
Lång frånvaro. När den ikoniska fisk- och skaldjursmarknaden stängdes för fyra år sedan kunde nog ingen ana att renoveringen skulle ta så pass lång tid. Men nu är återinvigningen nära!
Den omstöpta Feskekôrkan kommer att rymma fyra restauranger och två handlare, som tillsammans förfogar över 28 meter fiskdiskar. Verksamheten ska vara öppen även på måndagar, samt sena kvällar, och under sommaren locka med en jättelik uteservering för 400 gäster.
– Verksamhetshetsbeskrivningen stämmer väl överens med vår vision om en utveckling som dockar an till Feskekôrkas historia och själ. Det blir även utökade öppettider, vilket är en viktig förutsättning för både husets fortlevnad och stadsutvecklingen i området, säger Anette Persson, affärsutvecklare hos förvaltaren Higab.
Sedan 1874 har Feskekôrkan varit en av Göteborgs mest kända byggnader, ett populärt besöksmål för de som älskar havets delikatesser. Eftersom den är byggnadsminnesförklarad har upprustningen skett varsamt och därför tagit mycket tid i anspråk.
I år har Feskekôrkan 150-årsjubileum och öppnar 16 maj.
Lång frånvaro. När den ikoniska fisk- och skaldjursmarknaden stängdes för fyra år sedan kunde nog ingen ana att renoveringen skulle ta så pass lång tid. Men nu är återinvigningen nära!
Den omstöpta Feskekôrkan kommer att rymma fyra restauranger och två handlare, som tillsammans förfogar över 28 meter fiskdiskar. Verksamheten ska vara öppen även på måndagar, samt sena kvällar, och under sommaren locka med en jättelik uteservering för 400 gäster.
– Verksamhetshetsbeskrivningen stämmer väl överens med vår vision om en utveckling som dockar an till Feskekôrkas historia och själ. Det blir även utökade öppettider, vilket är en viktig förutsättning för både husets fortlevnad och stadsutvecklingen i området, säger Anette Persson, affärsutvecklare hos förvaltaren Higab.
Sedan 1874 har Feskekôrkan varit en av Göteborgs mest kända byggnader, ett populärt besöksmål för de som älskar havets delikatesser. Eftersom den är byggnadsminnesförklarad har upprustningen skett varsamt och därför tagit mycket tid i anspråk.
I år har Feskekôrkan 150-årsjubileum och öppnar 16 maj.

På drygt ett år har Normal öppnat hela 44 nya butiker runt om i Sverige. Och snart blir det ytterligare två. – Vi har länge haft ögon på att expandera i Göteborg och jobbat länge med att hitta rätt lägen. Nu har vi två undertecknade avtal som vi är superglada för, sa vd Jan Nyberg i Göteborgs-Posten. Butikerna skulle egentligen ha kommit igång redan i våras men får vänta tills nu i vinter. Då öppnas den ena in mitt i city, i korsningen Kyrkogatan-Fredsgatan, och den andra i Eriksbergs köpcentrum, granne med Coop, Systembolaget och andra verksamheter. Från början var Normals affärsidé att sälja välkända märkesvaror inom framför allt personlig hygien till ett fast lågt pris. Med tiden har konceptet byggts ut med allt ifrån skönhetsprodukter och snacks till tvättmedel, läsglasögon och djurfoder.

På drygt ett år har Normal öppnat hela 44 nya butiker runt om i Sverige. Och snart blir det ytterligare två. – Vi har länge haft ögon på att expandera i Göteborg och jobbat länge med att hitta rätt lägen. Nu har vi två undertecknade avtal som vi är superglada för, sa vd Jan Nyberg i Göteborgs-Posten. Butikerna skulle egentligen ha kommit igång redan i våras men får vänta tills nu i vinter. Då öppnas den ena in mitt i city, i korsningen Kyrkogatan-Fredsgatan, och den andra i Eriksbergs köpcentrum, granne med Coop, Systembolaget och andra verksamheter. Från början var Normals affärsidé att sälja välkända märkesvaror inom framför allt personlig hygien till ett fast lågt pris. Med tiden har konceptet byggts ut med allt ifrån skönhetsprodukter och snacks till tvättmedel, läsglasögon och djurfoder.

På drygt ett år har Normal öppnat hela 44 nya butiker runt om i Sverige. Och snart blir det ytterligare två. – Vi har länge haft ögon på att expandera i Göteborg och jobbat länge med att hitta rätt lägen. Nu har vi två undertecknade avtal som vi är superglada för, sa vd Jan Nyberg i Göteborgs-Posten. Butikerna skulle egentligen ha kommit igång redan i våras men får vänta tills nu i vinter. Då öppnas den ena in mitt i city, i korsningen Kyrkogatan-Fredsgatan, och den andra i Eriksbergs köpcentrum, granne med Coop, Systembolaget och andra verksamheter. Från början var Normals affärsidé att sälja välkända märkesvaror inom framför allt personlig hygien till ett fast lågt pris. Med tiden har konceptet byggts ut med allt ifrån skönhetsprodukter och snacks till tvättmedel, läsglasögon och djurfoder.

Äpple är frukten från trädgårdsapel (Malus domestica), en domesticerad art i familjen rosväxter som är ett av de mest odlade fruktträden. Det finns över 1000 olika sorters äpplen. ”Ett äpple om dagen är bra för magen”, heter det. Och utöver att de är rika på C-vitamin har de gott om antioxidanter. Flavonoiderna, som främst finns i skalet, skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar.

Äpple är frukten från trädgårdsapel (Malus domestica), en domesticerad art i familjen rosväxter som är ett av de mest odlade fruktträden. Det finns över 1000 olika sorters äpplen. ”Ett äpple om dagen är bra för magen”, heter det. Och utöver att de är rika på C-vitamin har de gott om antioxidanter. Flavonoiderna, som främst finns i skalet, skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar.

Äpple är frukten från trädgårdsapel (Malus domestica), en domesticerad art i familjen rosväxter som är ett av de mest odlade fruktträden. Det finns över 1000 olika sorters äpplen. ”Ett äpple om dagen är bra för magen”, heter det. Och utöver att de är rika på C-vitamin har de gott om antioxidanter. Flavonoiderna, som främst finns i skalet, skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar.

Många länder runt Medelhavet har sina varianter av anissprit. Frankrike har pastis och anise, Italien har sambuca, Grekland kallar sin ouzo, Turkiet har raki och i Libanon kallas det arak. Gemensamt är att spriten är smaksatt med anis, lakritsrot, fänkål eller stjärnanis. Och att den opaliserar när man spär ut den med vatten. Det beror på att oljor (anetoler) emulgerar och färgar spriten mjölkvit.

Många länder runt Medelhavet har sina varianter av anissprit. Frankrike har pastis och anise, Italien har sambuca, Grekland kallar sin ouzo, Turkiet har raki och i Libanon kallas det arak. Gemensamt är att spriten är smaksatt med anis, lakritsrot, fänkål eller stjärnanis. Och att den opaliserar när man spär ut den med vatten. Det beror på att oljor (anetoler) emulgerar och färgar spriten mjölkvit.

Många länder runt Medelhavet har sina varianter av anissprit. Frankrike har pastis och anise, Italien har sambuca, Grekland kallar sin ouzo, Turkiet har raki och i Libanon kallas det arak. Gemensamt är att spriten är smaksatt med anis, lakritsrot, fänkål eller stjärnanis. Och att den opaliserar när man spär ut den med vatten. Det beror på att oljor (anetoler) emulgerar och färgar spriten mjölkvit.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö