Davidshallstorg görs om permanent

Byggnytt
Mars 2026
Davidshallstorg görs om permanent

Fakta

Vad Nytt torg med tre olika ”rum” för umgänge
Var Malmö
Status Byggstart planerad till hösten 2027. Invigning planerad till hösten 2028.
Byggherre Malmö stad

Efter många år med parkeringsplats ska torget byggas om till plats som bjuder in till möten. Det nya torget kommer att få tre olika rum med varierande karaktär. I söder finns Gläntan som rymmer en ny fontän i torgets mittaxel samt större planteringar med både träd, buskar och blommande perenner. Det mellersta rummet kallas för Vardagsrummet och är ett rum med fokus på det sociala vardagslivet. Längst i norr mot Polishuset öppnar rummet upp sig till ett mer klassiskt torg.
 Preliminär byggstart är planerad till hösten 2027. Invigning av nya torget planeras hösten 2028.

Efter många år med parkeringsplats ska torget byggas om till plats som bjuder in till möten. Det nya torget kommer att få tre olika rum med varierande karaktär. I söder finns Gläntan som rymmer en ny fontän i torgets mittaxel samt större planteringar med både träd, buskar och blommande perenner. Det mellersta rummet kallas för Vardagsrummet och är ett rum med fokus på det sociala vardagslivet. Längst i norr mot Polishuset öppnar rummet upp sig till ett mer klassiskt torg.
 Preliminär byggstart är planerad till hösten 2027. Invigning av nya torget planeras hösten 2028.

No items found.
No items found.
Dela artiklen

https://www.galoreweekend.se/artikel/davidshallstorg-gors-om-permanent

Fler artiklar

Läs
Bostadsrätter i Örgryte
Byggnytt
Oktober 2025

Bostadsrätter i Örgryte

Längs Danska vägen planeras 93 nya bostadsrätter i projektet Silhuett. De nya lägenheterna blir i storlekar från ettor på 25 kvadratmeter upp till en sexrummare på 168 kvadratmeter som störst. Samtliga bostäder får minst en balkong eller uteplats, i vissa fall två. Därutöver planeras också garage samt verksamhetslokaler i bottenplan. Inflyttning är planerad att ske från tredje kvartalet 2027.

Bostadsrätter i Örgryte
Byggnytt
Oktober 2025

Bostadsrätter i Örgryte

Längs Danska vägen planeras 93 nya bostadsrätter i projektet Silhuett. De nya lägenheterna blir i storlekar från ettor på 25 kvadratmeter upp till en sexrummare på 168 kvadratmeter som störst. Samtliga bostäder får minst en balkong eller uteplats, i vissa fall två. Därutöver planeras också garage samt verksamhetslokaler i bottenplan. Inflyttning är planerad att ske från tredje kvartalet 2027.

Bostadsrätter i Örgryte
Byggnytt
Oktober 2025

Bostadsrätter i Örgryte

Längs Danska vägen planeras 93 nya bostadsrätter i projektet Silhuett. De nya lägenheterna blir i storlekar från ettor på 25 kvadratmeter upp till en sexrummare på 168 kvadratmeter som störst. Samtliga bostäder får minst en balkong eller uteplats, i vissa fall två. Därutöver planeras också garage samt verksamhetslokaler i bottenplan. Inflyttning är planerad att ske från tredje kvartalet 2027.

Bostadsrätter i Örgryte
Byggnytt
Oktober 2025

Bostadsrätter i Örgryte

Längs Danska vägen planeras 93 nya bostadsrätter i projektet Silhuett. De nya lägenheterna blir i storlekar från ettor på 25 kvadratmeter upp till en sexrummare på 168 kvadratmeter som störst. Samtliga bostäder får minst en balkong eller uteplats, i vissa fall två. Därutöver planeras också garage samt verksamhetslokaler i bottenplan. Inflyttning är planerad att ske från tredje kvartalet 2027.

Läs
Företags­klimatet i Göteborg ska stärkas
Näringsliv
Oktober 2025

Företags­klimatet i Göteborg ska stärkas

Göteborgs Stad har under året lanserat satsningen ”Staden och företagarna” för att förbättra kontakten mellan stadens organisation och det lokala näringslivet. Bakgrunden är att Göteborg i dag rankas lägre än både Malmö och Stockholm i mätningar av företagsklimat. Satsningen ska ge chefer och medarbetare som möter företag ökad kunskap och verktyg för samarbete. – Det är möjligt att både följa lagen och samtidigt underlätta för näringslivet. Chefer behöver leda arbetet med förenkling och stötta medarbetare att hitta lösningar, säger Angelica Winter, chef på miljöförvaltningen.

Företags­klimatet i Göteborg ska stärkas
Näringsliv
Oktober 2025

Företags­klimatet i Göteborg ska stärkas

Göteborgs Stad har under året lanserat satsningen ”Staden och företagarna” för att förbättra kontakten mellan stadens organisation och det lokala näringslivet. Bakgrunden är att Göteborg i dag rankas lägre än både Malmö och Stockholm i mätningar av företagsklimat. Satsningen ska ge chefer och medarbetare som möter företag ökad kunskap och verktyg för samarbete. – Det är möjligt att både följa lagen och samtidigt underlätta för näringslivet. Chefer behöver leda arbetet med förenkling och stötta medarbetare att hitta lösningar, säger Angelica Winter, chef på miljöförvaltningen.

Företags­klimatet i Göteborg ska stärkas
Näringsliv
Oktober 2025

Företags­klimatet i Göteborg ska stärkas

Göteborgs Stad har under året lanserat satsningen ”Staden och företagarna” för att förbättra kontakten mellan stadens organisation och det lokala näringslivet. Bakgrunden är att Göteborg i dag rankas lägre än både Malmö och Stockholm i mätningar av företagsklimat. Satsningen ska ge chefer och medarbetare som möter företag ökad kunskap och verktyg för samarbete. – Det är möjligt att både följa lagen och samtidigt underlätta för näringslivet. Chefer behöver leda arbetet med förenkling och stötta medarbetare att hitta lösningar, säger Angelica Winter, chef på miljöförvaltningen.

Företags­klimatet i Göteborg ska stärkas
Näringsliv
Oktober 2025

Företags­klimatet i Göteborg ska stärkas

Göteborgs Stad har under året lanserat satsningen ”Staden och företagarna” för att förbättra kontakten mellan stadens organisation och det lokala näringslivet. Bakgrunden är att Göteborg i dag rankas lägre än både Malmö och Stockholm i mätningar av företagsklimat. Satsningen ska ge chefer och medarbetare som möter företag ökad kunskap och verktyg för samarbete. – Det är möjligt att både följa lagen och samtidigt underlätta för näringslivet. Chefer behöver leda arbetet med förenkling och stötta medarbetare att hitta lösningar, säger Angelica Winter, chef på miljöförvaltningen.

Läs
Axis bygger ut när säker­hets­behovet ökar
Näringsliv
Oktober 2025

Axis bygger ut när säker­hets­behovet ökar

Det oroliga världsläget stärker efterfrågan på Axis nätverkskameror, säger vd:n Ray Mauritsson till Dagens Industri. I Lund arbetar nu runt 3 000 personer för Axis, som ägs av den japanska kamerajätten Canon, och nästa år invigs en ny byggnad på 27 000 kvadratmeter. – Det här visar att vår ägare fullt ut litar på oss och låter Axis agera självständigt, säger Ray Mauritsson. Omsättningen steg i fjol med 7 procent till 18,7 miljarder kronor, trots komponentbrist. Bolaget investerar stort på forskning och ser även växande efterfrågan från industrin.

Axis bygger ut när säker­hets­behovet ökar
Näringsliv
Oktober 2025

Axis bygger ut när säker­hets­behovet ökar

Det oroliga världsläget stärker efterfrågan på Axis nätverkskameror, säger vd:n Ray Mauritsson till Dagens Industri. I Lund arbetar nu runt 3 000 personer för Axis, som ägs av den japanska kamerajätten Canon, och nästa år invigs en ny byggnad på 27 000 kvadratmeter. – Det här visar att vår ägare fullt ut litar på oss och låter Axis agera självständigt, säger Ray Mauritsson. Omsättningen steg i fjol med 7 procent till 18,7 miljarder kronor, trots komponentbrist. Bolaget investerar stort på forskning och ser även växande efterfrågan från industrin.

Axis bygger ut när säker­hets­behovet ökar
Näringsliv
Oktober 2025

Axis bygger ut när säker­hets­behovet ökar

Det oroliga världsläget stärker efterfrågan på Axis nätverkskameror, säger vd:n Ray Mauritsson till Dagens Industri. I Lund arbetar nu runt 3 000 personer för Axis, som ägs av den japanska kamerajätten Canon, och nästa år invigs en ny byggnad på 27 000 kvadratmeter. – Det här visar att vår ägare fullt ut litar på oss och låter Axis agera självständigt, säger Ray Mauritsson. Omsättningen steg i fjol med 7 procent till 18,7 miljarder kronor, trots komponentbrist. Bolaget investerar stort på forskning och ser även växande efterfrågan från industrin.

Axis bygger ut när säker­hets­behovet ökar
Näringsliv
Oktober 2025

Axis bygger ut när säker­hets­behovet ökar

Det oroliga världsläget stärker efterfrågan på Axis nätverkskameror, säger vd:n Ray Mauritsson till Dagens Industri. I Lund arbetar nu runt 3 000 personer för Axis, som ägs av den japanska kamerajätten Canon, och nästa år invigs en ny byggnad på 27 000 kvadratmeter. – Det här visar att vår ägare fullt ut litar på oss och låter Axis agera självständigt, säger Ray Mauritsson. Omsättningen steg i fjol med 7 procent till 18,7 miljarder kronor, trots komponentbrist. Bolaget investerar stort på forskning och ser även växande efterfrågan från industrin.

Om Galore

Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.

Galore

Propellergatan 2
211 15 Malmö

info@galoreweekend.se

Copyright , Galore.