
Matvarukedjan Axfood planerar att bygga ett nytt högautomatiserat logistikcenter i Frillesås, Kungsbacka. Lagret, som blir omkring 90 000 kvadratmeter stort och miljöcertifierat, ska stå klart 2030 och ge minst 20 procent högre kapacitet i södra Sverige. Avtal om samarbete har tecknats med automationsföretaget Witron och med Kungsbacka kommun. Investeringen beräknas kosta 260–280 miljoner euro.
– Vi bygger för framtiden. Med den nya logistiklösningen kommer vi att bli än mer konkurrenskraftiga och skapa samordningsvinster i koncernen, säger Axfoods vd Simone Margulies.
Matvarukedjan Axfood planerar att bygga ett nytt högautomatiserat logistikcenter i Frillesås, Kungsbacka. Lagret, som blir omkring 90 000 kvadratmeter stort och miljöcertifierat, ska stå klart 2030 och ge minst 20 procent högre kapacitet i södra Sverige. Avtal om samarbete har tecknats med automationsföretaget Witron och med Kungsbacka kommun. Investeringen beräknas kosta 260–280 miljoner euro.
– Vi bygger för framtiden. Med den nya logistiklösningen kommer vi att bli än mer konkurrenskraftiga och skapa samordningsvinster i koncernen, säger Axfoods vd Simone Margulies.

Baghaven ligger vid kajen på Refshaleøen och är en del av Mikkellers surölsprojekt. Här serveras syrligt, vildjäst öl från stora ekfat. Lokalen är rå med betonggolv och träbänkar, men utanför breder en solig kajplats ut sig mot hamninloppet. Mat finns i form av smörrebröd och små snacks. Man kommer hit för smaken – och för att sitta i vinden och se båtarna glida förbi i långsamt tempo.

Baghaven ligger vid kajen på Refshaleøen och är en del av Mikkellers surölsprojekt. Här serveras syrligt, vildjäst öl från stora ekfat. Lokalen är rå med betonggolv och träbänkar, men utanför breder en solig kajplats ut sig mot hamninloppet. Mat finns i form av smörrebröd och små snacks. Man kommer hit för smaken – och för att sitta i vinden och se båtarna glida förbi i långsamt tempo.

Baghaven ligger vid kajen på Refshaleøen och är en del av Mikkellers surölsprojekt. Här serveras syrligt, vildjäst öl från stora ekfat. Lokalen är rå med betonggolv och träbänkar, men utanför breder en solig kajplats ut sig mot hamninloppet. Mat finns i form av smörrebröd och små snacks. Man kommer hit för smaken – och för att sitta i vinden och se båtarna glida förbi i långsamt tempo.

Lundabaserade Intuicell har tagit fram Luna, en robothund som kan lära och anpassa sig på egen hand genom ett digitalt nervsystem. Företaget beskriver det som ett genombrott, där roboten själv fattar beslut och agerar, utan förträning eller stora datamängder. – Det vi har byggt är den första mjukvaran som gör att vilken maskin som helst kan lära sig som en människa eller ett djur, säger vd Viktor Luthman till Reuters. Tekniken väntas bana väg för autonoma robotar i utmanande miljöer, som rymden, djuphavet och katastrofområden.

Lundabaserade Intuicell har tagit fram Luna, en robothund som kan lära och anpassa sig på egen hand genom ett digitalt nervsystem. Företaget beskriver det som ett genombrott, där roboten själv fattar beslut och agerar, utan förträning eller stora datamängder. – Det vi har byggt är den första mjukvaran som gör att vilken maskin som helst kan lära sig som en människa eller ett djur, säger vd Viktor Luthman till Reuters. Tekniken väntas bana väg för autonoma robotar i utmanande miljöer, som rymden, djuphavet och katastrofområden.

Lundabaserade Intuicell har tagit fram Luna, en robothund som kan lära och anpassa sig på egen hand genom ett digitalt nervsystem. Företaget beskriver det som ett genombrott, där roboten själv fattar beslut och agerar, utan förträning eller stora datamängder. – Det vi har byggt är den första mjukvaran som gör att vilken maskin som helst kan lära sig som en människa eller ett djur, säger vd Viktor Luthman till Reuters. Tekniken väntas bana väg för autonoma robotar i utmanande miljöer, som rymden, djuphavet och katastrofområden.

I den framväxande Lundastadsdelen Västerbro planeras nu totalt 127 nya lägenheter i den blivande bostadsrättsföreningen Fabrikören. I projektets första etapp byggs 62 bostäder i storlekar från ettor till femrummare, med 32 till 119 kvadratmeter boyta, samlade i en U-formad huskropp. Lägenheterna får egen uteplats eller balkong. Inflyttning i den första etappen beräknas kunna ske hösten 2027.

I den framväxande Lundastadsdelen Västerbro planeras nu totalt 127 nya lägenheter i den blivande bostadsrättsföreningen Fabrikören. I projektets första etapp byggs 62 bostäder i storlekar från ettor till femrummare, med 32 till 119 kvadratmeter boyta, samlade i en U-formad huskropp. Lägenheterna får egen uteplats eller balkong. Inflyttning i den första etappen beräknas kunna ske hösten 2027.

I den framväxande Lundastadsdelen Västerbro planeras nu totalt 127 nya lägenheter i den blivande bostadsrättsföreningen Fabrikören. I projektets första etapp byggs 62 bostäder i storlekar från ettor till femrummare, med 32 till 119 kvadratmeter boyta, samlade i en U-formad huskropp. Lägenheterna får egen uteplats eller balkong. Inflyttning i den första etappen beräknas kunna ske hösten 2027.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö