
Danska energijätten Ørsted vill bygga en batteripark i Trelleborg, för lagring av el från den planerade Skånes Havsvindpark i Östersjön. Det skulle i så fall bli företagets hittills största batteripark, med en kapacitet på upp till 70 megawatt.
– Trelleborg kommer att kunna stå värd för Sveriges första hybridpark i sitt slag där fossilfri el produceras till havs och lagras på land, säger Jesper Kühn Olesen, projektdirektör på Ørsted.
Havsvindparken väntas vara i drift senast 2030. Innan bygget kan inledas behövs klartecken från den svenska regeringen.
Danska energijätten Ørsted vill bygga en batteripark i Trelleborg, för lagring av el från den planerade Skånes Havsvindpark i Östersjön. Det skulle i så fall bli företagets hittills största batteripark, med en kapacitet på upp till 70 megawatt.
– Trelleborg kommer att kunna stå värd för Sveriges första hybridpark i sitt slag där fossilfri el produceras till havs och lagras på land, säger Jesper Kühn Olesen, projektdirektör på Ørsted.
Havsvindparken väntas vara i drift senast 2030. Innan bygget kan inledas behövs klartecken från den svenska regeringen.

Finlands Näringsliv EK, den finska motsvarigheten till Svenskt Näringsliv, vill utreda en fast förbindelse mellan Stockholm och Helsingfors – inspirerad av Öresundsbron. – Bron mellan Sverige och Danmark var också ett radikalt förslag i början, men nu ser man bara positiva effekter, säger EK:s vd Jyri Häkämies till Yle. Förslaget innefattar broar och tunnlar mellan Åbo och Sverige via Åland. Argumenten är både ekonomiska och säkerhetspolitiska, men kostnaderna är ännu oklara.

Finlands Näringsliv EK, den finska motsvarigheten till Svenskt Näringsliv, vill utreda en fast förbindelse mellan Stockholm och Helsingfors – inspirerad av Öresundsbron. – Bron mellan Sverige och Danmark var också ett radikalt förslag i början, men nu ser man bara positiva effekter, säger EK:s vd Jyri Häkämies till Yle. Förslaget innefattar broar och tunnlar mellan Åbo och Sverige via Åland. Argumenten är både ekonomiska och säkerhetspolitiska, men kostnaderna är ännu oklara.

Finlands Näringsliv EK, den finska motsvarigheten till Svenskt Näringsliv, vill utreda en fast förbindelse mellan Stockholm och Helsingfors – inspirerad av Öresundsbron. – Bron mellan Sverige och Danmark var också ett radikalt förslag i början, men nu ser man bara positiva effekter, säger EK:s vd Jyri Häkämies till Yle. Förslaget innefattar broar och tunnlar mellan Åbo och Sverige via Åland. Argumenten är både ekonomiska och säkerhetspolitiska, men kostnaderna är ännu oklara.

Ett nytt förslag till detaljplan pekar mot en total omstöpning av kvarteret Spiralen i utbyggnadsområdet Norra Sorgenfri i centrala Malmö. Idag består kvarteret av mindre industribyggnader. Förslaget vill bevara de kulturhistoriskt värdefulla byggnaderna och att verksamheterna ska finnas kvar. I den nordvästra delen blir det ett nytt bostadskvarter med en skyddad innergård. Det blir också nya kontor och verksamhetslokaler. Dessutom planeras ett gångstråk genom kvarteret, ett torg och en park.

Ett nytt förslag till detaljplan pekar mot en total omstöpning av kvarteret Spiralen i utbyggnadsområdet Norra Sorgenfri i centrala Malmö. Idag består kvarteret av mindre industribyggnader. Förslaget vill bevara de kulturhistoriskt värdefulla byggnaderna och att verksamheterna ska finnas kvar. I den nordvästra delen blir det ett nytt bostadskvarter med en skyddad innergård. Det blir också nya kontor och verksamhetslokaler. Dessutom planeras ett gångstråk genom kvarteret, ett torg och en park.

Ett nytt förslag till detaljplan pekar mot en total omstöpning av kvarteret Spiralen i utbyggnadsområdet Norra Sorgenfri i centrala Malmö. Idag består kvarteret av mindre industribyggnader. Förslaget vill bevara de kulturhistoriskt värdefulla byggnaderna och att verksamheterna ska finnas kvar. I den nordvästra delen blir det ett nytt bostadskvarter med en skyddad innergård. Det blir också nya kontor och verksamhetslokaler. Dessutom planeras ett gångstråk genom kvarteret, ett torg och en park.

Helsingborgs stad har rekryterat Soraya Axelsson till rollen som näringslivsdirektör. Hon kommer närmast från Öresundskraft och har tidigare lett stadens innovationssatsning H22 City Expo. – Jag ser fram emot att utveckla och stärka relationerna till stadens näringsliv. Som stad ska vi vara en möjliggörare för alla som vill satsa, växa och driva företag här, säger Axelsson. Hon blir chef för en ny avdelning inom stadsledningsförvaltningen, med ansvar för företagsklimat, tillväxt och marknadsföring. Tillträdet sker den 1 maj.

Helsingborgs stad har rekryterat Soraya Axelsson till rollen som näringslivsdirektör. Hon kommer närmast från Öresundskraft och har tidigare lett stadens innovationssatsning H22 City Expo. – Jag ser fram emot att utveckla och stärka relationerna till stadens näringsliv. Som stad ska vi vara en möjliggörare för alla som vill satsa, växa och driva företag här, säger Axelsson. Hon blir chef för en ny avdelning inom stadsledningsförvaltningen, med ansvar för företagsklimat, tillväxt och marknadsföring. Tillträdet sker den 1 maj.

Helsingborgs stad har rekryterat Soraya Axelsson till rollen som näringslivsdirektör. Hon kommer närmast från Öresundskraft och har tidigare lett stadens innovationssatsning H22 City Expo. – Jag ser fram emot att utveckla och stärka relationerna till stadens näringsliv. Som stad ska vi vara en möjliggörare för alla som vill satsa, växa och driva företag här, säger Axelsson. Hon blir chef för en ny avdelning inom stadsledningsförvaltningen, med ansvar för företagsklimat, tillväxt och marknadsföring. Tillträdet sker den 1 maj.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö