
Det danska bioteknikföretaget 21st.BIO håller på att bygga en pilotanläggning i Søborg utanför Köpenhamn för att tillverka mjölkprotein utan att använda kor. Genom precisionsfermentering, där mikroorganismer producerar protein, är målet att minska klimatpåverkan och markanvändning jämfört med traditionell mjölkproduktion.
– Vi kan producera tio gånger mer på samma yta, utan utsläpp av kväve eller metangas, säger medgrundaren Thomas G Schmidt till Berlingske.
21st.BIO ägs till stor del av Novo Holdings och Novonesis, som även bidrar med mikroorganismer för framställningen.
Det danska bioteknikföretaget 21st.BIO håller på att bygga en pilotanläggning i Søborg utanför Köpenhamn för att tillverka mjölkprotein utan att använda kor. Genom precisionsfermentering, där mikroorganismer producerar protein, är målet att minska klimatpåverkan och markanvändning jämfört med traditionell mjölkproduktion.
– Vi kan producera tio gånger mer på samma yta, utan utsläpp av kväve eller metangas, säger medgrundaren Thomas G Schmidt till Berlingske.
21st.BIO ägs till stor del av Novo Holdings och Novonesis, som även bidrar med mikroorganismer för framställningen.

Soju och Shochu är en klar sprit, oftast gjord på ris. Förenklat kan man säga att Soju kommer från Sydkorea och Shochu från Japan. Ofta är Soju sötare än vodka, då man tillsätter socker i processen. Soju kan även destilleras flera gånger, medan Shochu, enligt japansk lag, bara får destilleras en gång. Båda kan dock innehålla korn, vete eller potatis.

Soju och Shochu är en klar sprit, oftast gjord på ris. Förenklat kan man säga att Soju kommer från Sydkorea och Shochu från Japan. Ofta är Soju sötare än vodka, då man tillsätter socker i processen. Soju kan även destilleras flera gånger, medan Shochu, enligt japansk lag, bara får destilleras en gång. Båda kan dock innehålla korn, vete eller potatis.

Soju och Shochu är en klar sprit, oftast gjord på ris. Förenklat kan man säga att Soju kommer från Sydkorea och Shochu från Japan. Ofta är Soju sötare än vodka, då man tillsätter socker i processen. Soju kan även destilleras flera gånger, medan Shochu, enligt japansk lag, bara får destilleras en gång. Båda kan dock innehålla korn, vete eller potatis.

Prisma Properties förvärvar två fastigheter i Gamlestaden till ett underliggande värde om 365 miljoner kronor. Fastigheterna omfattar cirka 13.000 kvadratmeter och några av de största hyresgästerna är Willys, Ö&B, Jysk och McDonald’s. Prisma planerar att rusta upp handelsområdet och expandera med ytterligare lågprishandel under 2025. – Vi är mycket glada över att etablera oss i Göteborg och ta över en attraktiv handelsplats med stor utvecklingspotential, säger vd Fredrik Mässing.

Prisma Properties förvärvar två fastigheter i Gamlestaden till ett underliggande värde om 365 miljoner kronor. Fastigheterna omfattar cirka 13.000 kvadratmeter och några av de största hyresgästerna är Willys, Ö&B, Jysk och McDonald’s. Prisma planerar att rusta upp handelsområdet och expandera med ytterligare lågprishandel under 2025. – Vi är mycket glada över att etablera oss i Göteborg och ta över en attraktiv handelsplats med stor utvecklingspotential, säger vd Fredrik Mässing.

Prisma Properties förvärvar två fastigheter i Gamlestaden till ett underliggande värde om 365 miljoner kronor. Fastigheterna omfattar cirka 13.000 kvadratmeter och några av de största hyresgästerna är Willys, Ö&B, Jysk och McDonald’s. Prisma planerar att rusta upp handelsområdet och expandera med ytterligare lågprishandel under 2025. – Vi är mycket glada över att etablera oss i Göteborg och ta över en attraktiv handelsplats med stor utvecklingspotential, säger vd Fredrik Mässing.

På drygt ett år har Normal öppnat hela 44 nya butiker runt om i Sverige. Och snart blir det ytterligare två. – Vi har länge haft ögon på att expandera i Göteborg och jobbat länge med att hitta rätt lägen. Nu har vi två undertecknade avtal som vi är superglada för, sa vd Jan Nyberg i Göteborgs-Posten. Butikerna skulle egentligen ha kommit igång redan i våras men får vänta tills nu i vinter. Då öppnas den ena in mitt i city, i korsningen Kyrkogatan-Fredsgatan, och den andra i Eriksbergs köpcentrum, granne med Coop, Systembolaget och andra verksamheter. Från början var Normals affärsidé att sälja välkända märkesvaror inom framför allt personlig hygien till ett fast lågt pris. Med tiden har konceptet byggts ut med allt ifrån skönhetsprodukter och snacks till tvättmedel, läsglasögon och djurfoder.

På drygt ett år har Normal öppnat hela 44 nya butiker runt om i Sverige. Och snart blir det ytterligare två. – Vi har länge haft ögon på att expandera i Göteborg och jobbat länge med att hitta rätt lägen. Nu har vi två undertecknade avtal som vi är superglada för, sa vd Jan Nyberg i Göteborgs-Posten. Butikerna skulle egentligen ha kommit igång redan i våras men får vänta tills nu i vinter. Då öppnas den ena in mitt i city, i korsningen Kyrkogatan-Fredsgatan, och den andra i Eriksbergs köpcentrum, granne med Coop, Systembolaget och andra verksamheter. Från början var Normals affärsidé att sälja välkända märkesvaror inom framför allt personlig hygien till ett fast lågt pris. Med tiden har konceptet byggts ut med allt ifrån skönhetsprodukter och snacks till tvättmedel, läsglasögon och djurfoder.

På drygt ett år har Normal öppnat hela 44 nya butiker runt om i Sverige. Och snart blir det ytterligare två. – Vi har länge haft ögon på att expandera i Göteborg och jobbat länge med att hitta rätt lägen. Nu har vi två undertecknade avtal som vi är superglada för, sa vd Jan Nyberg i Göteborgs-Posten. Butikerna skulle egentligen ha kommit igång redan i våras men får vänta tills nu i vinter. Då öppnas den ena in mitt i city, i korsningen Kyrkogatan-Fredsgatan, och den andra i Eriksbergs köpcentrum, granne med Coop, Systembolaget och andra verksamheter. Från början var Normals affärsidé att sälja välkända märkesvaror inom framför allt personlig hygien till ett fast lågt pris. Med tiden har konceptet byggts ut med allt ifrån skönhetsprodukter och snacks till tvättmedel, läsglasögon och djurfoder.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö