
Lång frånvaro. När den ikoniska fisk- och skaldjursmarknaden stängdes för fyra år sedan kunde nog ingen ana att renoveringen skulle ta så pass lång tid. Men nu är återinvigningen nära!
Den omstöpta Feskekôrkan kommer att rymma fyra restauranger och två handlare, som tillsammans förfogar över 28 meter fiskdiskar. Verksamheten ska vara öppen även på måndagar, samt sena kvällar, och under sommaren locka med en jättelik uteservering för 400 gäster.
– Verksamhetshetsbeskrivningen stämmer väl överens med vår vision om en utveckling som dockar an till Feskekôrkas historia och själ. Det blir även utökade öppettider, vilket är en viktig förutsättning för både husets fortlevnad och stadsutvecklingen i området, säger Anette Persson, affärsutvecklare hos förvaltaren Higab.
Sedan 1874 har Feskekôrkan varit en av Göteborgs mest kända byggnader, ett populärt besöksmål för de som älskar havets delikatesser. Eftersom den är byggnadsminnesförklarad har upprustningen skett varsamt och därför tagit mycket tid i anspråk.
I år har Feskekôrkan 150-årsjubileum och öppnar 16 maj.
Lång frånvaro. När den ikoniska fisk- och skaldjursmarknaden stängdes för fyra år sedan kunde nog ingen ana att renoveringen skulle ta så pass lång tid. Men nu är återinvigningen nära!
Den omstöpta Feskekôrkan kommer att rymma fyra restauranger och två handlare, som tillsammans förfogar över 28 meter fiskdiskar. Verksamheten ska vara öppen även på måndagar, samt sena kvällar, och under sommaren locka med en jättelik uteservering för 400 gäster.
– Verksamhetshetsbeskrivningen stämmer väl överens med vår vision om en utveckling som dockar an till Feskekôrkas historia och själ. Det blir även utökade öppettider, vilket är en viktig förutsättning för både husets fortlevnad och stadsutvecklingen i området, säger Anette Persson, affärsutvecklare hos förvaltaren Higab.
Sedan 1874 har Feskekôrkan varit en av Göteborgs mest kända byggnader, ett populärt besöksmål för de som älskar havets delikatesser. Eftersom den är byggnadsminnesförklarad har upprustningen skett varsamt och därför tagit mycket tid i anspråk.
I år har Feskekôrkan 150-årsjubileum och öppnar 16 maj.

Stormy Knight är en T3MP3ST Maverick GT omstylad för att passa en viss fiktiv excentrisk brottsbekämpande miljardär. Modellen som är ett samarbete med Warner Bros varumärke Wayne Enterprises ska endast tillverkas i 27 exemplar, prissatta till 250 000 dollar styck. Kolfiber, lätt vikt (590 kg) och 350 hk elmotor är utvecklat för att kunna hantera Mavericks vinterstormar utanför San Francisco och den strömlinjeformade designen för att passa in bland de finaste yachter.

Stormy Knight är en T3MP3ST Maverick GT omstylad för att passa en viss fiktiv excentrisk brottsbekämpande miljardär. Modellen som är ett samarbete med Warner Bros varumärke Wayne Enterprises ska endast tillverkas i 27 exemplar, prissatta till 250 000 dollar styck. Kolfiber, lätt vikt (590 kg) och 350 hk elmotor är utvecklat för att kunna hantera Mavericks vinterstormar utanför San Francisco och den strömlinjeformade designen för att passa in bland de finaste yachter.

Stormy Knight är en T3MP3ST Maverick GT omstylad för att passa en viss fiktiv excentrisk brottsbekämpande miljardär. Modellen som är ett samarbete med Warner Bros varumärke Wayne Enterprises ska endast tillverkas i 27 exemplar, prissatta till 250 000 dollar styck. Kolfiber, lätt vikt (590 kg) och 350 hk elmotor är utvecklat för att kunna hantera Mavericks vinterstormar utanför San Francisco och den strömlinjeformade designen för att passa in bland de finaste yachter.

Den har diskuterats sedan 2015, skyskrapan One Undershaft. Den uppdaterade designen från Eric Parry Architects har fått ytterligare höjd och är nu tänkt att bli 294,6 meter hög med 74 våningar. Byggnaden är terrasserad för ökad grönska i staden och våningsplanet högst upp ska vara öppet för allmänheten. The Shard står ohotad som Londons högsta skyskrapa på 309,6 meter och lär så förbli – staden tillåter inte högre bebyggelse på grund av flygtrafiken. One Undershaft ska stå mellan ”rivjärnet” och ”gurkan” och knyta ihop hela skyskrapeklustret.

Den har diskuterats sedan 2015, skyskrapan One Undershaft. Den uppdaterade designen från Eric Parry Architects har fått ytterligare höjd och är nu tänkt att bli 294,6 meter hög med 74 våningar. Byggnaden är terrasserad för ökad grönska i staden och våningsplanet högst upp ska vara öppet för allmänheten. The Shard står ohotad som Londons högsta skyskrapa på 309,6 meter och lär så förbli – staden tillåter inte högre bebyggelse på grund av flygtrafiken. One Undershaft ska stå mellan ”rivjärnet” och ”gurkan” och knyta ihop hela skyskrapeklustret.

Den har diskuterats sedan 2015, skyskrapan One Undershaft. Den uppdaterade designen från Eric Parry Architects har fått ytterligare höjd och är nu tänkt att bli 294,6 meter hög med 74 våningar. Byggnaden är terrasserad för ökad grönska i staden och våningsplanet högst upp ska vara öppet för allmänheten. The Shard står ohotad som Londons högsta skyskrapa på 309,6 meter och lär så förbli – staden tillåter inte högre bebyggelse på grund av flygtrafiken. One Undershaft ska stå mellan ”rivjärnet” och ”gurkan” och knyta ihop hela skyskrapeklustret.

Kan de, kan vi, kanske Living Vehicle tänkte när de ritade en ”fyrkantig” modell som ska släppas nästa år. Husvagnen är likt deras andra modeller utrustad med solceller och annat för att klara sig ”off grid”. Har man ingen Tesla truck är husvagnen även kompatibel med Fords F-150 och Rivian R1T. Prislappen ska börja vid 1,9 miljoner svenska.

Kan de, kan vi, kanske Living Vehicle tänkte när de ritade en ”fyrkantig” modell som ska släppas nästa år. Husvagnen är likt deras andra modeller utrustad med solceller och annat för att klara sig ”off grid”. Har man ingen Tesla truck är husvagnen även kompatibel med Fords F-150 och Rivian R1T. Prislappen ska börja vid 1,9 miljoner svenska.

Kan de, kan vi, kanske Living Vehicle tänkte när de ritade en ”fyrkantig” modell som ska släppas nästa år. Husvagnen är likt deras andra modeller utrustad med solceller och annat för att klara sig ”off grid”. Har man ingen Tesla truck är husvagnen även kompatibel med Fords F-150 och Rivian R1T. Prislappen ska börja vid 1,9 miljoner svenska.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö