
Danska energijätten Ørsted vill bygga en batteripark i Trelleborg, för lagring av el från den planerade Skånes Havsvindpark i Östersjön. Det skulle i så fall bli företagets hittills största batteripark, med en kapacitet på upp till 70 megawatt.
– Trelleborg kommer att kunna stå värd för Sveriges första hybridpark i sitt slag där fossilfri el produceras till havs och lagras på land, säger Jesper Kühn Olesen, projektdirektör på Ørsted.
Havsvindparken väntas vara i drift senast 2030. Innan bygget kan inledas behövs klartecken från den svenska regeringen.
Danska energijätten Ørsted vill bygga en batteripark i Trelleborg, för lagring av el från den planerade Skånes Havsvindpark i Östersjön. Det skulle i så fall bli företagets hittills största batteripark, med en kapacitet på upp till 70 megawatt.
– Trelleborg kommer att kunna stå värd för Sveriges första hybridpark i sitt slag där fossilfri el produceras till havs och lagras på land, säger Jesper Kühn Olesen, projektdirektör på Ørsted.
Havsvindparken väntas vara i drift senast 2030. Innan bygget kan inledas behövs klartecken från den svenska regeringen.

NCC har vunnit ett uppdrag från Svenska kraftnät värt runt 7,5 miljarder kronor. Bolaget ska bygga över 45 mil nya kraftledningar i Västra Götaland, en satsning som är viktig för regionens elektrifiering och växande industri. Arbetet väntas pågå i tio år och startar direkt med planering. – Genom att arbeta i strategisk partnering med Svenska kraftnät uppnår vi stordriftsfördelar och viktig kunskapsöverföring, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef för NCC Infrastructure.

NCC har vunnit ett uppdrag från Svenska kraftnät värt runt 7,5 miljarder kronor. Bolaget ska bygga över 45 mil nya kraftledningar i Västra Götaland, en satsning som är viktig för regionens elektrifiering och växande industri. Arbetet väntas pågå i tio år och startar direkt med planering. – Genom att arbeta i strategisk partnering med Svenska kraftnät uppnår vi stordriftsfördelar och viktig kunskapsöverföring, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef för NCC Infrastructure.

NCC har vunnit ett uppdrag från Svenska kraftnät värt runt 7,5 miljarder kronor. Bolaget ska bygga över 45 mil nya kraftledningar i Västra Götaland, en satsning som är viktig för regionens elektrifiering och växande industri. Arbetet väntas pågå i tio år och startar direkt med planering. – Genom att arbeta i strategisk partnering med Svenska kraftnät uppnår vi stordriftsfördelar och viktig kunskapsöverföring, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef för NCC Infrastructure.

Malmöbor kan snart resa sovande till Alperna. Schweiziska förbundsförsamlingen har avsatt motsvarande 560 miljoner kronor för en ny nattågsförbindelse mellan Malmö och Basel eller Zürich, planerad att starta i april 2026. Tågen kommer troligen att köras tre gånger i veckan av statliga SBB tillsammans med tyska RDC och finansieras genom Schweiz flygskatt. Projektet ingår i landets klimatlagstiftning och är tänkt att pågå fram till 2030. Beslutet om satsningen väntas tas i december, rapporterar sajten Järnvägar.nu.

Malmöbor kan snart resa sovande till Alperna. Schweiziska förbundsförsamlingen har avsatt motsvarande 560 miljoner kronor för en ny nattågsförbindelse mellan Malmö och Basel eller Zürich, planerad att starta i april 2026. Tågen kommer troligen att köras tre gånger i veckan av statliga SBB tillsammans med tyska RDC och finansieras genom Schweiz flygskatt. Projektet ingår i landets klimatlagstiftning och är tänkt att pågå fram till 2030. Beslutet om satsningen väntas tas i december, rapporterar sajten Järnvägar.nu.

Malmöbor kan snart resa sovande till Alperna. Schweiziska förbundsförsamlingen har avsatt motsvarande 560 miljoner kronor för en ny nattågsförbindelse mellan Malmö och Basel eller Zürich, planerad att starta i april 2026. Tågen kommer troligen att köras tre gånger i veckan av statliga SBB tillsammans med tyska RDC och finansieras genom Schweiz flygskatt. Projektet ingår i landets klimatlagstiftning och är tänkt att pågå fram till 2030. Beslutet om satsningen väntas tas i december, rapporterar sajten Järnvägar.nu.

I den tredje etappen av det växande området Nordtag i Kungälv byggs nu den blivande bostadsrättsföreningen Silva. Totalt blir det 18 nya bostäder i ett punkthus med fem våningar. Lägenheterna i storlekar från 33 till 131 kvadratmeter, från tvårummare till fyror, får samtliga antingen balkong eller uteplats. Projektet förväntas stå klart under 2026. Fullt utbyggt kommer Nordtag att rymma 450 nya bostäder.

I den tredje etappen av det växande området Nordtag i Kungälv byggs nu den blivande bostadsrättsföreningen Silva. Totalt blir det 18 nya bostäder i ett punkthus med fem våningar. Lägenheterna i storlekar från 33 till 131 kvadratmeter, från tvårummare till fyror, får samtliga antingen balkong eller uteplats. Projektet förväntas stå klart under 2026. Fullt utbyggt kommer Nordtag att rymma 450 nya bostäder.

I den tredje etappen av det växande området Nordtag i Kungälv byggs nu den blivande bostadsrättsföreningen Silva. Totalt blir det 18 nya bostäder i ett punkthus med fem våningar. Lägenheterna i storlekar från 33 till 131 kvadratmeter, från tvårummare till fyror, får samtliga antingen balkong eller uteplats. Projektet förväntas stå klart under 2026. Fullt utbyggt kommer Nordtag att rymma 450 nya bostäder.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö