
Det ska öppna en ny restaurang i gallerian intill Turning torso. Många har tidigare försökt – vid starten 2005 huserade Torso twisted där med Daniel Berlin som kökschef, därefter tog Green matmarknad över och senast Bon Ici som stängde under pandemin.
Nu ska en fransk bistro öppna, i den danske krögarprofilen Ronni Hoffmanns regi.
Hoffman bor själv i Turning torso och ser just boende i området som sin primära målgrupp. Namnet på krogen blir The Torso och just nu byggs de 700 kvadratmeter stora lokalerna om för att i juni stå redo.
– Det som saknas i dag i Västra hamnen är ett brett utbud och krogar som vänder sig till dem som bor här, säger Hoffmann.
Vad kommer göra att restaurangen lyckas?
– Till skillnad från när Torso twisted öppnade så är mycket i området nu färdigbyggt, och det är en etablerad plats för turister på sommaren. Jag ser det också som en process – det blir inte fullt hus dag ett utan jag är beredd att ge det ett par år innan alla har hittat hit.
En av förutsättningarna för det tänket är att Hoffmann också driver CPH Kitchen som dagligen serverar mat till över 2 500 personer i loungerna på Köpenhamns flygplats, Kastrup.
– Det är som en fabrik, men det jag vill här är att få vara kreativ igen, säger han.
På menyn blir det sharing-rätter och klassiker. ”Enkelhet med bra ingredienser”, summerar Hoffmann. Och efter klockan 22 byter The Torso fokus.
– Det är lite danskt – då blir det dämpad belysning och DJ så folk kan ta en drink i baren i stället för att gå hem. Det saknas i Västra hamnen i dag!
Det ska öppna en ny restaurang i gallerian intill Turning torso. Många har tidigare försökt – vid starten 2005 huserade Torso twisted där med Daniel Berlin som kökschef, därefter tog Green matmarknad över och senast Bon Ici som stängde under pandemin.
Nu ska en fransk bistro öppna, i den danske krögarprofilen Ronni Hoffmanns regi.
Hoffman bor själv i Turning torso och ser just boende i området som sin primära målgrupp. Namnet på krogen blir The Torso och just nu byggs de 700 kvadratmeter stora lokalerna om för att i juni stå redo.
– Det som saknas i dag i Västra hamnen är ett brett utbud och krogar som vänder sig till dem som bor här, säger Hoffmann.
Vad kommer göra att restaurangen lyckas?
– Till skillnad från när Torso twisted öppnade så är mycket i området nu färdigbyggt, och det är en etablerad plats för turister på sommaren. Jag ser det också som en process – det blir inte fullt hus dag ett utan jag är beredd att ge det ett par år innan alla har hittat hit.
En av förutsättningarna för det tänket är att Hoffmann också driver CPH Kitchen som dagligen serverar mat till över 2 500 personer i loungerna på Köpenhamns flygplats, Kastrup.
– Det är som en fabrik, men det jag vill här är att få vara kreativ igen, säger han.
På menyn blir det sharing-rätter och klassiker. ”Enkelhet med bra ingredienser”, summerar Hoffmann. Och efter klockan 22 byter The Torso fokus.
– Det är lite danskt – då blir det dämpad belysning och DJ så folk kan ta en drink i baren i stället för att gå hem. Det saknas i Västra hamnen i dag!

Riva presenterade den senaste versionen av deras 27-fots insjöracer med namnet Iseo Super New vid boot Düsseldorf i våras. Modellen bygger vidare på Iseo från 2011 och estetiken är samma magognydröm som de gamla Riva Aquarama från 60-talet. Standardmotorn Volvo Penta D4-300A levererar stabila 300 hk och det finns uppgraderingsalternativ för den som vill, till exempel Volvo Penta V-8 350 CE.

Riva presenterade den senaste versionen av deras 27-fots insjöracer med namnet Iseo Super New vid boot Düsseldorf i våras. Modellen bygger vidare på Iseo från 2011 och estetiken är samma magognydröm som de gamla Riva Aquarama från 60-talet. Standardmotorn Volvo Penta D4-300A levererar stabila 300 hk och det finns uppgraderingsalternativ för den som vill, till exempel Volvo Penta V-8 350 CE.

Riva presenterade den senaste versionen av deras 27-fots insjöracer med namnet Iseo Super New vid boot Düsseldorf i våras. Modellen bygger vidare på Iseo från 2011 och estetiken är samma magognydröm som de gamla Riva Aquarama från 60-talet. Standardmotorn Volvo Penta D4-300A levererar stabila 300 hk och det finns uppgraderingsalternativ för den som vill, till exempel Volvo Penta V-8 350 CE.

Med allt fler allmänna tobaksrestriktioner och rökförbud vill delstaten Kentucky lätta på regelverket för cigarr och pipa. I förslaget listas punkter som ska uppfyllas för att en restaurang eller bar ska få tillåta cigarrökning, bland annat måste de ha alkoholtillstånd och 21-årsgräns, en tydlig skylt utanför att rökning kan förekomma i lokalen, att minst 15% av omsättningen kommer från cigarrförsäljning, att en rökfri zon inrättas vid leveransintag och kanske viktigast av allt, att det bara tillåter cigarrer och pipa och inte vejp eller cigaretter. Så kanske det kan bli en cigarr i baren på The Galt House till nästa Kentucky Derby.

Med allt fler allmänna tobaksrestriktioner och rökförbud vill delstaten Kentucky lätta på regelverket för cigarr och pipa. I förslaget listas punkter som ska uppfyllas för att en restaurang eller bar ska få tillåta cigarrökning, bland annat måste de ha alkoholtillstånd och 21-årsgräns, en tydlig skylt utanför att rökning kan förekomma i lokalen, att minst 15% av omsättningen kommer från cigarrförsäljning, att en rökfri zon inrättas vid leveransintag och kanske viktigast av allt, att det bara tillåter cigarrer och pipa och inte vejp eller cigaretter. Så kanske det kan bli en cigarr i baren på The Galt House till nästa Kentucky Derby.

Med allt fler allmänna tobaksrestriktioner och rökförbud vill delstaten Kentucky lätta på regelverket för cigarr och pipa. I förslaget listas punkter som ska uppfyllas för att en restaurang eller bar ska få tillåta cigarrökning, bland annat måste de ha alkoholtillstånd och 21-årsgräns, en tydlig skylt utanför att rökning kan förekomma i lokalen, att minst 15% av omsättningen kommer från cigarrförsäljning, att en rökfri zon inrättas vid leveransintag och kanske viktigast av allt, att det bara tillåter cigarrer och pipa och inte vejp eller cigaretter. Så kanske det kan bli en cigarr i baren på The Galt House till nästa Kentucky Derby.

Nu i juli ska Belmonds nya tåg Britannic Explorer börja rulla från London, till Cornwall eller till Wales. Resan tar tre dagar och ombord blir man serverad fine dining komponerad av Simon Rogan från trestjärniga L’Enclume. Biljettpriser startar vid ca 150 000 kronor för två personer.

Nu i juli ska Belmonds nya tåg Britannic Explorer börja rulla från London, till Cornwall eller till Wales. Resan tar tre dagar och ombord blir man serverad fine dining komponerad av Simon Rogan från trestjärniga L’Enclume. Biljettpriser startar vid ca 150 000 kronor för två personer.

Nu i juli ska Belmonds nya tåg Britannic Explorer börja rulla från London, till Cornwall eller till Wales. Resan tar tre dagar och ombord blir man serverad fine dining komponerad av Simon Rogan från trestjärniga L’Enclume. Biljettpriser startar vid ca 150 000 kronor för två personer.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö