Det är hela tolv år sedan som den första Dubbel Dubbel öppnade. Först kom restaurangen på Kastellgatan i Linné, som var tidigt ute med dumplings och andra asiatiska rätter. Och snart ynglade stället av sig i både Göteborg och Skåne.
Sedan i våras har Dubbel Dubbel på Kastellgatan dock varit stängd.
– Vi var tvungna att renovera och skaffa bättre ventilation. Det blev en chans att göra om och hitta på någonting nytt. Så nu satsar vi på Bar Lyllo istället, säger delägaren Blenda-Lars Olsson, som även är involverad i den populära baren Folk.
Men än så länge är han något hemlighetsfull. Bar Lyllo kommer nämligen inte att öppnas förrän efter årsskiftet.
– Vi har två kockar som ska kombinera det franska och asiatiska köket med smaker från hela världen. Här ska man kunna äta sent på kvällen, köket stänger inte före klockan 23, och som gäst kan man sitta i köket eller i ett chambre séparée. Bar Lyllo ska vara ett livsnjutarparadis, berättar Blenda-Lars Olsson.
Det är hela tolv år sedan som den första Dubbel Dubbel öppnade. Först kom restaurangen på Kastellgatan i Linné, som var tidigt ute med dumplings och andra asiatiska rätter. Och snart ynglade stället av sig i både Göteborg och Skåne.
Sedan i våras har Dubbel Dubbel på Kastellgatan dock varit stängd.
– Vi var tvungna att renovera och skaffa bättre ventilation. Det blev en chans att göra om och hitta på någonting nytt. Så nu satsar vi på Bar Lyllo istället, säger delägaren Blenda-Lars Olsson, som även är involverad i den populära baren Folk.
Men än så länge är han något hemlighetsfull. Bar Lyllo kommer nämligen inte att öppnas förrän efter årsskiftet.
– Vi har två kockar som ska kombinera det franska och asiatiska köket med smaker från hela världen. Här ska man kunna äta sent på kvällen, köket stänger inte före klockan 23, och som gäst kan man sitta i köket eller i ett chambre séparée. Bar Lyllo ska vara ett livsnjutarparadis, berättar Blenda-Lars Olsson.
Mjukvarubolaget Zenseact söker 35 ingenjörer för att utveckla djup maskininlärning för självkörande bilar. Syftet är att träna framtidens Volvo-och Polestarbilar. Pressansvariga Veronika Nihlén säger att det numera är möjligt att använda videodata istället för stillbilder för att träna algoritmerna. – Med den nya arkitekturen, som är grunden till generativ AI, kan man börja använda filmer för att träna och då blir systemen mycket mer prediktiva, säger hon till Göteborgs-Posten.
Mjukvarubolaget Zenseact söker 35 ingenjörer för att utveckla djup maskininlärning för självkörande bilar. Syftet är att träna framtidens Volvo-och Polestarbilar. Pressansvariga Veronika Nihlén säger att det numera är möjligt att använda videodata istället för stillbilder för att träna algoritmerna. – Med den nya arkitekturen, som är grunden till generativ AI, kan man börja använda filmer för att träna och då blir systemen mycket mer prediktiva, säger hon till Göteborgs-Posten.
Mjukvarubolaget Zenseact söker 35 ingenjörer för att utveckla djup maskininlärning för självkörande bilar. Syftet är att träna framtidens Volvo-och Polestarbilar. Pressansvariga Veronika Nihlén säger att det numera är möjligt att använda videodata istället för stillbilder för att träna algoritmerna. – Med den nya arkitekturen, som är grunden till generativ AI, kan man börja använda filmer för att träna och då blir systemen mycket mer prediktiva, säger hon till Göteborgs-Posten.
Både i Sverige och globalt har containervolymen minskat – men Göteborgs hamn går mot strömmen. Här ökade istället antalet hanterade containrar med 3 procent under det tredje kvartalet. – Den internationella containermarknaden tecknar en tydlig bild av läget i en bromsande ekonomi. Att Göteborg ökar i det här läget är snudd på unikt, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs hamn. Han lägger till att det märks ”ett fortsatt jättetryck” i svensk exportindustri.
Både i Sverige och globalt har containervolymen minskat – men Göteborgs hamn går mot strömmen. Här ökade istället antalet hanterade containrar med 3 procent under det tredje kvartalet. – Den internationella containermarknaden tecknar en tydlig bild av läget i en bromsande ekonomi. Att Göteborg ökar i det här läget är snudd på unikt, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs hamn. Han lägger till att det märks ”ett fortsatt jättetryck” i svensk exportindustri.
Både i Sverige och globalt har containervolymen minskat – men Göteborgs hamn går mot strömmen. Här ökade istället antalet hanterade containrar med 3 procent under det tredje kvartalet. – Den internationella containermarknaden tecknar en tydlig bild av läget i en bromsande ekonomi. Att Göteborg ökar i det här läget är snudd på unikt, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs hamn. Han lägger till att det märks ”ett fortsatt jättetryck” i svensk exportindustri.
Zaid Saeed och hans team på Scalinq arbetar för att förvandla kvantdatorer från forskningsprojekt till kommersiella produkter. Med rötter i Chalmers tekniska högskola fokuserar det göteborgska startup-företaget på att utveckla och förbättra komponenter för kvantdatorer. Tekniken kan innebära ”en revolution över alla industrier”, menar vd:n Zaid Saeed. – Vi har inte tagit in riskkapital alls, utan vi växer baserat på vår försäljning helt och hållet, sedan dag ett, säger han i en intervju med Dagens Industri.
Zaid Saeed och hans team på Scalinq arbetar för att förvandla kvantdatorer från forskningsprojekt till kommersiella produkter. Med rötter i Chalmers tekniska högskola fokuserar det göteborgska startup-företaget på att utveckla och förbättra komponenter för kvantdatorer. Tekniken kan innebära ”en revolution över alla industrier”, menar vd:n Zaid Saeed. – Vi har inte tagit in riskkapital alls, utan vi växer baserat på vår försäljning helt och hållet, sedan dag ett, säger han i en intervju med Dagens Industri.
Zaid Saeed och hans team på Scalinq arbetar för att förvandla kvantdatorer från forskningsprojekt till kommersiella produkter. Med rötter i Chalmers tekniska högskola fokuserar det göteborgska startup-företaget på att utveckla och förbättra komponenter för kvantdatorer. Tekniken kan innebära ”en revolution över alla industrier”, menar vd:n Zaid Saeed. – Vi har inte tagit in riskkapital alls, utan vi växer baserat på vår försäljning helt och hållet, sedan dag ett, säger han i en intervju med Dagens Industri.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö