
Länge har de huserat i en matvagn bredvid Prevex järnhandel ute i Fosie industriområde och år efter år har de placerat sig på topplistan när sajten Burgerdudes årligen recenserar runt 200 svenska hamburgerrestauranger. En välbesökt lunch kan de steka uppemot 150 burgare.
Kevin Kotai och Viktor Hedin har varit igång med sin foodtruck fulltid sedan 2018 och nu satsar de på att leverera burgare inomhus – den 2 maj flyttar Blacksmith Burger in på Jägersro Center.
– Vi tittade lite på Kronprinsen också, men eftersom vi har en stor kundkrets här får början så passar det bra att öppna i området. Matvagnen blir kvar, men vi kommer att köra något annat där, säger Kevin Kotai.
Inne på Jägersro Center blir Blacksmith Burger en del av foodcourten. Det blir några nya burgare på menyn, men duons egna favoriter blir kvar. Till dem hör Mister Smith – en burgare med dijonmayo, rostad lök, prästost, granatäpple, picklat päron och karamelliserad lök – och Jägaren med bland annat portobellosvamp och björnbärssylt.
Länge har de huserat i en matvagn bredvid Prevex järnhandel ute i Fosie industriområde och år efter år har de placerat sig på topplistan när sajten Burgerdudes årligen recenserar runt 200 svenska hamburgerrestauranger. En välbesökt lunch kan de steka uppemot 150 burgare.
Kevin Kotai och Viktor Hedin har varit igång med sin foodtruck fulltid sedan 2018 och nu satsar de på att leverera burgare inomhus – den 2 maj flyttar Blacksmith Burger in på Jägersro Center.
– Vi tittade lite på Kronprinsen också, men eftersom vi har en stor kundkrets här får början så passar det bra att öppna i området. Matvagnen blir kvar, men vi kommer att köra något annat där, säger Kevin Kotai.
Inne på Jägersro Center blir Blacksmith Burger en del av foodcourten. Det blir några nya burgare på menyn, men duons egna favoriter blir kvar. Till dem hör Mister Smith – en burgare med dijonmayo, rostad lök, prästost, granatäpple, picklat päron och karamelliserad lök – och Jägaren med bland annat portobellosvamp och björnbärssylt.

Investmentbolaget Backahill säljer efter flera års satsningar Foodhills, med fabriken i Bjuv, till Apetit. Det finska bolaget tar därmed över Sveriges största producent av gröna ärtor. – Tidpunkten känns helt rätt för att en industriell ägare med stark branschkompetens ska kunna utveckla Foodhills till nästa nivå, säger Lennart Mauritzson, vd för Backahill. Anläggningen i Bjuv har en kapacitet på cirka 15 000 ton och kan på sikt dubbla produktionen.

Investmentbolaget Backahill säljer efter flera års satsningar Foodhills, med fabriken i Bjuv, till Apetit. Det finska bolaget tar därmed över Sveriges största producent av gröna ärtor. – Tidpunkten känns helt rätt för att en industriell ägare med stark branschkompetens ska kunna utveckla Foodhills till nästa nivå, säger Lennart Mauritzson, vd för Backahill. Anläggningen i Bjuv har en kapacitet på cirka 15 000 ton och kan på sikt dubbla produktionen.

Investmentbolaget Backahill säljer efter flera års satsningar Foodhills, med fabriken i Bjuv, till Apetit. Det finska bolaget tar därmed över Sveriges största producent av gröna ärtor. – Tidpunkten känns helt rätt för att en industriell ägare med stark branschkompetens ska kunna utveckla Foodhills till nästa nivå, säger Lennart Mauritzson, vd för Backahill. Anläggningen i Bjuv har en kapacitet på cirka 15 000 ton och kan på sikt dubbla produktionen.

Kollar just nu på en dansk serie med det lite missvisande namnet Legenden. Man får ju onekligen en smula fantasyvibbar av den titeln men några tomtar och troll är det knappast frågan om här. (Och den engelska titeln är nästan ännu sämre: The Asset, alltså i betydelsen Tillgången. Men det är svårt att bortse från ordet Ass på något sätt). Hursomhelst är titeln det enda som är dåligt med Legenden. Detta är en sån där riktigt högkvalitativ thrillerserie som våra grannar på andra sidan sundet tycks vara så mycket bättre på än oss.

Kollar just nu på en dansk serie med det lite missvisande namnet Legenden. Man får ju onekligen en smula fantasyvibbar av den titeln men några tomtar och troll är det knappast frågan om här. (Och den engelska titeln är nästan ännu sämre: The Asset, alltså i betydelsen Tillgången. Men det är svårt att bortse från ordet Ass på något sätt). Hursomhelst är titeln det enda som är dåligt med Legenden. Detta är en sån där riktigt högkvalitativ thrillerserie som våra grannar på andra sidan sundet tycks vara så mycket bättre på än oss.

Kollar just nu på en dansk serie med det lite missvisande namnet Legenden. Man får ju onekligen en smula fantasyvibbar av den titeln men några tomtar och troll är det knappast frågan om här. (Och den engelska titeln är nästan ännu sämre: The Asset, alltså i betydelsen Tillgången. Men det är svårt att bortse från ordet Ass på något sätt). Hursomhelst är titeln det enda som är dåligt med Legenden. Detta är en sån där riktigt högkvalitativ thrillerserie som våra grannar på andra sidan sundet tycks vara så mycket bättre på än oss.

Den Malmöbaserade digitala vårdgivaren Yazen har utsetts till Europas näst snabbast växande startup, enligt Sifted. Rankningen bygger på bolagens procentuella omsättningstillväxt de senaste tre åren. – Det här är ett oerhört viktigt kvitto på vår resa, säger vd Fredrik Meurling. På ett år har Yazen vuxit från 150 till 250 medarbetare och mer än fördubblat sina intäkter till 350 miljoner kronor. Bolaget uppger att man nu verkar i sju europeiska länder och har behandlat över 40 000 patienter mot obesitas.

Den Malmöbaserade digitala vårdgivaren Yazen har utsetts till Europas näst snabbast växande startup, enligt Sifted. Rankningen bygger på bolagens procentuella omsättningstillväxt de senaste tre åren. – Det här är ett oerhört viktigt kvitto på vår resa, säger vd Fredrik Meurling. På ett år har Yazen vuxit från 150 till 250 medarbetare och mer än fördubblat sina intäkter till 350 miljoner kronor. Bolaget uppger att man nu verkar i sju europeiska länder och har behandlat över 40 000 patienter mot obesitas.

Den Malmöbaserade digitala vårdgivaren Yazen har utsetts till Europas näst snabbast växande startup, enligt Sifted. Rankningen bygger på bolagens procentuella omsättningstillväxt de senaste tre åren. – Det här är ett oerhört viktigt kvitto på vår resa, säger vd Fredrik Meurling. På ett år har Yazen vuxit från 150 till 250 medarbetare och mer än fördubblat sina intäkter till 350 miljoner kronor. Bolaget uppger att man nu verkar i sju europeiska länder och har behandlat över 40 000 patienter mot obesitas.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö