
Det ska öppna en ny restaurang i gallerian intill Turning torso. Många har tidigare försökt – vid starten 2005 huserade Torso twisted där med Daniel Berlin som kökschef, därefter tog Green matmarknad över och senast Bon Ici som stängde under pandemin.
Nu ska en fransk bistro öppna, i den danske krögarprofilen Ronni Hoffmanns regi.
Hoffman bor själv i Turning torso och ser just boende i området som sin primära målgrupp. Namnet på krogen blir The Torso och just nu byggs de 700 kvadratmeter stora lokalerna om för att i juni stå redo.
– Det som saknas i dag i Västra hamnen är ett brett utbud och krogar som vänder sig till dem som bor här, säger Hoffmann.
Vad kommer göra att restaurangen lyckas?
– Till skillnad från när Torso twisted öppnade så är mycket i området nu färdigbyggt, och det är en etablerad plats för turister på sommaren. Jag ser det också som en process – det blir inte fullt hus dag ett utan jag är beredd att ge det ett par år innan alla har hittat hit.
En av förutsättningarna för det tänket är att Hoffmann också driver CPH Kitchen som dagligen serverar mat till över 2 500 personer i loungerna på Köpenhamns flygplats, Kastrup.
– Det är som en fabrik, men det jag vill här är att få vara kreativ igen, säger han.
På menyn blir det sharing-rätter och klassiker. ”Enkelhet med bra ingredienser”, summerar Hoffmann. Och efter klockan 22 byter The Torso fokus.
– Det är lite danskt – då blir det dämpad belysning och DJ så folk kan ta en drink i baren i stället för att gå hem. Det saknas i Västra hamnen i dag!
Det ska öppna en ny restaurang i gallerian intill Turning torso. Många har tidigare försökt – vid starten 2005 huserade Torso twisted där med Daniel Berlin som kökschef, därefter tog Green matmarknad över och senast Bon Ici som stängde under pandemin.
Nu ska en fransk bistro öppna, i den danske krögarprofilen Ronni Hoffmanns regi.
Hoffman bor själv i Turning torso och ser just boende i området som sin primära målgrupp. Namnet på krogen blir The Torso och just nu byggs de 700 kvadratmeter stora lokalerna om för att i juni stå redo.
– Det som saknas i dag i Västra hamnen är ett brett utbud och krogar som vänder sig till dem som bor här, säger Hoffmann.
Vad kommer göra att restaurangen lyckas?
– Till skillnad från när Torso twisted öppnade så är mycket i området nu färdigbyggt, och det är en etablerad plats för turister på sommaren. Jag ser det också som en process – det blir inte fullt hus dag ett utan jag är beredd att ge det ett par år innan alla har hittat hit.
En av förutsättningarna för det tänket är att Hoffmann också driver CPH Kitchen som dagligen serverar mat till över 2 500 personer i loungerna på Köpenhamns flygplats, Kastrup.
– Det är som en fabrik, men det jag vill här är att få vara kreativ igen, säger han.
På menyn blir det sharing-rätter och klassiker. ”Enkelhet med bra ingredienser”, summerar Hoffmann. Och efter klockan 22 byter The Torso fokus.
– Det är lite danskt – då blir det dämpad belysning och DJ så folk kan ta en drink i baren i stället för att gå hem. Det saknas i Västra hamnen i dag!

Cetasol har tagit in 2,3 miljoner euro för att snabba på lanseringen av sin AI-plattform som minskar bränsleförbrukning och utsläpp till sjöss. Företaget, grundat 2020, använder så kallade digitala tvillingar – virtuella modeller av fartyg som analyserar realtidsdata – och kan på så sätt spara 10-25 procent bränsle för mindre fartyg. – Det här bekräftar att vårt AI-drivna arbetssätt för maritim hållbarhet både behövs och har förtroende, säger vd och grundare Ethan Faghani. Finansieringsrundan leddes av Backing Minds och franska Shift4Good.

Cetasol har tagit in 2,3 miljoner euro för att snabba på lanseringen av sin AI-plattform som minskar bränsleförbrukning och utsläpp till sjöss. Företaget, grundat 2020, använder så kallade digitala tvillingar – virtuella modeller av fartyg som analyserar realtidsdata – och kan på så sätt spara 10-25 procent bränsle för mindre fartyg. – Det här bekräftar att vårt AI-drivna arbetssätt för maritim hållbarhet både behövs och har förtroende, säger vd och grundare Ethan Faghani. Finansieringsrundan leddes av Backing Minds och franska Shift4Good.

Cetasol har tagit in 2,3 miljoner euro för att snabba på lanseringen av sin AI-plattform som minskar bränsleförbrukning och utsläpp till sjöss. Företaget, grundat 2020, använder så kallade digitala tvillingar – virtuella modeller av fartyg som analyserar realtidsdata – och kan på så sätt spara 10-25 procent bränsle för mindre fartyg. – Det här bekräftar att vårt AI-drivna arbetssätt för maritim hållbarhet både behövs och har förtroende, säger vd och grundare Ethan Faghani. Finansieringsrundan leddes av Backing Minds och franska Shift4Good.

Göteborgsbaserade Meva Energy har säkrat ett lån på 435 miljoner kronor från Europeiska Investeringsbanken, EIB, för att bygga fler anläggningar som förvandlar restprodukter till biogas. – Det här är förstås en jättestor sak för oss, säger vd:n Niclas Davidsson till DI Digital. Tekniken gör det möjligt att ersätta fossil gas i industrin med förnybar energi. Meva Energy driver redan en anläggning i Kisa och planerar nästa i Polen, i samarbete med Ikea. Lånet ska även bana väg för nya projekt och ökad kommersialisering.

Göteborgsbaserade Meva Energy har säkrat ett lån på 435 miljoner kronor från Europeiska Investeringsbanken, EIB, för att bygga fler anläggningar som förvandlar restprodukter till biogas. – Det här är förstås en jättestor sak för oss, säger vd:n Niclas Davidsson till DI Digital. Tekniken gör det möjligt att ersätta fossil gas i industrin med förnybar energi. Meva Energy driver redan en anläggning i Kisa och planerar nästa i Polen, i samarbete med Ikea. Lånet ska även bana väg för nya projekt och ökad kommersialisering.

Göteborgsbaserade Meva Energy har säkrat ett lån på 435 miljoner kronor från Europeiska Investeringsbanken, EIB, för att bygga fler anläggningar som förvandlar restprodukter till biogas. – Det här är förstås en jättestor sak för oss, säger vd:n Niclas Davidsson till DI Digital. Tekniken gör det möjligt att ersätta fossil gas i industrin med förnybar energi. Meva Energy driver redan en anläggning i Kisa och planerar nästa i Polen, i samarbete med Ikea. Lånet ska även bana väg för nya projekt och ökad kommersialisering.

Einride har tagit in omkring 1 miljard kronor i nytt kapital för att snabba på utrullningen av sina självkörande el-lastbilar världen över. Bolaget, baserat i Göteborg och Stockholm, har en av världens största flottor av tunga elfordon. – Det här gör att vi kan växa med våra kunder och accelerera utrullningen av vår autonoma teknik, säger vd Roozbeh Charli. Bland investerarna finns EQT Ventures, vars partner Ted Persson kommenterar att ”nordisk teknik ofta underskattas, tills den tyst förändrar en hel bransch”.

Einride har tagit in omkring 1 miljard kronor i nytt kapital för att snabba på utrullningen av sina självkörande el-lastbilar världen över. Bolaget, baserat i Göteborg och Stockholm, har en av världens största flottor av tunga elfordon. – Det här gör att vi kan växa med våra kunder och accelerera utrullningen av vår autonoma teknik, säger vd Roozbeh Charli. Bland investerarna finns EQT Ventures, vars partner Ted Persson kommenterar att ”nordisk teknik ofta underskattas, tills den tyst förändrar en hel bransch”.

Einride har tagit in omkring 1 miljard kronor i nytt kapital för att snabba på utrullningen av sina självkörande el-lastbilar världen över. Bolaget, baserat i Göteborg och Stockholm, har en av världens största flottor av tunga elfordon. – Det här gör att vi kan växa med våra kunder och accelerera utrullningen av vår autonoma teknik, säger vd Roozbeh Charli. Bland investerarna finns EQT Ventures, vars partner Ted Persson kommenterar att ”nordisk teknik ofta underskattas, tills den tyst förändrar en hel bransch”.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö