljer efter flera års satsningar Foodhills, med fabriken i Bjuv, till Apetit. Det finska bolaget tar därmed över Sveriges största producent av gröna ärtor. – Tidpunkten känns helt rätt för att en industriell ägare med stark branschkompetens ska kunna utveckla Foodhills till nästa nivå, säger Lennart Mauritzson, vd för Backahill. Anläggningen i Bjuv har en kapacitet på cirka 15 000 ton och kan på sikt dubbla produktionen.

Kollar just nu på en dansk serie med det lite missvisande namnet Legenden. Man får ju onekligen en smula fantasyvibbar av den titeln men några tomtar och troll är det knappast frågan om här. (Och den engelska titeln är nästan ännu sämre: The Asset, alltså i betydelsen Tillgången. Men det är svårt att bortse från ordet Ass på något sätt). Hursomhelst är titeln det enda som är dåligt med Legenden. Detta är en sån där riktigt högkvalitativ thrillerserie som våra grannar på andra sidan sundet tycks vara så mycket bättre på än oss.

Kollar just nu på en dansk serie med det lite missvisande namnet Legenden. Man får ju onekligen en smula fantasyvibbar av den titeln men några tomtar och troll är det knappast frågan om här. (Och den engelska titeln är nästan ännu sämre: The Asset, alltså i betydelsen Tillgången. Men det är svårt att bortse från ordet Ass på något sätt). Hursomhelst är titeln det enda som är dåligt med Legenden. Detta är en sån där riktigt högkvalitativ thrillerserie som våra grannar på andra sidan sundet tycks vara så mycket bättre på än oss.

Kollar just nu på en dansk serie med det lite missvisande namnet Legenden. Man får ju onekligen en smula fantasyvibbar av den titeln men några tomtar och troll är det knappast frågan om här. (Och den engelska titeln är nästan ännu sämre: The Asset, alltså i betydelsen Tillgången. Men det är svårt att bortse från ordet Ass på något sätt). Hursomhelst är titeln det enda som är dåligt med Legenden. Detta är en sån där riktigt högkvalitativ thrillerserie som våra grannar på andra sidan sundet tycks vara så mycket bättre på än oss.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö