
Göteborgsstartupen Sightic Analytics har utvecklat en AI-mjukvara som kan avläsa alkohol- och drogpåverkan i realtid. Genom att analysera ögonområdet kan man avgöra om någon är påverkad med upp till 95 procents säkerhet.
– Vi har identifierat en nisch med en global miljardmarknad och där vill vi vara en ledande aktör, säger Stefanie Najafi till Magasin Göteborg.
Hon har en bakgrund som polis och grundade företaget 2019 med Jenny Johansson, som är utbildad psykolog. Göteborg har en stor fördel med sin ”utpräglade samarbetskultur”, säger de till magasinet.
Göteborgsstartupen Sightic Analytics har utvecklat en AI-mjukvara som kan avläsa alkohol- och drogpåverkan i realtid. Genom att analysera ögonområdet kan man avgöra om någon är påverkad med upp till 95 procents säkerhet.
– Vi har identifierat en nisch med en global miljardmarknad och där vill vi vara en ledande aktör, säger Stefanie Najafi till Magasin Göteborg.
Hon har en bakgrund som polis och grundade företaget 2019 med Jenny Johansson, som är utbildad psykolog. Göteborg har en stor fördel med sin ”utpräglade samarbetskultur”, säger de till magasinet.

Vid fredagen den 19 januaris galamiddag på Malmö Rådhus sammanfattades det skånska mat- och dryckesåret. Vinnarna av Skånska Gastronomipriset kröntes tillsammans med mottagaren av Sällskapet Malmö Akvavits stipendium.

Vid fredagen den 19 januaris galamiddag på Malmö Rådhus sammanfattades det skånska mat- och dryckesåret. Vinnarna av Skånska Gastronomipriset kröntes tillsammans med mottagaren av Sällskapet Malmö Akvavits stipendium.

Vid fredagen den 19 januaris galamiddag på Malmö Rådhus sammanfattades det skånska mat- och dryckesåret. Vinnarna av Skånska Gastronomipriset kröntes tillsammans med mottagaren av Sällskapet Malmö Akvavits stipendium.

Den 28 februari var det lansering av nya klädmärket Coin de Rêve - ekologiska, fair trade och tidlösa babykläder. Lanseringsfesten, som var exklusivt för kvinnor, hölls på Honey I’m Home. Kläder, kvinnor, kvalitet och några glas bubbel!

Den 28 februari var det lansering av nya klädmärket Coin de Rêve - ekologiska, fair trade och tidlösa babykläder. Lanseringsfesten, som var exklusivt för kvinnor, hölls på Honey I’m Home. Kläder, kvinnor, kvalitet och några glas bubbel!

Den 28 februari var det lansering av nya klädmärket Coin de Rêve - ekologiska, fair trade och tidlösa babykläder. Lanseringsfesten, som var exklusivt för kvinnor, hölls på Honey I’m Home. Kläder, kvinnor, kvalitet och några glas bubbel!

Torsdagen 1 mars var det premiär för Plockepinn Restaurang & Bar på nya adressen på Skomakaregatan. Mingel, mat, musik och många trevliga gäster!

Torsdagen 1 mars var det premiär för Plockepinn Restaurang & Bar på nya adressen på Skomakaregatan. Mingel, mat, musik och många trevliga gäster!

Torsdagen 1 mars var det premiär för Plockepinn Restaurang & Bar på nya adressen på Skomakaregatan. Mingel, mat, musik och många trevliga gäster!
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö